[Gelistirici] Yeni çekirdek ve sonrası...

Ekin Meroğlu ekin at pardus.org.tr
3 Tem 2008 Per 15:02:06 EEST

Merhaba;

Thursday 03 July 2008 tarihinde, Burak Çalışkan şunları yazmıştı:
> 	Bundan sonra, çekirdek sürümlerinin değiştirilmesinin yanlış olacağını
> düşünüyorum.

Sürüm değişikliğinden kastınız tam olarak nedir onu daha geniş açıklayabilir
misiniz? Benim gördüğüm kadarıyla kernel paketinde sadece minör sürüm
atlaması var ve aşağıda bahsettiğiniz sorunların bir çoğuna neden olan bir
değişiklik değil.

------8<---------------
 WorkDir = "linux-2.6.25"
-EXTRAVERSION = "9"
+EXTRAVERSION = "10"
------8<---------------

> 	Yeni çekirdekle birlikte yeni sorunlar getirecektir. Bunların başunda
> şüphesiz modül uyumsuzlukları olacaktır. Takip edilmesi zor
> imkansızlaşacaktır. Örnekle, VirtualBox bu hatadan dolayı yüklenmiyor.

Virtualbox sorununun bu konu ile, hatta kernel paketi ile uzaktan yakından
ilgisi yok.  Virtualbox OSE gcc4.3 ile derlenmiyor, derlenirse de çalışmıyor,
büyük ihtimalle de uzun süre de derlenmeyecek. Dolayısıyla "bir paketin
sadece bir sürümü depoda olabilir" kuralımızı çiğneyerek gcc3.x veya gcc4.1
gibi bir derleyiciyi depoya almadığımız ya da birisi çıkıp çok uzun zamandır
pek dokunulmayan recompiler kodunu gcc4.3 uyumlu hale getirmediği sürece
Virtualbox sorunu çözülmeyecek. Sürüme kadar olan sürede bunlardan biri
gerçekleşmedi, önümüzdeki günlerde depodan bu paketi kaldıracağım yeniden
bakıp bir çözüme varamazsak.

> 	Başka bir sorun ise, yeni çekirdeğe uygun sürücü,firmware bulmak zor
> olacaktır, bir önceki firmwareler çalışmayacaktır. Olası büyük bir sürüm
> yükseltmede, uzun vadede b43firmware paketinin yeni sürümünün bulmak
> zaman alacaktır.

Bir dağıtım, bu zor olacak dediğiniz işleri yapmak için var en geniş
tanımında. Bu sorunları kullanıcı için çözen ve kararlı/sorunsuz bir sistem
oluşturmaya dağıtım hazırlamak deniyor. Bunu yapmak, bu sorunları çözmek için
test depomuz var, kararlı sürümümüz, devel depomuz var.

> 	Depolarda olmayan ve kullanıcının elle yüklediği, modüller çalışmaz
> olacaktır. Sürekli güncellenen kernel ile kullanıcları bezdirmemek ve
> kullanıcıyı da düşünmek gerek. Türkiye'de birçok kullanıcı kotalı
> internet kullandığını hatırlatayım.

Kullanıcıyı bezdirmemek ? Gereksiz yere paket güncellememek iyi, ama bunu
kernel'in kararlı sürüm düzeltme ve güvenlik güncellemelerini kullanıcılara
iletmemek seviyesine gelmemeli.

> 	Yeni çekirdekle birlikte sanallaştırmayıda bir kenara atmış oluruz. Şu
> anki çekirdek için dom0 yaması bulmak imkansız. Xen kullanan
> kullanıcı/şirketleri de düşünmemiz gerek. Aynı şekilde kqemu ve kvm
> paketleri de güncelleme yapmadan çalışmaz olacaktır
> 	Yeni çekirdeğin bütün sorunları çözme garantisi yok. Bir önceki sürüm
> ile benzer özellikleri olacaktır.
> 	ve bunun gibi birçok hatalar ...

Bütün bu çekincelerinizi yazarken kernel paketinde değişenin ne olduğuna
baktınız mı bilmiyorum ama eğer inceleseydiniz bir serisi zaten bir önceki
paketimizde de olan 2.6.25.9 -> 2.6.25.10 değişikliklerinin pakete
yansıtıldığını görecektiniz : _kararlı_ kernel sürümündeki yine _kararlı_
minör sürüm güncellemesi yapıldı pakete yani. Bunun dışında sorun çözen bir
seri yama da eklendi. Bu arada develdeki pakette başka bir seri yama da var ;
kararlı sürüme uygun olmayan, yeterli derecede test edilmemiş veya halen
deneysel olan yamalar bunlar.. 2008 deposuna almadık bu yamaları örneğin.
Temelde devel/2008 depolarının ayrı olmaları ve paketlerin kontrollü bir
şekilde merge edilmelerinin sebebi de bu.

kqemu, kvm ve depomuzda kernel'e bağımlı olan tüm paketler bu update
sonrasında tekrar derlenecek, her zaman yaptığımız gibi. Bildiğimiz hataların
çözümleri nasıl diğer paketlere yansıtılıyorsa, kernel paketine de
yansıtılıyor, eğer gerekiyorsa sürücüler ve bağlı paketler tekrar derleniyor.
Olabildiğince bundan kaçınmaya çalışıyoruz, ama zaman zaman kaçınılmaz
oluyor.

> Pardus 2007'de çekirdek nasıl değiştiriliyorsa, bundan sonra da öyle
> olmalıdır.

Pardus 2007 deposunda çekirdek 2.6.18.6 - > 2.6.18.8  geçişi yaptı kararlı
sürüm süreci içinde. Aynen 2008 deposundaki gibi _kararlı_ sürümdeki
_kararlı_ minör sürüm güncellemeleri, güvenlik güncellemeleri ve hata
çözümleri eklendi. Yani Pardus 2007'de çekirdek nasıl değişiyorsa 2008'de de
o şekilde değişiyor - farklı olduğuna nasıl karar verdiniz ben anlamadım
açıkçası.

> Büyük dağıtımların, kolay kolay çekirdek değiştirmediğini hatırlayalım.

2008 deposundaki çekirdek, sizin düşündüğünüz kadar değişmedi... 2.6.26'ya
geçmişiz bir anda, ortalıkta kırılmadık ABI/API bırakmadık, güncellemeyi
kullanıcılara verdik, tüm çekirdek sürücüleri çalışmaz oldu  bir anda gibi
yazmışsınız, ama durum bu değil.

Kararlı sürüme hangi tip değişikliklerin gireceği, örneğin bir kernel
paketinin nasıl güncelleneceği ile ilgili artık -neredeyse- oturmuş
kurallarımız var, bu kurallar da bir gecede ortaya çıkmadı. Tüm 1.0 ve 2007
sürecinde olgunlaştı. Burada büyük oranda dokümantasyon eksiğimiz var, ama bu
aklımıza gelen her değişikliği yapıyoruz demek değil.
--
İyi Çalışmalar;
Ekin Meroglu <ekin_at_pardus.org.tr>

... did i listen to pop music because i was miserable, or was i miserable
because i listened to pop music?... - rob [nick hornby / hi fi]