[Linux] Re: donanım mı yoksa Linuxmu?

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 19 Jul 2002 - 13:55:29 EEST

Selamlar..

Anakartimda fan degistirirken 3-4 direnci kirmistim. Direncleri de kaybettim. Kafadan bir kac tane taktim. Calisiyordu. Fakat arada bir Ethernet karti devreden cikiyordu, X gocuyordu vs.. Canimdan bezdirdi. Sonucta direnclere bir gozatayim dedim. Soktum yeniden, yollari filan takip ederken, baktim oteki taraftan bir kondansator kirilmis. Benzeri bir sey buldum onu da taktim. Ethernet duzeldi ama Windows'ta, Linux'ta ikide birde cakiliyordu. Bu arada jumperlerle filan oynarken kart oldugu gibi gitti. Bir iki gun ugrasip tamir ettim. Ama durum gene ayni. Bozuk bildigim bir ATX anakart vardi. ATX PS, Sloket filan ayarlayip onu kullanayim dedim. Calisti, bozuk degilmis. Fakat gene ayni cakilmalar. RAM testi filan yaptim yok, her sey iyi gorunuyor. Bu arada LILO gitti. MDK CD'sinden rescue acmaya calistim. SIGSEGV.. Acmiyor. RAM'in birini soktum calismaya basladi. RAM'i baska makinede deniyorum, test ediyorum vs. Bir sey yok. Ama O Ram takili olunca makine calismiyor. Bir test programi vardir. Onunla test ettim.
4 saat filan sonra Walking Bit cikti. Bu, bellegin mesela 12345 adresine yazinca/okuyunca, 450 adresindeki verinin degismesi demek. RAM'i kenara attim. Simdi eski AT ve Yeni ATX kartimla hersey guzelce calisiyor.

Devaminda yazdigim programi derliyorum. Calistiriyorum kafayi yiyor resmen. Yuzlerce SIGSEGV. Ne oluyoruz derken, disklere baktim. Iki tanesi (4.3G ve 3.2G) UDMA33, Bir tanesi +5V. Biride UDMA100. Anakart UDMA33. Eski diskler icin DMA'yi kapattim. Bu sorun kalkti ama derlenmis program calismiyor. SuSE 7.1 kurulu serverde derledim. Sorun yok. Gordum ki, GCC 2.96 derleyemiyor dogru duzgun. Simdi GCC 2.95.2 indiriyorum.

Kissadan hisse. Donanim da, yazilimda olmadik seylerde olmadik sorunlar cikarabiliyor. Benim gordugum boyle uyuz sorunlar cikarabilen tek program GCC. Bilhassa 2.96'si ve 2.97'si. Eger GCC redhat ile gelen ise kesinlikle kullanmayin. Gorkem'in makinesinde RH7.3 var. Bir turlu programi derleyip calistiramadik. Ama Caner'in makinedeki SuSE 8.0 ile sorun yasamadik. Kod ayni, Library'ler ayni. Sadece GCC farkli..

Bunun disinda supheleneceginiz ilk sey donanim olsun. Benim RAM'ler gibi, ilk bakista saglam gorunen edavat cok bas agritabiliyor. Genel olarak RAM ve Anakart sorunlarini yakalamak cok zordur. Ama RAM'leri denemek daha kolaydir. Oncelikle RAM'larinizi iyice bir test edin. BIOS ayarlarinizi kontrol edin. BIOS pek cok noktada kritik onem tasiyor. Mumkunse Anakarti degistirip test edin. Eger bu ikisi saglamsa, diger cihazlara o zaman yonelin.

Cok enteresan bir durumda bazi Guc kaynagi arizalarinda yasanir. Bilhassa DC cikis tarafindaki kondansatorler kurur, bozulur vs. olursa umulmadik zamanlarda sistem kilitlenmeye baslayabilir. Normal kosullarda sistemin PG sinyaliyle RESET'e surulmesi gerekir. Ama son zamanlarda uretilen ucuz guc kaynaklarindaki sistem, o turden kisa droplari yakalayamiyor. Bunlarda bilgisayari felc edebiliyor. 3-4 gun once, CD-ROM takinca kilitlenen bir sistemde basima geldi en son olarak.

Diger bir onemli hususta fanlar. Bazi CPU'larda, kabzimal saticilar CPU'nun ISI iletim yuzeyine etiket yapistiriyor. Sogutucu tam temas etmiyor. Her ne olursa olsun, cok ince bir tabaka halinde Silikon Gres kullanmak sart oldu artik. Intel'in BOX fanlarinda hazir bir isi iletici bant mevcut. Ama OEM fanlarda yok. Diger yandan CPU ile Sogutucu tabaninin tam paralel durmasi sart.

Gunumuzde cok karsilasilan donanim sorunlari bunlar.

Eger Linux kullaniyorsaniz ve SIGSEGV cok karsiniza cikiyorsa, oncelikle donaniminizi iyice bir elden gecirin. gcc 2.95++ kullanmiyorsaniz, en son olarak Linux'tan suphelenin. Parantez icinde, kanitlayamam ama, oyle hissediyorum diyerek, Bilhassa RedHat 7.0 ve ustu dagitimlara pek itibar etmeyin. Bocek yuvasi resmen bunlar. CVS'in snapshot'unu alip derleyip atiyorlar dagitima. Allah'tan kernel CVS'i her zaman stable olur. Yani tamam denilmeyen hic bir duzenleme kernel CVS'inde bulunmaz. Ama her paket bu kadar itinali olmuyor.

Biraz off-topic oldu. Kusura kalmazsiniz umarim..

Saygi ve sevgiler..