[Gelistirici] eleman araniyy!

S.Çağlar Onur caglar at pardus.org.tr
30 Mayıs 2007 Çar 00:29:43 EEST

29 May 2007 Sal tarihinde, Doruk Fisek şunları yazmıştı:
> duyurusunda 1.5 ay sonunda bir revizyon yapmissiniz, "supermen"
> diye "begenmemis"(lerden) biri olarak yorum yapmadan duramadim :
> "Yayginlastirici" diye aradiginiz ozelliklerde yukarida yazdiklarimla
> ilgili ambalaj disinda bir sey degismemis gozukuyor :)

Aslında sen bunların hepsini benden iyi biliyorsun ama bilmeyenler için bir de
ben nasıl bir takım arkadaşı istiyoruzu yazmaya çalışayım (ki aslında
yazdırmak istediğin şeylerin de bunlar olduğunu düşünüyorum), belki listeyi
takip eden aday adayı vardır, ilgisini çeker.

Öncelikle, super(wo)man diye tarif etmeye çalıştığımız kavram aslında hallice
basit, örneğin benim kafamdaki hikayesi şöyle;

Pardus projesi çalışanları herhangi bir şirkette bulabileceğiniz türden sadece
iş arkadaşları değiller, aynı zamanda bir bakış açısı ile büyükçe bir ailenin
elemanlarılar. Ofiste görüştüğümüz kadar özel hayatlarımızda da iç içeyiz,
hayatta sahip olduğumuz en iyi arkadaşlarımızın büyük kısmı bu ekibin bir
parçası.

Bu yüzden herhangi bir başka şirkette işe girebilecek kadar
yetenekli/terbiyeli/düzgün birini aramanın yanında, bu ekibe/aileye uyum
gösterebilecek, takım oyunu oynayabilecek birilerini arıyoruz. Bu ekip daha
önce 2 kere yanlış eleman seçimimiz sonucu çıkan n tane farklı problemleri
yaşadı ve hiçbirimiz tekrar yaşamak istemiyoruz.

Evet profesyonel hayatta böyle bir lüksümüz olmadığını biliyoruz fakat bugüne
kadar ki tecrübelerimiz ekip içinde ne kadar dürüst/samimi/düzgün seviyeli
diyalog kurduğumuz ile çıkarttığımız işin paralel olduğunu gösterdi bize.

* Bu bağlamda ilk kriterimiz _ekip çalışması yapabilecek, takıma ayak
uydurabilecek, sorumluluk alabilen, yaptığı işi sahiplenebilen,
güvenilebilen_ bir insan.

Hayatta en korktuğumuz insan tipi herşeyi bildiğini iddia eden insan tipi,
herşeyi bildiğini iddia eden, soru sormayan/sormaktan korkan/sorulan sorulara
iş olsun diye cevap veren, araştırmayan, döküman okuyamayan, neden diye merak
etmeyen, google bile kullanmaktan aciz birini _istemiyoruz_

* Bu bağlamda ikinci kriterimiz _sormaktan, öğrenmekten, öğretmekten,
araştırmaktan_ gocunmayan, devamlı sorgulayan ve neden diye merak eden insan
tipi

* 3. kriterimiz sabah 9 akşam 5 formatında çalışmak isteyen (bu 24 saat iş
yapacak/hayatı olmayacak falan demek değil tabiki ama bu projenin bir parçası
olmak az da olsa fedakarlık istiyor, Greg House'un dediği gibi "Work Smart
not Hard"), maddi olarak inanılmaz beklentileri olan, idealleri veya projeye
inancı olmayanları eliyor malesef :)

Ekip olarak sadece "bu olmuyor/bu çöktü/bu çalışmıyor" diyeni sevmiyoruz,
bunun yerine "bu olmuyor, çünkü ..." tipi cümlelere bayılıyoruz. Örneğin
(hızlıca aklıma geldiği için) "catbox branchına /dev/zero ekleyelim demek
yerine ben önce strace ile baktım, sonra da açtım glibc koduna ve
sonuçta /dev/zero gerekiyor" diyen insan istiyoruz.

* 4. kriterimiz sorun çözmeyi, problemi analiz etmeyi, olası çözümler
uzayından olası her çözümü değil de en uygun ve akılcı çözümü bulmayı tercih
eden insanları kapsıyor.

Hangi editörü kullandığı, hangi masaüstünü sevdiği, hangi programlama
dillerini sular seller gibi bildiği falan gibi gereksiz teknik detaylar
önemli değil. Herhangi bir programlama dilini _bilmesi_ (bilmesi != bildiğini
iddia etmesi), o anki ihtiyaca yönelik şekilde diğerlerini öğrenebilme
sevdası yeterli. Bu ekibe katılan herkes farklı dağıtımlar/programlama
dilleri/farklı masaüstü ortamları kullanıyordu/bir çoğumuz örneğin Python
dilini/Qt ile KDE ile uygulama geliştirmeyi/KDE kullanmayı proje içinde
geçirdiği zaman içinde öğrendi ve yaptığımız tek şey bu kadar farklı
tecrübeyi bir potada eritip bizce doğrusunu bulup onu kullanmaktı.

* 5. kriterimiz der ki, bize kalın CV, harika üniversite kariyeri, pratik
bilgisi tabanda sürünen teorik bilgi veya sadece pratik bilgiye sahip
teoriden haberi olmayan birileri lazım değil. Tam aksine neyi bildiğini/neyi
bilmediğini bilen, burnunun dikine gitmeyen, pratik ve teorik bilgisi dengede
veya hangi alanda eksiğini olduğunu bilen ve o kısmını kapatmaya çalışan
birileri lazım.

* 6. kriterimiz aday adayının özgür yazılım felsefesini/yazılım geliştirme
süreçlerini/özgür yazılımların işleyişini/kültürünü _gerçekten_ bilen veya
_gerçekten_ öğrenmeye hevesli biri olmasını salık veriyor.

* 7. ama resmi olmayan kriterimiz ise eğlenmesini bilen, espri anlayışı olan,
neşeli nerdlerin eğlenemeyen, buz gibi soğuk normal insanlardan daha tercih
edilir olduğu söylüyor.

Bu kadar yazdım ama özetlersem;

Pardus projesi ekip çalışması yapabilecek, takıma ayak uydurabilecek,
sorumluluk alabilecek, yaptığı işi sahiplenebilecek, güvenilebilen,
sormaktan/öğrenmekten/öğretmekten/araştırmaktan gocunmayan, devamlı
sorgulayan ve neden diye merak eden, idealist ve çok uçuk maddi beklentileri
olmayan, sorun çözmeyi/problemi analiz etmeyi/olası çözümler uzayından olası
her çözümü değil de en uygun ve akılcı çözümü bulmayı tercih eden, neyi
bildiğini/neyi bilmediğini bilen, burnunun dikine gitmeyen, pratik ve teorik
bilgisi dengede veya hangi alanda eksiğini olduğunu bilen ve o kısmını
kapatmaya çalışan, özgür yazılım felsefesini/yazılım geliştirme
süreçlerini/özgür yazılımların işleyişini/kültürünü _gerçekten_ bilen veya
_gerçekten_ öğrenmeye hevesli ve mümkünse eğlenmesini bilen, espri anlayışı
olan, neşeli nerdleri arıyor.

--
S.Çağlar Onur <caglar at pardus.org.tr>
http://cekirdek.pardus.org.tr/~caglar/