[Gelistirici] sistem yetki grupları

Barış Metin baris at pardus.org.tr
2 Eyl 2006 Cmt 01:30:26 EEST

2 Eylül 2006 Cumartesi 00:42 tarihinde, Gürer Özen şunları yazmıştı:

Dediğin gibi 3 kullanıcı tipi makul bence. Belki misafir ve user arasına (ya
da misafirin bir üstüne?) bir grup daha eklenebilir?

Fakat bunların ön tanımlı profiller olması gerektiğini düşünüyorum. Yeni
profiller yönetici tarafından eklenebiliyor olmalı.

- misafir (guest): uygulama programı çalıştıracak adam, (eğer uzaktan
bağlanmıyorsa) bilgisayarı kapatabilecek (bilgisayarda chat yapacak
misafir/kardeş işi bittiğinde bilgisayarı kapatsın diye mesela), bilgisayarda
fazla (başka?) bir yetkisi yok...
- kullanıcı (user): guest yetkileri + bilgisayarı kapat/vs., ağ yapılandırması
(veya yalnızca tanımlı ağlardan birini etkin hale getirme?), bazı donanımları
yapılandırma (saat/tv kartı/yazıcı/X yapılandırması/klavye ve fare ayarları
vs...)
- Sistem yöneticisi (sysadmin): program kur/vs., kullanıcı ekle/vs., kullanıcı
profillerini yönet..., başka ne varsa :).

Aşağıdakiler profillere eklenecek yetkiler sanırım...

> ==> audio (kullanıcı)
> Ses aygıtlarına (ses, mixer, midi) erişim.

Evet sanırım gerekli. Ama ses kartını yazıyorsak her donanım bileşeni için de
bir yetki tanımı yapmak gerekiyor sanırım.

> Misafir bir kullanıcının gürültü yapmasını istemeyiz? :)
> /dev aygıtlarının yetkilerini gruba ayarlamak yeterli.

Emin değilim, bilgisayar başında ise (uzaktan bağlanmıyorsa?) kullanabiliyor
olmalı, değil mi? Fakat sorun bu değil bence. Profilleri ve yetkileri
birbirinden ayırmak gerekiyor. Bunların (tak-çıkar) yönetilebilir olması
lazım sistem yöneticisi tarafından.

> ==> media (kullanıcı)
> Takılan CD, USB disk, iPod gibi ortamlara erişim.
> Bilgisayardan usb disk takıp bişiler kopyalanmasını istemeyebilir
> işyerleri? PolicyKit ayarlarından yapılabilir.
>
> ==> disk (yönetici)
> Dahili harddisk bölümlerini bağlayabilme.
> Mesela windows partition'unu bağlayıp erişebilme, diğer kullanıcıları media
> yetkisi vermek tercih edilebilir?
> PolicyKit gene.

media ve disk'in birleşmesi daha mantıklı ve anlaşılır bir şey olur sanırım.

> [...]
> Çomar gene.
>
> ==> useradmin (yönetici)
> Kullanıcı ekleme çıkarma ayarları.
> Hmm?
> Çomar.
>
> ==> sysadmin (yönetici)
> Sistem saati, açılış seçenekleri, modüller, çalışan servisleri
> ayarlayabilme. Useradmin de burayla birleşebilir aslında, hmm?
> Çomar.
>
> ==> games (kullanıcı)
> Oyun çalıştırabilme.
> Bundan çok emin değilim, Gentoo yapıyor mesela?
> Oyunların hepsini yalnızca gruba okuma/çalıştırma olarak ayarlamak.

Bunun gereksiz olduğunu düşünüyorum. Adam web sitelerinde cirit atıp envai
çeşit oyunu oynayacak ama sistemindeki "patates adam"ı açamayacak. Bah ya :).
Oyun da uygulamadır... Budur yani ;).

> ==> users (kullanıcı)
> Tüm userları buraya ekliyoruz, ne verelim? :)

Users diye bir yetki olmamalı bence. Users/sysadmin/guest birer profil olmalı.
Profiller içerilerinde yetkileri barındırmalı. İlgili bir profile ait olan
kullanıcı profilin içerdiği tüm yetkilere sahip olmalı. Derim...

> Bunların dışında birçok olasılık var, mesela lp ve scanner grupları, belki
> de bir peripheral devices grubunda birleşmeleri daha iyi olur, karar
> veremedim.

Dediğim gibi eğer audio varsa hepsi olmalı. Veya bir bütün olarak alınabilir
hepsi...

> Hadi bakalım, fikirler... ama unutmayın, yukardaki üç maddeye uymayan
> fikirlerin yapılabilme olasılığı az olacaktır.

Budur :).

--
Barış Metin