[Gelistirici] tak çalıştır göç hayali...

mdakin mdakin at uludag.org.tr
22 Ara 2006 Cum 09:31:22 EET

Sevgili Koray,

Koray Löker wrote On 21-12-2006 14:43:
> [...]
> konuda yapılan ticari çözümlerin dahi proje bazlı uygulamalara yönelik
> uyarlama yapılmadığı sürece efsane olmayı geçemeyecekleri gerçeği...
>
> Hangi windows altında, hangi kişisel dosyaları linux altına
> yedekleyebileceğimizi var sayıyoruz? windows altında yedeklenmesi gereken
> dosyaların yerlerinin tespiti bile kendi içinde böyle bir sorunken (bir linux
> dağıtımından Pardus'a geçmek bile ancak o dağıtımı inceleme şansımız olduğu
> için daha kolay olabilir, yine de tamamen mümkün olabilir mi bilmiyorum)
> üzerine bir de yedeklerini alıp Pardus'a getirdiğimiz dosyaların

Hepsini tek tek yapmak zorunda değiliz, ama bazı önemli
konfigürasyonların yerini bulmak o kadar da zor değil, ayrıca kısıtlama
da koyabiliriz, sadece Windows XP hedef alınabilir mesela.
Kullanıcıların %80-90'ını kapsayacaktır

> Atıyorum kullanıcı diyecek ki, göç aracını çalıştırdığımda Messenger ile
> yaptığım konuşmaların geçmişi, kullanıcı bilgilerim, net üzerinden
> alışverişini yaptığım dosyalar vb. de gelmeli... MSN Messenger hangi sürüm bu
> dosyaları nereye koyuyor bulacağız, her birini birbirinden ayırabileceğiz,
> doğru sürüme göre bir dosya yedeklemesi yapıp, Pardus disk bölümüne
> getireceğiz, üstüne üstlük bir de kim bilir hangi biçimde saklanan o
> dosyaların Kopete'de _her nasıl açılacaksa o hesaplar_ açılmış olan
> hesaplarla ilişkilendirilerek yedeklenecek...

Evet, kolay bir iş değil o yüzden adım adım yapılabilir, önce sadece
Firefox - IE yer imleri, cookie'ler, form bilgileri ve Email hesapları
sonra diğer parametreler, her şey hemen olsun diyemeyiz elbette ki, ama
hepsi de mümkün.

> Bu senaryodaki zorlukları çözmüş olmamız bir başka uygulama ya da kişisel
> bilgiyle ilgili deneyimlere de katkıda bulunmayabilir...

Evet bulunmayabilir, ama bulunanlar zaten bizi sıfırın üzerinde bir
noktaya çıkaracaktır.

> Hal böyleyken ve bu işin yöntemine ilişkin teknik belgelendirme var mı,
> beklentilerimiz neler, yöntem olarak ne düşünüyoruz gibi bilgiler ortada
> yokken imece'de böyle bir çağrı yapmak bana saçma geldiği ve hata benim
> (imece'nin) üzerinde olduğu için bu şartlar altında yapılamayacağını
> söyledim.

Aslında var sayılır. windows altında uygulamalar arası göç için pek çok
uygulama var ve bunların bazıları da açık kodlu.
http://openmoveover.sourceforge.net/ bu da zaten bizim istediğimiz işi
yapan araç ve açık kodlu, pek çok bilgiye erişebiliriz.

> [...]
> kullanıcıları için göç etme aracı yazacak olsak teknik anlamda olabilirliği
> kafamda daha kolay şekilleniyor, sadece gereksiz bulurum (Ubuntu ve Pardus
> kullanıcıları arasında ayrım görmüyorum, yeter ki özgür yazılım kullansınlar,
> illa da geçecek olan da yedek alıp taşınmayı bilir, o bir özgür
> kullanıcıdır...).
>
> Benim derdim, standartları ve sürdürülebilirliği konusunda ne fikrimiz ne de
> söz hakkımız olmayan kapalı kaynak kodlu bir sistemden yedekleme
> yapabileceğini iddia edeceğimiz bir yazılım yazmamız imkansızdan hallice...

Yedekleme değil, göç aracı. Sadece kullanıcıların Pardus'a geçişlerinde
buz gibi bir ortam değil alıştıkları, ayarlarını önceden yaptıkları
kendilerini evde hissedecekleri bir ortam sağlamak.

> Ayrıca bunun otomatik olabileceğiniz kabul ederek insanları buraya
> yönlendirirsek yaşanabilecek hatalar karşısında desteği kim verecek onu da
> merak etmiyor değilim. Özgür platformların kullanımında en büyük dönüşüm göç
> hareketinin kendi oluşudur. Bunun da kurumsal planlama, profesyonel destek
> vs. olmadan yapılanı ancak ev kullanıcısı için, kişisel bilgilerin
> kaybedilebilmesi önemsizken olur.
>
> Görkem ya da senin bu konuda benim teknik kaygılarımı aşabilmeme yardımcı
> olacak bir fikriniz, öneriniz varsa duymaktan mutlu olurum, ama pembe rüyalar
> [...]
Bu iş düşündüğünden kadar zor değil Koray, dediğim gibi önce ufak ufak
başlanıp geliştirilebilecek bir proje. Makinesine Pardus kuran bir
kişinin Windows üzerinde yaptığı ayarların bir bölümünün otomatik olarak
taşındığını görmesinin yapacağı pozitif etkiyi  (veya bu ayarları
sıfırdan yaparken oluşacak negatif etkiyi) hafife almamalıyız.
Eğer okumadıysan,Asa Dotzler'in konu ile ilgili sunumunu ve mini
serisini *mutlaka* okumanı tavsiye ederim. Asa'nın tüm görüşlerine
katılmıyorum ama söylediklerinin çoğu Linux ve açık kod topluluğunun
gözden kaçırdığı çok önemli noktalar.

Asa'nın OSCON sunumu: (Linux in search of Desktop)
http://piercedotzler.com/asa/linux%20%96%20in%20search%20of%20the%20desktop.pdf

Dinlemek istersen:
http://cdn.itconversations.com/ITC.OSCON05-AsaDotzler-2005.08.05.mp3

Asa Dozler'in "Linux is not Ready for Desktop" mini serisi.
1.Bölüm http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/008499.html
2.Bölüm http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/008591.html
3.Bölüm http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/008614.html
4.Bölüm http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/008628.html