[Gelistirici] disaridan paket incelemeye alma

Anıl Özbek ozbekanil at gmail.com
1 Mayıs 2010 Cmt 15:32:17 EEST

30 Nisan 2010 19:44 tarihinde Onur Küçük <onur at pardus.org.tr> yazdı:

> Benim anlamadığım şey şu, ilk mesajında "Şu an elçi görevi üstlenecek
> bir kişiye gerek oluyor bu da süreci daha başlamadan tıkıyor gibi. "
> demişsin, ancak yukarıda yazdığında da elçi görevini üstlenecek biri
> olmuyor mu zaten ? Farkı, ilgili bileşen sorumlusunu paketin bakımı ile
> ilgilenmeye zorlayarak "şu kişi ilgilenecek" diye adını koymak biraz
> daha hızlandırabilir duruyor ama pratikte işleri hızlandıracağını
> zannetmiyorum.

Sonraki satırlarımı svn hesabı olmayan paket sorumlusu istemediğimiz
gerçeğini bilmediğimi varsayarak okuyunuz.

Bir katkıcı paket yapıyor, sıkıştırıp bugzilla'ya ekliyor, ya da tek tek
*.py, *.xml olarak. Bu kendisinin istediği bir paket olduğu gibi başka bir
kullanıcının paket isteğinde bulunduğu bir paket de olabiliyor. Bir elçi
(tam anlamıyla bir elçi) olmadan işlemler başlayamıyor şu anki haliyle. Bu
süreç bir ay olabilir, iki ay olabilir ama daha fazla olması katkıcıları
olumsuz etkiliyor, Ne uğraşacağım oluyor sonra, ben katkı vermeye
çalışıyorum ama oluyor sonra. Kötü oluyor kısaca.

Elçilik zor ve gereksiz bir iş olmasına rağmen o olmadan olmuyor şu anki
haliyle.

Paketi alıyor, inceleme dizinine koyuyor, inceleme (eski düzene göre
anlatacağım süreci) dizinine koyuyor, paketler listesine inceleme isteğinde
bulunuyor, gelen incelemelerde belirtilenleri paketi yapan katkıcıya
bildiriyor, katkıcıdan gelen yeni kodu (bu yama bile olsa kimi zaman kopyala
yapıştır yapılmak zorunda kalınabiliyor) pakete uyguluyor, paketler
listesinde düzeltmelerin yapıldığını belirtiyor, ikinci inceleme için de
aynı şeyleri tekrarlıyor. Sonra paketi ilgili depoya taşıyarak, inceleme
dizininden kaldırıyor. Zor olmasa da gereksiz yere zaman alan (çünkü
gereksiz olan) ara işlemler var.

Bir katkıcı kendi paketini doğrudan kendi incelemeye alabilseydi neler
olabilirdi ona bakalım. Paketi yaptı, bunu harici bir yere koydu, hata kayıt
sistemi üzerinden paketi incelemeye aldı, iki inceleme gerekiyor, biri
bileşen sorumlusu olacak biri de herhangi biri, ortada elçi yok, elçilik bir
iş yok. Bekleme olacak yine bir ay, iki ay ama daha fazla olacağını
sanmıyorum. İnceleme de bileşen sahibi paketçiye diyecek şurası şurası
olmamış, paketçi düzeltmeye çalışacak, düzeltecek, sonra bir inceleme daha
alacak burada belirtilenleri de yapacak paketi yapan. Paket iki tamam
aldığında bileşen sorumlusu paketi ilgili depoya taşıyacak paketi, bu kadar.

svn hesabı olmayan katkıcıların neden paket sorumlusu olamadığının eminim
çok güzel nedenleri vardır. Ama şöyle bir anlayış olmamalı katkıcı paketi
yapacak, sonra kaçacak, paketine bakmayacak. Bu bence yeni katkıcılar
kazanmak için güzel bir yöntem olurdu. Hatta bana böyle oldu. İki paket
yapıp hata kayıt sistemi üzerinden bu paketlerin bakıcısı olmak istediğimi
söyledim, sonra aldığım yönlendirmelerle svn hesabı için başvurdum ve oldu.

>  Alma süreci uzun olabilir ama sürecin net olarak ortada olmaması
> artık "saçma" olmaya başladı.

Pardus'a katkı vermek hem o kadar kolay hem de o kadar zor ki, ne yaman
çelişkidir şaşıyorum.  Son kullanıcı olarak, katkıcı olarak, geliştirici
olarak fark etmiyor bir yerlerde bir şeyleri eksik yapıyoruz sanki.

Hem kullanıcılara KDE 4.4 nerede kaldı diye sorduklarında, katkı vermelerini
istiyoruz [1] hem de bunun nasıl yapabileceklerini söylemiyoruz. Az çok
listeleri takip eden biri olarak çevirilere nasıl katkı verebileceğimi ancak
özelden e-posta göndererek öğrenebildim (2, 3), o da biraz geç oldu çevirmek
istediğim dosya çevrildi :)

Bir günlük yazısı yayımlansaydı herhangi bir geliştirici tarafından, KDE
4.4'ün çevirileri pek iyi değil, önce onları halletmek istiyoruz, şu şu
şekilde siz de bize yardımcı olabilirsiniz. Ondan sonra tüm hızıyla KDE 4.4
paketleme çalışmaları devam edecek.

Bu sadece yakın zamanda gözüme çarpan bir örnek. Paketler için de benzer
durum. Hem hata kayıt listesinden kuru paket isteğinde bulunan kullanıcı
yerine paket dosyalarını ekleyerek istemelerini tercih ediyoruz, hem de bu
şekilde yapan kullanıcıları dahi bekletiyoruz. Bu şuna benziyor elinde
hediyelerle gelen misafire kapıya açmamak gibi (daha iyi bir benzetme
yapılabilir tabii, ya da yapılmayabilir ne gerek var, anlatım güçlensin diye
şey yaptım da).

[1] http://www.ozgurlukicin.com/forum/internet/15017/?page=1#post99882
[2] http://svn.pardus.org.tr/uludag/trunk/l10n-kde4/tr/messages/imece
[3] http://ceviri.pardus.org.tr/