[Gelistirici] pisi son kararlı sistem takibi ve sistem kurtarma işleri

Faik Uygur faik at pardus.org.tr
3 Kas 2007 Cmt 09:46:14 EET

On Saturday 03 November 2007 06:39:13 Eren Türkay wrote:
> Bu detaylı log sistemi gerçekten çok yararlı olabilir. Kurtarma konusunda
> bir şey söyleyemeyeceğim ama log konusunda gerçekten bir şeyler yapılması
> gerektiği kanaatindeyim.
>
> Tarihçeye bakarak sistem kurtarma gibi bir araç yapılabilirse sanırım bir
> ilk gerçekleştirilmiş olacak :) Başka dağıtımlar bunun gibi bir yöntem
> kullanıyor mu?

Çok karmaşık bir iş değil, pisi ile konsoldan da yapılabilecek bir işlem
olacak. pisi list-history, pisi undo/roll-back/take-back gibi iki komutla.

Bildiğim kadarıyla Rpm'de bir rollback mekanizması var. Fakat kullanımı pek
kolay değil. GUI'lerinde de [¹]  pek anlaşılır şekilde tasarlanmamış
kullanımı. Konsolda da kullanıcı'nın kullanımını ve mekanizmayı anlamasını
zorlaştıran-dikkat edilmesi gereken bir kaç ayrıntı içeriyor.

--repackage gibi bir parametre kullanmanız gerekiyor her yaptığınız işlemde,
bu da kurulum ve güncellemelerin süresini uzatıyor. Her güncellenen paket,
önce sistemde o anda bulunan haliyle _paketleniyor_ sonra güncelleme
yapılıyor. Sonrasında rollbacklerde bu paketler kullanılıyor. Paketin içerisi
orjinal paket olmuyor.

Bizim varsayımlarımızda depomuzda tüm paket versiyonlarımız olacak. Geri
dönüşlerde /var/cache/pisi/packages altındaki, eğer burada yoksa depodaki
paketleri kullanabilecek.

Bir artı gibi görünen; ama sadece paket yöneticisinin çalışmasını
hantallaştıran ve paketler gittiğinde geri dönüşün mümkün olmadığı,
değişen dosyaların da eski hallerine gelebilme özelliği var, rpm'de. Config
dosyaları'nın.

Düşüncem bunun işleri gereğinden fazla zorlaştırdığı ve kısıtladığı. Pisi ile
daha basit bir yapı kurabiliriz. Config dosyalarının paket yöneticisi değil,
sistem yöneticisinin işi olduğunu söyleyerek başlayabiliriz.

3 gün önce farklı çalışan, 1 gün önce farklı çalışan, şu an farklı çalışan bir
config'in takibi bir paket yöneticisi için pek anlamlı değil. Gerçekten.
config dosyası ayarları'nın korunması otomatik olsun isteniyorsa bunun
hassasiyeti paket yöneticisi seviyesinde olmamalı. Böyle bir şey varsa doğru
düzgün çalışan bir şey olmalı. Atıyorum, pisi database'inden sistemde kurulu
olan tüm paketlerin config dosyalarını inotify ile takip eden bir daemon ve
arkasında bir versiyon kontrol sistemi gibi bir şeyler.

Yoksa da sistem yöneticisine kolay gelsin. Çalışan sistemde ne yaptığını,
neleri değiştirdiğini takip ediyordur diye düşünüyorum.

- Faik

[1] http://www.linuxjournal.com/article/7034