[Gelistirici] Fwd: Pardus'tan Yeni Yıl Hediyesi

selim ok selimok at gmail.com
19 Ara 2009 Cmt 00:57:03 EET

Selamlar,

Iki tarafinda birbirini anlamasi gerekiyor diye düsünüyorum.

Bir tarafta gönüllü gelistirici/katkicilar isteklerine karsi duyarsiz
kalindigini düsünüyorlar bence. Ciddiye alinmama hissiyati insanda bir süre
sonra bikkinlik yaratir. Bu da haliyle gerginlige sebep olur, gerginlik
arttikca da gelir bir yerde patlar. Bugun olan da, bundan once de benzer
kopmalar oldu, bundan sonra da olacak. Bunun ne siklikta ve ne derece de
olacagi birbirimizi ne kadar iyi anladigimiza bagli olacak tabii.

Diger taraftan kisitli imkanlarla cok buyuk islere kalkisan, biraz "herkesin
gonlu olsun" yaklasimi ile sozler verip tutamayan, zaman zaman tasa toslayan
bir ekip yada proje yönetimi görüyorum. Isler her zaman yolunda gitmiyor
tabii. Kotu niyet, kucumseme, onemsememe gibi bir durumun olduguna hic
inanmiyorum, olmadigina eminim. Zira ben de cok eski degil, gecenlerde,
projeye karsi verdigim bir sozu tutamadim, "Urun yoneticiligi" isini
ustlendim, fakat pek bir halt yemeden ortalardan kayboldum. Bu acidan
verilen sozlerin elde olmayan sartlardan dolayi tutulamamasi konusunu
anlayabiliyorum.

Ani ve sert tepkilerin faydasini gormedim simdiye kadar. Tepkiyi gosteren ne
kadar hakli olsa da, kutuplasma yaratiyor, yapici olmaktan cok yikici
oluyor. Sakin olmak lazim :)

Lakin gelin gorun ki, ortada ciddi bir sorun var, bunu da gormezden
gelemeyiz. Sorun 3 kurusluk kargo parasi degil bunu hepimiz biliyoruz. :)

Bence proje yonetiminin/cekirdeginin bol bol aciklama/duyuru yapmasi cok
onemli. Bir is yada verilen bir soz yerine getirilemiyorsa bile, bu durumun
acik bir sekilde izah edilmesi gerekiyor. Simdiye kadar zaman zaman
aciklamalar/duyurular yapildi belki proje hakkinda, ama acik oldugu
iddasinda olan bir projenin ic sureclerinden genel olarak disaridakilerin
pek haberi yok. Ancak yakin kisiler belli duyumlar alabiliyor, biz de
onlardan ne duyarsak.... Kullanicilari soylemiyorum bile. Ha birde "personel
hareketleri" var. Bu konuda bilgisiz kalmiyoruz sukur, hic sikayetim yok :).

Projenin bir cok insandan destek aldigini biliyoruz. Destekten kastim, kod
destegi olur, ceviri olur, kullanma seklinde olur, manevi destek olur, hepsi
bu tanima dahil. Destek veren insanlarin gonul bagi var bu projeyle. Herkes
daha cok sey duymak daha cok sey bilmek,olan biten neyse; olumlu olsun
olumsuz olsun haberdar olmak istiyor.

Daha gecen gunlerde kullanici listesinde gorduk benzer bir iletisimsizlik
ornegini. OI'de isler biraz durunca neler cikti ortaya, ne fikirler, ne
tedirginlikler... Bunlara gerek yoktu. Sorun neredeyse ne zaman ortaya
ciktiysa, aksaklik neredeyse bildirilir, duyurulur, bunca dedikodunun
cikmasi engellenebilirdi. Isler karman corman olduktan sonra bir takim
aciklamalar yapildi, sebepler anlatildi ama o arada toz duman oldu tabii
ortalik. Burada da ayni durumu goruyorum. Yarin proje yine sessizlestiginde,
kullanicilar buradaki tartismayi referans gosterip, korkularini, suphelerini
dokecekler ortaya. Oysa projenin butce problemlerinden tutun, lojistik
aksakliklarina, aldigi/verdigi ihalelerden tutun, katildigi
toplanti/konferans veya etkinliklere, her turlu aksiyondan haberdar olmamiz
cok onemli. Yapmasi gercekten cok zor degil. Gunluk yazip uzun uzun
anlatmaya bile gerek yok. Projenin resmi kutusunda guncel olaylar, duyurular
baslikli bir bolum olur. Ne olmus ne bitmis 3 cumleyle aciklanir. Sorun
kismen de olsa cozulur.

Velhasil kelam, acik ve ozgur bir projenin yari acik olmasi isleri
zorlastiriyor. Ya tam acik , ya tam kapali olmak gerek galiba. Orneklerini
saymakla bitiremem, kac senedir staj projeleri yapiliyor, nerede kim ne
yapti, sonuclari ne oldu haberimiz yok. Pide diye bir proje var mesela, ne
svn'de ne baska bir yerde,  "Ne ise yarar?Ne yapar?" sorularina yanit
bulabilecegim bir tek dokuman bulamadim. Benim okuzlugum de olabilir tabi,
bulamamis olabilirim o ayri, ama bunun ornekleri cok dedigim gibi. Saya saya
bitmez. :)

Biliyorum yine is gelecek "is gucu" sorununa dayanacak. Ama su noktayi
kacirmayalim. Projeyi yonetenler ve yonetime az cok yakin olan projenin
kadrolu elemanlari, bu projeyi halka acmazlar/acamazlarsa projenin iddasi
kalmaz. Yarin gelecek (yada gelmesi planlanan) +30 gelistirici bile bu
iddayi surdurmeye yetmez. Zira bu is genis capli gonullu destegine siki
sikiya bagli. Proje merkezi (o artik nasil bir tanimsa, anlayin iste) ic
sureclerden, olandan bitenden daha cok haberdar etmeli disaridakileri. Bu
projenin cazibesini arttiracaktir mutlaka. Daha cok gonullu destegi
gelecektir. O zaman bu is gucu sorununu dert etmeye bile vakit kalmayacak
belki. Geldigimiz durumda goruyoruz ki, gonullulerin bir kismi gelirken bir
kismi gitmekte. (Tabii ki bunlarin icinde zorunluluktan dolayi projeden el
ayak cekenler de var. Bunlari da hesaba katmak lazim. Mesela ben...:)

Isi bilgi saklamak olan bir kurumun bunyesinde filizlenen bir projeden ne
kadar acik olmasi beklenebilir? Yada proje disa acilmak istese bile,
kurumsal sartlar buna ne kadar izin verir? Bunlar da ayri konular... Ama
dedigim gibi bunun ikisi bir arada yurumuyor bu cok net. Ya tam acik olmali
proje yada tam kapali. Aksi halde herkes cok yipraniyor.

Bu kadar uzun ve birazda karmasik yazdigim icin ozur diliyorum okuyanlardan.

Bu arada yurt disina gonderilebiliyor mu acaba paketler? Ben bir tane hatira
alabilirim de :)

Iyi calismalar,
Selim
--