[Linux] Turkce Kodlama & Turkce Destegi ve Genel Fikirler

From: doganzorlu (doganzorlu@doganzorlu.com)
Date: Mon 15 Jul 2002 - 09:20:18 EEST

Aşağıda yazdıklarımı birilerini ikna etmek amacıyla yazmıyorum. Sadece
dusunurken acaba sorusunu soran ve cevap bulamayanlara, daha farklı bir
düşünce getirebilirim diye yazıyorum.

----

Geçenlerde adını şimdi hatırlamadığım gpl bir program bulmuştum. Hani biraz duzenlersem işime yarar diye indirdim. Bir de açtım kodu ki ispanyolca. Haliyle bırakıp başkasını aramaya başladım.

Bu yaşadığım durum, şayet bir program yazılırken Turkce kullanılırsa o programın da başına gelecektir. Bir programın Turkce yazılmasıyla Turkce yi desteklemesi farklı bir olaydır.

Eğer programı yazması muhtemel kişilerle konuşuyorsanız, terimleri ingilizce kullanmak zorundasınız. Zorundasınız diyorum zira artık Turkiye de yapılan pekcok projede yabancı programcılar da çalışıyor. Kod içinde birornekliği saglamanın yararını zaten burda tartışacak değiliz ama, bunun bir zaruret olduğunu biliyoruz. GPL bir projeyi alıp Tum dunyaya alın gelistirin kullanalım diye sunacaksanız hele, bu daha da bir elzem.

Fakat aynı programın arayuz olarak Turkce desteklememesi de, Turkiye de gelistirilmis bir uygulama olarak cok buyuk bir eksiklik ve ayıp olacaktır.

Bu durum işletim sistemi kullanıcıları ve yöneticileri için de geçerlidir. İşletim sistemini yoneteceklerin, o şeyin bileşenlerinin Ingilizce isimlerini bilmeleri ve kullanmaları, her turlu ekip çalışmasına yatkınlık ve koordinasyon için elzemdir. Takdir edersiniz ki bir alanda çalışan birisinin, ilgili alandaki terminolojiyi bilmemesi kadar acayip bir durum olamaz. Ingilizce bilmeniz kafi degil, Terminoloji bilmelisiniz. Eğer swap i hiç bilmeyip hep takas diyorsanız, yada shell yerine kabuk diyorsanız birgun yabancı bir muhendisle beraber çalışmak zorunda kalırsanız ne yapacaksınız ? Dusunun bir durum raporu yazıyorsunuz ingilizce, içinde geçen teknik terimler Turkce. Neden ? Burası Turkiye ondan. Hayır oyle degil. Bilim camiası bilim ve teknik için bir dil geliştirmediğinden ve sonuçta Ingilizce bu konuma geldiginden beri yapacak fazlaca birsey yok.

Turkiye'de sistem yoneticiligi yapan yabancılar, yabancı firmalara servis veren yerli sistem yoneticileri vardır. Fakat, eğer işletim sisteminin son kullanıcısıyla konuşuluyorsa, bu seferde Turkce nin temel dil alınmasında yarar vardır. Fakat burda bir kusku var. Soyleki son kullanıcıyla shell, swap, interrupt gibi seyleri konusuyorsanız, zaten o kisiyi son kullanıcılıktan sistem yoneticiligi sınıfına kaydırıyorsunuz demektir.

----

Dogan Zorlu, Grup Software, Izmir - Turkiye ----------------------------------------------------------------------- Liste üyeliğiniz ile ilgili her türlü işlem için http://liste.linux.org.tr adresindeki web arayüzünü kullanabilirsiniz. Listeden çıkmak için: 'linux-request@linux.org.tr' adresine, "Konu" kısmında "unsubscribe" yazan bir e-posta gönderiniz. -----------------------------------------------------------------------