[Gelistirici] Pardus'un geliştirilmesinde özgür olmayan yazılımlar kullanılması

Ozan Çağlayan ozan at pardus.org.tr
8 Tem 2010 Per 01:37:15 EEST

On 07.07.2010 17:03, Gürer Özen wrote:
> 07 Temmuz 2010 Çarşamba günü (saat 08:45:44) Fatih Aşıcı şunları yazmıştı:

> Dost acı söyler, projeye dışardan baktığımda, 20+ maaşlı elemanı ve arada
> küsenler olsa da, genel olarak gittikçe artış gösteren dış katkıcıları ile
> stajyerleri olan bir proje için toplam iş gücünüzün çok altında çıktınız var.
> İnovatif ve ses getiren hiç bir şey yapılmıyor.

(Öncelikle offtopic cevaba yanıttır. Bu konuyu tartışmaya devam etmek istiyorsanız başka
bir başlık açılabilir)

Beklediğiniz çıktıya bağlı. Takdir edersiniz ki stajyerlerin projeye yoğunluğu
yüksek katkı verebilmeleri, eğitim hayatlarından dolayı genelde mümkün olmuyor.
Olsa bile stajyerlerin pişmesi kısa sürmüyor. Ben stajyer olarak projeye giren
biri olarak projeye *anlamlı* katkı vermeye 1, 1.5 yıl sonra başladığımı
söyleyebilirim.

20+ maaşlı eleman diyorsunuz. Bu insanların hepsinin geliştirme yapmadığını
biliyorsunuz. Diğer dağıtımların *sadece* kernel bileşeniyle kaç kişinin
ilgilendiğini biliyor musunuz? Bizim total geliştirme gücüne yaptığımız harcamanın
%60-100 arası bir miktarı sadece kernel'e aktarabilen bir projeyle beni
karşılaştırırsanız o alanda benden inovatif ve ses getirecek bir şey
bekleyemezsiniz. Bu da çıktı beklentinizde sorun olabileceğine işaret eder.

İnovasyona gelirsek. Bu proje başlandığında üretilen inovasyonların 2010 yılı
itibariyle bazılarının arkasında durabiliyor, bazılarını tutmaya çalışıyor,
bazılarını da bırakıyoruz. Bunun bir çok sebebi var.

Arkasında durabildiklerimiz alternatifi olmayan şeyler. Örneğin COMAR.

Tutmaya çalıştıklarımız örneğin Paket Yöneticisi arayüzü. Olası PackageKit
desteğiyle güçlenecek. Artık dağıtım-tabanlı ayrılıkların birleştiği bir
süreçteyiz. X yazılımı eksik bir yazılım farkedip kurmak istediğinde
D-Bus üzerinden PackageKit'e başvuruyorsa bizim inovatif çalışmamızın bir
noktada standardizasyon açısından eksiklik var demektir.

Bu bazı alanlarda aynılaşma süreci örneğin 2-3 hafta önce udev paketinden
dağıtıma özel kuralların tamamen silinmesi, dağıtımların tek yoldan açılışı
sağlamalarını sağlayacak systemd projesinin dün ilk sürümünün çıkması
gibi örneklerle devam ediyor.

Bırakılanlar: Ağ yönetimi. 2011'le beraber COMAR/Python tabanlı ağ yönetimi
tarih olacak. Çünkü 5 yıl önce belki kimsenin sağlamadığı kadar iyi olan bu
teknoloji, 5 yıl boyunca bağlantı teknolojisinin çılgın hızla ilerlemesi,
altyapıların değişmesi, bakımsızlık ve teknik donanım yetersizliğinden dolayı
kötürüm kaldı. os.system() ile iwlist çağırılan bir altyapı elbette ki
bir gün daha iyisi tarafından al aşağı edilecekti. O zaman iş görüyordu,
bu zaman iş göremiyor, bu kadar basit.

Müdür de henüz tam belli olmasa da bırakılacak eski zaman inovasyonlarından
biri. Çünkü dağıtım spesifik. Çünkü kapalı ve tek dosyadan oluşan kocaman monolitik,
top-down bir fonksiyon yığını. Zamanın işlevlerini karşılıyor muydu? Evet. Ama
zaman değişti. Mevcut zamana adapte edilebilecek ölçeklenebilirliğe sahip mi? Hayır.
O zaman yol almak zorundayız.

İnovasyonun kelime anlamı nedir bilmiyorum. Ancak inovasyon peşinde koşarken
diğer dağıtımların yıllardır gerçekleştirdiği bazı işlevleri gerçekleştiremeyen
dağıtım konumuna geldik. Dosya sistemi şifreleme, LVM/RAID kurulumu, vs. Üretilen
inovasyonları bünyemize katmanın da gerisinde kalmamamız lazım.

Bu arada 5 yıllık bir dağıtım olarak, trend'i takip edebilmek için 1 gün içinde
ortalama 5-10 yeni paket yapmak durumunda olur hale geldik. Mevcut paket yönetim
mekanizmalarından farklı bir altyapı kullandığımız için ortaya çıkan bu iş yükünün
de farkında olduğunuzu umuyorum.

Ayrıca açık hatalarımız ve artık yavaş yavaş yazılmaya başlanan belgelerin de..

> Geliştiricilerin şikayet
> ettiği sorunları çözmek için yapılan, topluluğun dahil olmadığı, çocukça
> çalışmadan da çıka çıka kapalı bir yazılım ve yeni bir tartışma çıktı.

Çocukça çalışma diyerek bu işe kafa patlatıp, kullanılabilir hale gelmesi için
uğraşmış, başka alternatifleri denemiş - belki de bahsi geçen alternatifi
bir sebepten gözardı etmiş -, incelemiş insanları rencide etmiş
olmuyor musunuz? Bir sözleşme mi imzalandı önümüzdeki 10 yıl JIRA kullanmak
zorunda olduğumuza dair? Herhangi bir ücret mi ödendi JIRA için? Yeni bir
tartışma çıkması kadar doğal bir şey yok, burası tartışma listesi. Tartışa
tartışa bir yerlere gelmeye çalışıyoruz. Ben bu işe girdiğimde bu listeye
ayda 4 tane e-posta geliyordu. O zaman her şey daha mı iyiydi?