[Linux] Re: [Fwd: Unifying ~/Desktop]

From: Nilgün Belma Bugüner (nilgun@superonline.com)
Date: Mon 10 Jun 2002 - 12:34:32 EEST

Selam,

Ben olaya dil desteği açısından ve bir çevirmen gözüyle bakacağım:

Gnome ve KDE arasındaki temel fark UTF-8 kullanımında ortaya çıkar.
Gnome'un .desktop dosyaları .po dosyalarından üretilir.
Bu özelliği nedeniyle, .po dosyası hangi kodlama ile
yazılmışsa .desktop dosyaları da o kodlama ile üretilir.
Bu bakımdan o dosyalar için tek koşul: "hepsi UTF-8 kodlamayla
oluşturulacak" denmedikçe ve buna çevirmenler uymadıkça, ya da
uygulama yazarı bu dosyaları hangi kodlama ile yazılmış olursa olsun
UTF-8'e çevirmedikçe (msgconv ile kolay) Havoc beyin betiği hiç bir işe yaramaz.
Onlar olaya sadece İng. açısından bakıyor ve sorunları göremiyorlar.

Ayrıca Gnome yerel desteğini sağlarken sadece LANG değişkenine bakar.
LANG değişkeni sadece libc'nin sağladığı yerel destek ile ilgilidir.
LANGUAGE değişkeni ise uygulamaların yerel desteği ile ilgilidir.
Ürneğin, LANG=tr_TR ve LANGUAGE=en yazarsanız, Türkçe
okuyup yazabilirken, bir uygulamadan --help seçeneği ile
yardım iletisi istediğinizde yardım, Türkçesi olsa bile ingilizce gelir.
Bu bakımdan Gnome bu özelliği dikkate almamıştır. LANG=tr_TR yi gördümü
ISO-8859-9 ve Türkçe görünüm etkin hale gelir. Hiç kaçışı yoktur.
ilginçtir ki 2 serisinde de bu bakımdan bir değişiklik yok.
LANG=tr_TR.UTF-8 yazsanız bile gnome2 hala ISO-8859-9 ayarı yapıyor.
Gettext'in etkin olduğu yerler doğru kalan herşey bozuk.

Bu arada birileri kalktı. UTF-8 desktop dosyalarının ISO-8859-9 altında
hatalı görünmesi probleminden bihaber gnome2 altına ISO-8859-9 kodlamayı
sokuşturmaya kalktı. Yani gnome cephesinde karışıklık bir betikle
çözülecek gibi değil.
ISO-8859-1 Kullananlar için ki uygulamaları yazanlar genelde onu kullanır,
Gnome cephesinde herşey süt liman. ISO-8859-1 kullanmayanlar bastırırsa
bu sorunlar belki çözülür. Belki diyorum, çünkü bu işler gönüllü yürüyor.
Adamın canı istemezse yapmaz.

KDE ise hiçbirine bakmaz, kendi ayarlarından neyi seçerseniz size onu
sunar. Ama geri planda yerel dil ayarınız ne olursa olsun UTF-8
kullanır. Bir masaüstü yöneticisinin bunu yapabilmesi gerekir ve
KDE bunu yapıyor.

Aslına bakarsanız, KDE geleceğe bu bakımdan hazırdır. Linux gelecekte
ISO-* v.s kodlamaları tamamen terkedip UTF-8 kullanımına geçecektir.
X alt yapı olarak hazırdır, gettext hazırdır, Linux konsolu en baştan hazırdı.
Gnome nal topluyor görünüyor.

Şimdi Gnome, 2 serisi ile UTF-8'e geçmeyi deniyor. Bu başarıldığında
KDE ile Gnome arasında dil desteği bakımından sanırım bir fark kalmayacak.
Sanırım diyorum çünkü GNOME altında çalışan pek çok uygulama hala 2 serisine
hazır değildir. Hatta 2 serisine adımını bile atmamıştır. Bence Gnome'un
ana sorunu koordinasyon eksikliği. KDE bu bakımdan takdire şayan bir koordinasyon
sergiliyor.

Şu andaki haliyle ne KDE altındaki Gnome menüsü, ne de Gnome altındaki
KDE menüsü doğru gösteriliyor.
(Ana Menüler .desktop dosyalarından üretilir)

Bu sorunlardan başka Gnome Türkçe desteği bakımından zaten tamamen sorunsuz değildi.
Bir çok uygulama ISO-8859-1 dışında bir karakter kodlaması deteğine sahip değildi.
Bu haliyle ben 2 serisinin sorunsuz çalıştığını görmeden gnome po dosyalarının
çevirisini yapmama kararındayım. Hele 2 serisine geçmemiş bir uygulamanın
çevirisini asla. Şimdiye dek yaptıklarım gereksiz bir hamallıktan
başka bir şey olmadı. Gnome çeviri projesi kapsamında 20 civarında
paketi çeviriyordum. Gnome2 serisine geçen bunlardan sadece 6 sı.

Esen kalın,
Nilgün