[LINUX:21954] Re: linux parali mi oluyor

From: Sancar Saran (saran@ktg.com.tr)
Date: Mon 20 Nov 2000 - 22:49:29 EET

Volkan YILDIRIM wrote:

> arkadaslar siz biliyosunuzdur
> simdi linux parali olacak diye bir soylenti duydum bir arkadastan
> linux international diye bir sirket oluyormus ??
> bi suru adam almislar
>
> nedir dogrumudur egrimidir ?
> 2.4.0 i kaca satarlar ornegin ?
>
> bu ardaa bunlarin yalan olma ihtimalide var. bana soyleyen arkadasin
> aikido da burnuna yanlislikla diz attigimdan beri zirvaliyo boyle.

Evet, maalesef Linux parali oluyor...

Gecenlerde Linus Torvalds ile Alan Cox Newyork hava alaninda ucak beklerken
Larry Ellison un sahsi MIG 29 una atlayip gitmesine icerlediler "Bizim
basimiz kelmi arkadas" diyerek Kernel source kodunun bundan boyle
parali olacagini acikladilar. Bundan guc alan KDE tayfasi "Zaten Troll Tech
'e QT yi GPL yaptirincaya kadar anamiz agladi
madem ole iste habule" dediler ve KDE 2.01 den itibaren 29.99 $ a satilacak
diye ilan ettiler.
Durumun kontrolden ciktigini goren FSF bunu engellemeye calistiysada GNOME
cemattinin "Bizim KDE cilerden neyimiz eksik onnar satarsa bizde satariz"
cikisini engelleyemedi. Butun bunlar olurken PHP development team
"Kardesim bizim urunumuz ASP den cok daha iyi neden para kazanmayalimki"
gorusunun agir basmasi ile PHP 4.5 i
Zend ile pack edip 4.99 per user lisansi ile satacaklarini acikladilar. Bu
durum karsisinda RMS hemen iki tane
GPL konulu yazi yazdiysada kar etmedi.

Buyuk distrolardan RED HAT " Valla bu kadar lisans istemi karsisinda
yapabilecegimiz bir sey yok, bundan boyle
RED HAT 7.0 Standart edition 315 $ + KDV olarak piyasaya surulecek dedi"
RED HAT sozcusu " Aslinda az bile istedik
aslan gibi sistem, o kadar parayi zaten M$ a veriyorsunuz e bize verin ne ki"
dedi.

Yukardaki yazilardanda annasilacagi gibi Linux un Parali olmasi gibi bir
ihtimal yoktur. Urunlerin cogu GPL yada BDS lisansi altinda satiliyor yani
diyelimki bu gun M$ cikip kardesim ben RED HAT i shu kadar milyar dolara
satin aldim bundan boyle
RED HAT paralidir dese bile. GPL surumleri hala buldugu icin, her hangibiri o
source kodlarindan yola cikarak
RED HOT Linux adi altinda ertesi gun RED HAT in baska bir versiyonunu
piyasaya surebilir...

Linux un parali olmasyi assa yukari IMKANSIZDIR. Source kod GPL oldugu gibi
bir cok parcasi bir cok kisiye aittir

Ozetle lutfen sazana gelmeyelim. GPL e bir kere girdinmi cikamassin, iste
RMS nin dehasi da burda zaten :)))

--
Sancar Saran                    saran@ktg.com.tr
Koy - Tur Computer Networks System Administrator