Re: [Linux-yerellestirme] Yazılımlarda Türkçe dil denetimi desteği

From: Levent Karakas (levent@mektup.at)
Date: Sat 12 Mar 2005 - 00:59:31 EET

Ispell için ise biz köklerin listesi ve buna ek olarak gelebilecek ekler ve kuralsızlıkların listesine gerek var. Örnek olarak diyelim kelime listesinde "abi" olacak, ekler listesindeki "-ler" kuralından yola çıkıp abiler kelimesini düzgün kabul edecek gibi. veya bir başka kural olan "-i" ve "-m" kurallarını ekleyip "abilerim" kelimesini algılayacak gibi. aspell-tr'deki sözlüğe baktım kelime köklerinden öte ekleriyle (mesela fiillerin çekimli halleri) vs var. öyle bir liste tabiki uzayıp gidecektir. nispeten kural+liste daha makuldür.

Nilgün Belma Bugüner yazmış:

Selam,

Bu konu ile 2001'de ilgilenmiştim. Hatta gnu-tr ekibi için bir paket de
hazırlamıştım. http://gnu-tr.sourceforge.net/dosyalar/aspell-tr.tar.gz
İçindeki BENiOKU dosyasında neyin nasıl yapıldığını kısaca anlatmıştım.
O bilgilerden yaralanarak Toğan Müftüoğlu'nun hazırladığı listeyi
kullanılabilir duruma getirebilir ve kendi denemelerinizi yapabilirsiniz.

Bu konu ile epeyce ilgilendim. Liste uzadıkça bulma süresi ve seçenek
sayısı artıyor, üstelik seçenekler arasına listede olmasına rağmen doğru
sözcüğün alınmaması gibi sorunlar da var. Yazdığınız sözcük doğru olmasına
rağmen listede o sözcüğün değil, çok benzer bir sözcüğün sizin doğru
yazılmış sözcüğünüzle değiştirilmesi hoşunuza gider mi? 1 milyon sözcük de
girseniz yetmeyebilir. Yanlış olan bir sözcük için o listeden önünüze
100,000 sözcüklük bir seçim listesi geldiğinde ne yapacaksınız? Listeden
seçmek yerine kendiniz yazacaksınız değil mi? Bunu yapmak için imla
denetimini durduracaksınız. Yeniden başlattığınızda doğru olduğu halde
uygulamanın yanlış olduğunu varsaydığı sözcükleri yeniden onaylamak
zorunda kalacaksınız. Bu işkenceye değer mi? Bu iş aspell/ispell ile
olmaz.

Esen kalın,
Nilgün

Cuma 11 Mart 2005 16:47 sularında, Engin Gunduz şunları yazmıştı: