[Gelistirici] GSoC Fikirleri

Gökmen Görgen gkmngrgn at gmail.com
18 Şub 2009 Çar 18:29:02 EET

On Wed, 18 Feb 2009 14:31:14 +0200
Bahadır Kandemir <bahadir at pardus.org.tr> wrote:

> Bir öğrencinin 2 ay gibi bir sürede yapabileceği, Pardus'un ve/veya
> özgür yazılım dünyasının bir eksiğini gideren proje önerilerinizi
> bekliyoruz.

Ben önceki çalışmaların şuan ne durumda olduğunu merak ediyorum.
Özellikle PackageKit. Pardus'ta PackageKit'i gnome-PackageKit ile
kullandım; kurma, silme, güncellemeleri gösterme (alma değil sanırım)
gibi bir takım özellikleri destekliyor; fakat gnome-PackageKit'te
paketleri listeletemedim. Bir kısım özellikleri henüz desteklemediğini,
belki de PackageKit'in PiSi'yi tam olarak destekleyemediğinden, artık
gelişiminin durduğunu düşündüm.

Neticede bizim şuan kullanmakta olduğumuz paket yöneticimizin eksiği
yok, fazlası var. VirtualBox'unda Fedora veya Ubuntu'da sistem
güncellemelesi yapmayı deneyen (cinnetlik) veya Suse'de YaST'i
kurcalayan (tam profesyonel işi; ama kullanıcı dostu gibi görünmüyor)
paket yöneticimizin ne kadar güzel olduğunu fark edebilir.

Uzun sözün kısası, PackageKit ile ilgili güzel ümitler vardı eskiden,
şimdiki durum nedir =)

İkinci parmak basmak istediğim konu da şudur; dökümantasyon. Bir
wiki'mizi açın ve Çomar'la ilgili bir şeyler araştırın,
bulduklarımız kimseyi tatmin etmiyor. Bu konuda bir yanlış
anlaşılma olmasın, bu Pardus araçlarını yazan insanların kusuru
veya suçu olarak algılanamaz, ama ciddi bir eksikliktir. Yeni birine
Çomar'ın ne olduğunu anlatmak genelde zor oluyor, oysa ki neleri nasıl
yapacağınız konusunda hele bir belge yazılsa ve kodlarda her fonksiyon
için """ """ içine __doc__ tanımlansa, bu işi bilebilecek insanlara
katkı yapmak için önlerine süper bir fırsat koymuş olursunuz. İşler
yoğun olabilir, kodlarken ayrıca dökümantasyona ayıracak zamanınız
olmayabilir; ama bu işleri başkalarına da yaptırabilirsiniz. Ayrıca
Pardus'a dolaylı bile olsa çok büyük bir katkısı olacaktır. Tabi bu
projenin ana dili İngilizce olacak ve bu projeyi sevgili Gökmen'in
Sphinx ile yapmış olduğu geliştirici sayfasının içeriğini doldurmakla da
bütünleştirebiliriz.

Üçüncü bir diğer konu, Pardus'u özgür yazılım projesi olarak düşünmeyi
unutmadan, onu ayrıca bir işletme olarak algılayıp ürünlerin nasıl daha
iyi geliştirilebileceğini, nasıl daha fazla katkıcı / kullanıcı
sağlanabileceğini, elimizdeki imkanların NASIL DAHA İYİ
KULLANABİLECEĞİMİZİ düşünmekte fayda var. Bunları belki çok düşündük
geçmişte; ama yine de yetmediğini düşünüyorum. Bu dökümantasyon
konusunda fazlaca ümitliyim; çünkü en azından Gentoo'nun gücü (o kadar
karışık ve komplike olmasına karşın) dökümantasyondan geliyor,
aradığını bulabiliyor geliştirici..