[Linux-yerellestirme] Yazılımlarda Türkçe dil denetimi desteği

Levent Karakas levent at mektup.at
11 Mar 2005 Cum 09:37:26 EET

Yazılımlardaki türkçe sözcük denetleme işini araştırdım biraz ve Mozilla
ve OpenOffice için Türkçe sözcük denetimi olmadığı gerçeğiyle yüzleştim.
Yanlış anlaşılma olmasın Zemberek bir eklentidir, OpenOffice için birde
Türkçe sözcük ve dil denetimi dosyası var.

http://dictionaries.mozdev.org/installation.html
http://lingucomponent.openoffice.org/
http://spellbound.sourceforge.net/
http://zemberek.dev.java.net/

Yukarıdaki adresleri kontrol edebilirsiniz. ku-TR diye bir dosya var
Kürtçe, onuda spellbound yazarları türkçe zannediyorlarmış. Tabi bu
arada konuya olan ilgisi ve desteği için Türk Dil Kurumuna teşekkürü
borç biliyoruz. Bu konuyla ilgili kişi Robert Strong ile bir miktar
postalaştım. Oda aradı ama hiçbiryerde Türkçe sözlük denetim dosyası
bulamadı. En sonunda bana sözlük dosyası nasıl oluşturulur orada
yazıyor, sen oluştur bana yolla, ben paketler oraya koyarım dedi.

O belgeleride okudum örnek dosyalarıda çektim. GNU Ispell içinde bizim
sözcük denetimi dosyamızın olmadığı ortaya çıktı. Varsada ben bulamadım.
Mozilla -> OpenOffice -> Spellbound -> Zemberek -> Ispell çorap söküğü
gibi gidiyoruz. Neyse uzun lafın kısası iki tane dosyanın oluşturulması
gerekiyor:

1) Türkçe kelime listesi dosyası (.dic)
2) Türkçe dil denetimi dosyası (.aff)

Bunlardan birincisini zamanında Türk Dil Kurumundan isteme gafletinde
bulunmuştum, tabiki vermediler. Üşenmeyip robot yazıp sitelerinden bir
miktarını indirdim sonra vazgeçtim. Bu bilgiyi saklamanın mantığı nedir
merak ediyorum. Neyse, muadili Zemberek'in içinde var. Zemberek BSD
lisanslı, problem olurmu acaba?

İkincisi için benim oturupta türkçe için tek tek kökleri ön-ekleri
son-ekleri yapacak bilgim yok. Ayrıca bu iş belkide ispell ile
çözülemiyor, çözülebilseydi Zemberek diye birşey neden var?