[Dernek] işletim sistemi teknik şartnamesi

Necdet Yücel nyucel at comu.edu.tr
9 Haz 2005 Per 16:00:54 EEST

Selamlar,

 Bildiğiniz gibi ihale ile aldığımız tüm bilgisayarlar ile bir de işletim
sistemi satın almamız gerekiyor. Üniversite olarak uzun zamandır 98/2000/xp
işletim sistemlerini alıyoruz. (Biz bilgi işlem olarak hiç win** kullanmadık)
Teknik şartnamelerde hiç bir ürün için marka yazılamamasına rağmen microsoft
yazmakta kimse bir sakınca görmüyor. (Ben de zamanında redhat 6.2 diye açıkça
yazmıştım, hatırlıyorum)
 Bu aralar okul dışı, daha kapsamlı, bir ihale için şartname hazırlıyorum ve
istiyorum ki bu sefer işletim sistemi için de teknik şartnameye hükümler
yazayım. Bu ihale ile alınacak bilgisayarlar sadece ofis programları ve
browser (tarayıcı) kullanacaklar, yani klasik masaüstü bilgisayarları
olacaklar. Eğer microsoft ürünleri alınırsa (diğer zararlarının yanı sıra)
her bir bilgisayara işletim sistemi ve ofis paketi için dünyanın parasını
vermek gerekecek. Aslında insanlar alternatifleri olduğunu bilmediklerinden
bundan pek şikayetçi değiller. En azından kabullenmiş durumdalar.
 İhaleye girecek şirketlerin microsoft veya diğer işletim sistemleri (ve ofis
paketleri) ile girebilecekleri bir şartname hazırlanırsa bunu diğer alımlarda
da kullanabiliriz. Ama linux olsunda nasıl olursa olsun da demek istemiyorum.
Örneğin datron dizüstü bilgisayarlar [1] linux işletim sistemi ile satılıyor,
ama ne ses kartı tanıtılmış ne de ekran kartı. Bunun gibi ihaleyi alan
şirketin bana tam kurulum yapılmış (~5gb) fedora'lı bilgisayarlar vermesini
de istemiyorum.
 Daha önce hazırlanmış bir işletim sistemi teknik şartnamesine ulaşamadığımdan
beraberce hazırlasak güzel olur diye düşünüyorum.
 Peki bunları neden dernek listesine yazıyorum? (i) Beraberce böyle bir
şartname hazırlamamız daha kolay ve sağlıklı olur. Hatası az olur. (ii) Bu
şartnamenin bir ucunda derneğin adı olursa başkalarını ikna etmemiz oldukça
kolaylaşır.
 Ben, naçizane bir başlangıç hazırladım[2]. Bir başlangıç olduğundan elbette
hataları ve eksiklikleri vardır. Eğer ilgilenir ve katkıda bulunursanız, bunu
kullanabileceğimiz bir belge haline getirebiliriz.

 Belkide gereğinden uzun olan, bu metni okuduğunuz için teşekkür ederim.

necdet yücel

[1]http://www.mavibilgisayar.com/katalog/urunler/detayli_bilgi.php?s=MU2Rc14OVkz6UmF3awf6&ad=tasinabilir&ur_no=511
[2]http://members.comu.edu.tr/nyucel/gunluk/