[Gelistirici] Güvenlik Modeli ve Yabancı Basın :)

S.Çağlar Onur caglar at pardus.org.tr
29 Haz 2007 Cum 00:00:18 EEST

Selamlar;

28 Haz 2007 Per tarihinde, Eren Türkay şunları yazmıştı:
> Etrafta dolanırken Ubuntu forumlarında Pardus'un tartışılmaya başlanmış
> olduğunu gördüm. Genelde günvelik modelinden (wheel grubu) şikayetçi
> olunmuş ve tipik unix güvenlik modelinin olması gerektiğini
> savunmuşlar (Beranger'in bug girdisinde olduğu gibi)
>
> Bu konuda zamanı olan birileri ingilizce olarak bir döküman yazabilir
> mi? Python in Pardus'ta olduğu gibi detaylı olarak yazılırsa çok
> mükemmel olur. Elimizde referans olarak vereceğimiz bir döküman olması
> bize avantaj kazandıracak gibi görünüyor, en azından forumlar'a linki
> post edebiliriz. :)

> [...]

Burada birkaç farklı sorun var;

1. Fiziksel güvenliğin olmadığı herhangi bir noktada sayısal güvenlikten
bahsetmenin bir manası yok. Bu yüzden makinamı açık bıraktım çıktım ya gelip
paket kurarlarsa diye birşey de yok, ya gelip home dizinini silerlerse, ya
gelip harddiskini çalarlarsa, ya gelip makinanı kırarlarsa diye devem
edebilirim.

2. Klasik UNIX anlayışı için wheel grubu = su/sudo kullanabilen adam demek,
bir görüş açısına göre bu admin işlerini wheel grubuna yıkmak
yanlıştı/diğerine göre zaten sudo ile root olabilen adam için ne farkedecek
ki diyebilirsiniz.

3. GUI'lerin ya parola sormaması ya da yetkiniz yok demesinden ben de memnun
değilim, yabancı tabirle yeterince _politically correct_ olmak için en
azından kullanıcılara bazı seçenekler sunmalıyız, örneğin "her seferinde
parola sor", "ilk defa sor bir daha sorma", "bir daha sorma" gibi (örneğin
kmail'ın attığım e-postaları imzalamak için pinentry'yi her seferinde karşıma
çıkarmasını veya hiç çıkartmamasını seçmek yerine parolamı 10 dakikada bir
unutmasını sağlamaya ayarlayarak kullandığım için mesela kendimi mutlu
hissediyorum, bu tür bir esneklik tanımalıyız)

4. Bırakın allah aşkına forumlarda/acayip web sitelerinde elaleme laf
yetiştirmeyi :P

5. Patches are welcomed

6. Bu iş basit bir whell'dan at yeni gruplar tanımla işi onlara delege et
işinden daha karışık (örneğin parola sordun, hafızada nasıl saklayacaksın,
çomar'a nasıl ileteceksin, çomar sana ne döndürecek, sen GUI'ye ne vereksin,
araya çomar girmeyecekse kim girecek), fakat diğerlerinin yaptığı gibi
uygulamaları ksudo/gsudo ile wrap etmek de son derece kirli/hacky çözümler
malesef.

ve evet 2007.3 için en azından (itirazı olan yoksa) model.xml'i genişletmeyi
ve işleri whell grubundan alıp kendi gruplarına dağıtmayı bir hedef
görüyorum.

<İçerden bilgi>2008 için konuşmak için ise daha erken Faik ile benim ÇOMAR
için dbus/PolicyKit/ConsoleKit 3'lüsünden oluşan hain planlarımız var ama
Gürersan olsa ne güzel olur yaw tarzı boş konuşmamıza kızıyor :P, önce kodu
yazın sonra konuşun diyor :), bakacaz artık</İçerden bilgi>

Şerefe
--
S.Çağlar Onur <caglar at pardus.org.tr>
http://cekirdek.pardus.org.tr/~caglar/