[acik-duyuru] Pardus kurulan dagitimi cikti

From: Mustafa Akgul (akgul@Bilkent.EDU.TR)
Date: Tue 27 Dec 2005 - 18:49:21 EET

Merhabalar,

TUBITAK MAM bunyesinde Uludag Projesi kapsaminda gelistirilen Pardus
dagitimin kurulan surumu 1.0 tek cd'lik iso olarak dun gece
dagitilmaya baslandi.

ftp.uludag.org.tr
ftp.linux.org.tr
sunsite.bilkent.edu.tr
ftp.comu.edu.tr

ve baska adreslerden edinmek mumkun. Dagitim hakkinda Btdunyasi.net'de
cikan bir yaziyi ekliyorum.

Emege gecenlere tesekkurler
Hayirli Olsun

Mustafa Akgul
-------
Devletin Linux dağıtımı indirilmeye hazır
BT Teknoloji (27 Aralık 2005 - 09:40:00)

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
(TÜBİTAK) Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma
Enstitüsü (UEKAE) bünyesinde yürütülen Uludağ
Projesi kapsamında geliştirilen açık kaynak kodlu
özgür işletim sistemi Pardus'un 1.0 sürümü, 26
Aralık'tan itibaren İnternet üzerinden yayınlanmaya
başlandı.

Linux temelli bir işletim sistemi olan Pardus, tam ve düzgün
Türkçe desteği yanında, kurulum ve kullanım
kolaylığı açısından önemli yenilikler
barındırıyor. Seçkin bir yazılımcı ekibi
tarafından geliştirilen ve yenilikçi teknolojilerle
donatılan Pardus'un küresel Linux camiasında da geniş
yankı uyandırması bekleniyor.

Özgür Yazılım Yaklaşımıyla Geliştirildi
Pardus'un ilk kararlı sürümü hakkında bilgi veren Pardus
Geliştiricisi Doç. Dr. Erkan Tekman, Pardus'u özgür
yazılım yaklaşımıyla ve açık kaynak kodlu olarak
geliştirdiklerini söyledi. Tekman, Pardus'un kısaca "GPL"
olarak adlandırılan Genel Kamu Lisansı ile özgürce
dağıtılacağını bildirdi. Tekman, Pardus üzerinde
ilk çalışmaların ulusal bir işletim sisteminin
gerekliliğinin görülmesi üzerine 2003 yılı sonunda
başlatıldığını, 2004 sonbaharında ise plan ve
tasarım aşamalarından uygulama aşamasına
geçildiğini belirtti.

Tekman, açık kaynak kodlu yazılımların kapalı ve
sahipli yazılımlara göre birçok üstünlüğü
bulunduğunu da ekleyerek şunları söyledi: "Bunların
başında güvenlik geliyor. Açık kaynak kodlu
yazılımlar, geliştirilme sürecinden kullanılma
aşamasına kadar on binlerce göz tarafından denetleniyor.
Kötü niyetli bir programcı ya da kuruluş tarafından
yerleştirilebilecek bir kod parçasının böyle bir ortamda
gizlenmesi mümkün değil. Ayrıca, kaynağın açık
olması nedeniyle olası güvenlik açıkları hızla
yamanabiliyor. Yazılımın büyük bir programcı kitlesi
tarafından denetlenmesi ve incelenmesi, o yazılıma
kararlılık anlamında da büyük katkı sağlıyor.
Kaynak kodunun isteğe ve gereksinime göre özgürce
değiştirilip yeni amaçlara hizmet edecek şekilde
uyarlanması da yazılıma benzersiz bir esneklik
kazandırıyor. Küresel Linux camiası tarafından bir nevi
imece usulü ile üretilen işletim sistemi, gerek lisanslama
yöntemi ve gerekse bakım ve yönetim kolaylığı ile
toplam bilgisayar edinme ve sahip olma maliyetinde önemli tasarruf
sağlıyor."

Tekman'ın bildirdiğine göre halen, Türkçe desteği
olanlar da dahil, 300 civarında Linux dağıtımı
bulunuyor. Ancak Pardus, kullanıcılara tam ve düzgün
Türkçe desteği sunmasıyla diğer bütün Linux
dağıtımlarından ayrılıyor. Yeni işletim sistemi,
Türkçe Doğal Dil İşleme Kütüphanesi ve Yazım
Denetimi Eklentisi Zemberek sayesinde, ofis uygulamalarında ve pek
çok masaüstü programında eksiksiz Türkçe sözlük
ve yazım denetimi desteği veriyor.

Tekman, Pardus'un diğer özellikleri hakkında da şu
bilgileri verdi: "Sistemde kurulu yazılımların birbirleriyle
uyumlu çalışmasını sağlayacak olan bir
yapılandırma yöneticimiz var. Bu uygulamaya ÇOMAR
adını verdik. Pardus?un paket yönetim sistemine ise PiSi
dedik. ÇOMAR ve PiSi, büyük küçük hiçbir Linux
dağıtımı tarafından ele alınmaya cesaret
edilememiş iki önemli problemi özgün yöntemlerle ve son
derece akıllıca çözüyor. ÇOMAR ve PiSi?nin küresel
Linux camiası ile GPL lisansı kullanılarak
paylaşılmasını TÜBİTAK?tan ilk özgür
yazılım ihracatı olarak ilan edebiliriz."

Pardus'un kurulumunda birçok popüler özgür yazılım da
bilgisayara yükleniyor. Bunlar arasında Firefox İnternet
tarayıcısı, OpenOffice.org ofis paketi en bilinenleri. Bununla
birlikte Pardus 1.0 CD?sinde İnternet araçlarından oyunlara,
çokluortam oynatıcılarından kişisel bilgi
yöneticilerine kadar bir masaüstü kullanıcısının
tüm ihtiyaçlarına cevap verebilecek onlarca özgür
uygulama yüklü olarak geliyor.

Pardus'un yaygınlaşmasıyla Türkiye'nin yazılım
ithalatında önemli tasarruf elde edilmesi, yazılım
maliyetlerinin azalmasına bağlı olarak donanım
satışlarında ve bilgisayarlaşma oranında artış
görülmesi, e-dönüşüm ve bilgi toplumu olma
sürecinin hızlanması bekleniyor. Pardus'un dünyaya
açılmasıyla da, uluslararası bilişim platformunda
Türkiye'nin kendine sağlam bir yer edineceğine
inanılıyor.