[Gelistirici] GNU mu GPL mi - Bir Göz atmanızda fayda var derim....

Rasim AKAR rasimakar at pardusdepo.com
18 Oca 2007 Per 19:15:52 EET

Kaynak : http://blog.ozgurkaratas.com/

Ne zamandır yazmayı düşünmüş fakat bir türlü fırsat bulup, vakit
ayırarak Pardus hakkındaki düşüncelerimi yazamamıştım. Biliyorsunuz
ülkemizin değerli kuruluşlarından olan TUBITAK tarafından, ismini
Anadolu Parsı'ndan alan, GPL lisansı ile dağıtılan yeni bir özgür
yazılım duyuruldu. Aslında Pardus'un ne olduğunu yine en geçerli kaynak
olan kendi sitesinden öğrenelim;

"Pardus, TÜBİTAK <http://www.tubitak.gov.tr/>-UEKAE
<http://www.uekae.tubitak.gov.tr/> (Ulusal Elektronik ve Kriptoloji
Araştırma Enstitüsü) bünyesinde yürütülen bir işletim sistemi geliştirme
projesidir. Pardus açık kaynak kodlu ve GPL
<http://www.pardus.org.tr/gpl.html> (GNU Genel Kamu Lisansı) ile
dağıtılan bir özgür yazılımdır."

Buraya kadar herşey güzel ve üstün körü buraya kadar baktığınızda
gerçekten bu ülkeyi soyanlardan, insanları dolandıranlardan ve reklamla
insanların gözlerini boyayanlardan başka güzel işler de yapıldığını
görebiliyoruz. Fakat çoğu insanın ya görmezden geldiği ya da sadece
benim salaklık ederek takıldığım bir konuya izninizle değinmek istiyorum.

Pardus bir işletim sistemi geliştirme projesinin ismidir deniliyor ve
GPL lisansı ile dağıtılan bir özgür yazılım olarak insanlara tanıtılıyor.

Linux; gelişimini GNU projesine borçludur. Linus Torvalds yazdığı
kitapta bunun altına kalın bir çizik atarak ifade etmiştir. Eğer "Linux"
GNU projesinin geçici çekirdeği olmasa ve GPL lisansı gibi bir lisans
olmasa idi bugün halen bazılarının kesesi dolacak ve özgürlüğünüz bir
şekilde cebinizden para çıksa bile kısıtlanacaktı. Ben bunu askerde iken
başıma gelen, hiç suçum yokken hapsedilmeye benzetiyorum. Özgür
Yazılım'ı bizlere kazandırmak ile mücadele eden, GNU projesinin kurucusu
şirin insan Richard Stallman'ı huzurlarınızda tekrar tekrar saygı ile
selamlıyorum.

Richard Stallman sadece GNU felsefesini ortaya atmak ve GPL lisansını
duyurmakla kalmamış, GCC (GNU C Compiler) ve GDB (Hata Ayıklayıcı) gibi
araçları da geliştirmiştir.

Linux'un bugün dünyanın en iyi işletim sistemlerinden birisi olmasının
en büyük sebeplerinden birkaçı bana göre, Linux'un özgürlüğünü
lisanslayan GPL, yazdığınız kodu derlemeye ve programınızı çalıştırmaya
yarana GCC ve hatanızı ayıklayan GDB'dir.

Richard Stallman GPL lisansı destekçilerinden ve kullanıcılarından bütün
bunların karşılığında çok küçük birşey istemektedir. Zaten Linus
Torvalds'ı da bu konuda çoğu kez uyarmıştır;

"Lütfen Özgür Yazılım'a katkıda bulunmak için Linux'u GNU\Linux olarak
anınız."

Bugün bu isteği yerine getiren en örnek dağıtımlardan birisi Debian
GNU\Linux'tur. Aklı başında Debian kullanıcılarının hiçbiri Debian'ı
"Debian Linux" olarak anmaz. Dünyanın her yerinde "Debian GNU\Linux"
olarak bilinir.

Müsade ederseniz küçük bir anımı da sizlerle paylaşmak istiyorum.
Geliştirmekte olduğum bir proje için utanmadan Richard Stallman'dan
yardım ve destek istemiştim. Şirket mailini kullanarak mail gönderdim ve
imzamda "Linux bilmem nesi" yazıyordu. Kendisinden yardım almayı
bırakın, imzamda sadece Linux yazdığı için fırça bile yedim. Hatta beni
o zaman kurtaran tek şey ismimin Özgür olması idi. Bir kez daha ismimle
gurur duyduğum anlardan sadece birisidir.

Gelelim Pardus'a neden ısınamadığıma... Pardus, dünya üzerindeki onlarca
Linux dağıtımlarından sadece biridir ve çekirdek olarak Linux'u
kullanmaktadır. Pardus ile gelen bütün araçlar GPL lisanslı özgür
yazılımlardır. Nedense hem üşenmeden gidip Ankara'da katıldığım Pardus
sunumlarında, hem de kendi nedir sayfalarında[1] ne Linux'un adı geçiyor
ne de basın toplantılarında "Pardus Linux'tur" deniyor. Hadi Pardus'un
"Pardus Linux" olarak anılmasını bir kenara bırakalım, Richard
Stallman'ın küçücük bir isteğine bile kulak vermeleri Pardus'u
desteklemem için yeterdi. Tek yapacakları şey ise Pardus'u "Pardus
GNU\Linux" olarak anmaktı. Bu küçücük ve zararsız bir isteğe bile
karşılık vermeyen Pardus'a sadece Türk yapımı olduğu için destek verip,
insanlara önermek bana yanlış geliyor. Bu şekilde yerli malına katkı
sağlayayım derken insanları yanlış bilgilendirerek yarın ne olacağını
bile bilmediğim bir hata zincirinin halkası olmak istemiyorum.

Ayrıca Debian GNU\Linux, Ubuntu GNU\Linux gibi linux dağıtımlarının
Türkçe yerelleştirme çalışmalarının tamamının yine hiçbir karşılık
beklemeden ülkem insanları tarafından yapıldığının altını çizmeden
geçemeyeceğim. Söz konusu geliştirilen şey sadece Türkçe ise öncelikle
bu karşılık beklemeden değerli zamanını ve emeğini harcamış insanları
sizlerin huzurunda saygıyla anmayı bir borç olarak görmekteyim. Bu
insanlar sadece dağıtımlara değil, çeşitli masaüstü ihtiyaçlarına da
Türkçe desteği sağlamışlardır.

Siz değerli okuyucuların bu yazıyı okuduktan sonra ülke ülke dolaşıp,
şehir şehir seminer düzenleyerek "Özgür Yazılım"ı sokaklarda durmadan
haykıran Richard Stallman'a kulak vererek destek olacağınızı
düşünüyorum. Destek olup olmamak ise (bu yazdıklarıma0 katılıp
katılmamanız gibi) sizin sonsuz özgürlüğünüzdür. Buyrun, özgürlüğünüzü
dilediğiniz gibi kullanın.

[1]. http://www.pardus.org.tr/nedir.html

Küçük bir edit:

Bloğumun yorum bölümü kapalı olduğundan Pardus geliştiricilerinden
cartman'ın şu küçük yorumunu da eklemek bana düştü;