[Linux] Re: Bir banka veritabanı...

From: Berk Demir (berk@linux.org.tr)
Date: Fri 23 Aug 2002 - 13:32:11 EEST

On Fri, 23 Aug 2002, Ilker Gokhan wrote:

> Eski bir "bankaci bilgi islemci" olarak soyleyebilirim ki, Turkiye de
> yok. :-(( En buyuk nedenlerinden biri bu tip buyuk bir projenin - *en
> azindan Turkiye de* - gerceklesmis bir orneginin olmamasidir. Bunun icin
> iyi bir kadro gerekiyor. Ve bilgi islemciler *urkek* davranip denenmis
> sistemleri tecih ediyor. Ne yazik ki boyle oluyor.

Aslinda Ilker eski bir bankaci olarak bunlari benden daha iyi bilecektir.
Ama ben az da olsa isin icinde olan birisi olarak sebep-sonuc iliskili
bir yorum yapmak istedim.

Bankalarin ozellikle bilgi islem departmanlarinin uymak zorunda olduklari
bazi standartlar vardir.
Bu standartlari da karsilamak icin iki yolunuz vardir:
1. Oturup standart tanimina uyacak bir gerceklestirimi kendiniz yazarsiniz
2. Piyasada mevcut herhangi bir gerceklestirimi satin alirsiniz.

1 numarali yontemi hic bir Turk bankasi sececek gucte olmadigi gibi,
bu yontemi secebilecek Avrupa bankalarinin sayisi bir elin parmaklarini
gecmez.

Genelde 2 numarali yolu tercih eden bu kurumlar, Microsoft Windows NT veya
IBM AS/400 cozumunden birine yonelmek durumunda kalirlar. Piyasayi sature
etmis yazilimlar *genelde* bu platformlarda calismaktadir.

Genel anlamda entegrasyon sorunu da bankalarin korkulu ruyalarindandir.
Gunumuzde, bankalar icin tamamen Linux tabanli bir entegrasyon isini
vaad edebilecek gucte olan tek firma su anda IBM gibi gozukuyor.
Ancak IBM'in de bu konuda en azindan EMEA (Europe, Middle East, Africa)
bolgesi icin cok buyuk bir atilimi mevcut degil, sadece parcasal capta
Linux deployment'i gercektiriliyor.

Diger firmalarin da bu tip birsey onerebilmesi icin saglam bir know-how'a
ihtiyaclari var. Know-how'a sahip olabilmek icin de en az bir ornegi
gerceklestirmis olmak gerekiyor.

Baska bir nokta daha
Bankacilik sektorunde, kesinti ve hata durumlari cok pahaliya mal oldugu
icin surekli bir status quo mevcuttur. Boyle bir ortamda bir bankanin
cok gorev kritik olmayan bir sunucusunu bile Linux'a cevirmesi ciddi
anlamda cesaret isteyen bir olaydir.

Turkiye'de bu cesareti gosterebilen bir kac banka mevcut. S/390 uzerine,
AS/400 uzerine Linux kuran bir kac tane banka var Turkiye'de.

VPN baglantilarini gerceklestirmek icin OpenBSD kullanan gayet populer bir
bankamiz da mevcut su anda.

Ancak yukarida da dedigim gibi boylesine statik bir sektorde;
bu is ya zamanla olacak bir istir ya da guvenile bir sistem saglayicisina
emanet edilebilecek bi istir.

Bankacilik felsefesinde, "bir sey sorun cikartmadan calisiyorsa,
o sey yenisi ile degistirilmez" inanci cok yaygindir. Cesur bilgi islem
calisanlari, bazi seyleri goze alarak kucuk adimlar ile migration'a
basliyorlar dunyanin dort bir yaninda.

-bdd