[Linux] Re: Fwd: Fwd: [internetevi] Linuxa Oneri

From: Ozer Tayiz (otayiz@superonline.com)
Date: Mon 12 Aug 2002 - 23:35:30 EEST

Benzer, ancak orgutsuz, kisisel bir calismaya, kendim yari-amator bir
sekilde giriyorum. Mesela bir prefabrik insaat sirketinin web tasarimini
ustlendim, gorusmeler sirasinda siz ne programlar kullaniyorsunuz falan
derken, Office+AutoCad kullandiklari ortaya cikti, makina basina yaklasik
3000$ falan lisans masraflari var, dedim OpenOffice isinizi gorur, ben
Autocad'in yerini tutabilir bir program bulabilirsem, Linux'a gecmeyi
dusunurmusunuz? Olumlu baktilar, bir pilot proje olarak bir bilgisayarin
bir partition'ina linux kurmaya karar verdik. Internette biraz program
arastirdim, LinuxCad diye bir program buldum, gerci ticari lisansli ama,
100$, +2500$ Autocad lisansina gore o da bedava sayilir, haber verince
gayet hoslarina gitti. Bir de muhasebe programi buldum acik kaynak...
Gorulen o ki butun ihtiyaclarini giderebilecek cozumler var, hem de
bilgisayar basina 3000$ gibi ciddi tasarruflar yapmalari soz konusu...

Eh, benzer sekilde, mesela GIMP Photoshop'tan asagi kalir bir program
degil. Pekala sektor sektor insanlarin hangi programlari kullandiklari
arastirilip, cok daha ucuz seceneklerin, pekala yuzlerce, binlerce dolarlik
lisans parasi verdikleri programlardan asagi kalir yani olmadigi insanlara
gosterilirse, "alismak lazim, ogrenmek lazim" gibi seylerin ikincil onemde
olacagini dusunuyorum.

Benim de yukaridaki gibi bir calismadan olasi tek cikarim, boylece
musterinin guvenini kazanmak, ve yarin oburgun bir network isi vs.
oldugunda ilk aklina gelen kisi olmak, ve boylece is yapmak.

Bunu biraz daha aktif yapip, mesela BSA'nin faaliyetleri takip edilebilir.
Mesela en son BSA, reklam ve matbaa sektorunun uzerine gitti. BSA hangi
sektoru hedef aliyorsa, o sektore yonelik, mesela "BSA sizi SIKISTIRIYOR
mu? Lisansli yazilim tahminlerinizden cok daha ucuz olabilir. Bizi arayin,
ve alternatiflerinizi ogrenin" tarzi bir yaklasimla tanitima gidilebilir...
Ve acik kaynakla sirketin kazandiklari aciklanir... ve alinan isler
arttirilir...

Ayni zamanda donanim masraflarini da kisabilmek icin, bir tek makinanin X
application server, digerlerinin tumunun X-client olarak nasil
kullanilacagini arastiriyorum su anda.

Bir de buna bir-iki muhasebe ve ERP/CRM programinin turkcelestirilmesini ve
ufak tefek gelistirmelerini ekleyin, %80-90 dusuk maliyetle, en son
teknolojiden yararlanmasi mumkun sirketlerin ve kurumlarin...

Ha ben kendim Linux'ta cok mu ustayim? Hayir degilim, daha yeni oldugum
soylenebilir, ancak zaten Network-Database (MCSE'likten) altyapim oldugu
icin, ve Linux ile ilgili ciddi miktarda online dokumantasyon oldugu icin,
yapilabildigini bildigim isi cabucak ogrenip cozum uretebilir, ya da en
olmadi, yapabilecek insani bulup anlasabilirim. Yeter ki musteri bulayim,
onun da talebi olsun...

Ve bu tartismada bana sorarsaniz, Turkiye 10 yil degil, 3 yil arkadan
izliyor dunyayi. Yani 3-5 yil icinde Turkiye'de Linux'un Windows'dan cok
kullanilmaya baslanmasini bekliyorum ben sahsen. Ozellikle de BSA baskilari
arttikca...

10-15 sene gibi uzun vadeli tahminlerim ise, acik kaynakcilarin dedigi
gibi, ticari lisansla satilan yaygin programlarin ve isletim sistemlerinin
ortadan kalkacagi, ve ücretli programlamanin, ancak sirketlerin kendilerine
ozgu ihtiyaclari icin istek uzerine yapilacagi yonunde. Yani acik kaynak,
benim gorusumce kamu yararina bir uretim devrimi. Tipki sanayilesme vs. gibi...

Saygilar,

---