[Linux] [FAQ] Re: vb benzeri bir ortamve qt

From: Enver ALTIN (enveraltin@yahoo.com)
Date: Thu 28 Feb 2002 - 21:51:00 EET

On Thu, 2002-02-28 at 21:06, hasan can wrote:
> merhaba

Merhaba,

> linux ta kullanabilecegim vb benzeri bir visual dil
> varmi.

Hmm.. Aslinda, cok iyi olmamakla birlikte, Kylix var.
http://www.borland.com/kylix/ adresinde bir miktar bilgi bulabilirsiniz.

> suse 7.3 teki qt designer acaba bir programlama
> ortamimi yoksa sadece vb deki form yaratma gibi bir
> uygulamami.

Evet, Qt-designer sadece GUI tasariminin gorsel olarak yapilmasini
saglayan (aslinda derlendiginde o ekrani gosterecek olan kodu olusturan)
bir yazilim.

> birde qt neye benziyor. vb yemi c veya pascal a mi.

Qt bir dil degil, C++ kullanilarak yazilmis bir GUI modeli. Unix bu
noktada Windows'dan biraz farkli.

Windows, ekrandaki button/checkbox/option button/editbox gibi bircok
nesnenin neye benzemesi gerektigi konusunda kesin bir standart getiriyor
ve bunlarin daha kolay hazirlanmasi icin de sofistike, iyi tasarlanmis
ve hizli bir kutuphane ile birlikte geliyor.

Ancak Unix bu duruma biraz daha farkli bir bakis acisi getiriyor ve
standart bir gorunum/programlama arabirimi getir(e)miyor ve
alternatiflerin olusmasina izin veriyor:

- Athena: XFree86 ile gelen kutuphane, eski ve yavas networklerde X
kullanildigindan performansindan dolayi cok populer olmus.
- Motif
- Gtk (http://www.gtk.org/): The Gimp Tool Kit, GIMP
(http://www.gimp.org) adindaki yazilimin tasarimi icin gelistirilmis
olmasina karsin GNOME (http://www.gnome.org) projesi tarafindan da
kullanilan ve GPL lisansi altinda dagitilan bir kutuphane.
- Qt (cute): Troll Technologies, Inc. (http://www.trolltech.com/)
tarafindan C++ kullanilarak gelistirilmis bir kutuphane. Aktif olarak
KDE (http://www.kde.org/) projesi tarafindan kullanilmisti.

Linux'da yazilim gelistirme birkac farkli arac kullanilarak yapiliyor:

- Grafik arabirim tasarimi
  * Gtk icin Glade (http://glade.gnome.org/)
  * Qt icin ise KDevelop yada Qt designer
yaygin olarak kullaniliyor.

- Kodun yazilmasi
  * emacs
  * vim
  * anjuta (http://anjuta.sourceforge.net/)
  * kdevelop (http://www.kdevelop.org/)

- Testing/Debugging
  * gdb
  * strace
- Dagitim
  * cvs, diff, patch, tar

becerebildigim kadar birseyler anlatmaya calistim.

Saygilar

--
Enver (a.k.a. skyblue)