Re: [Linux-programlama] Neden C de yazmayalim ki?

From: Mehmet Duran (mehmetd@kablonet.com.tr)
Date: Tue 25 Jul 2006 - 21:45:07 GMT

Merhaba,

Burda birsuru cevap verilmis, az cok okudum ama gene de genel bir cevap
vermek istedim.

C ile CGI aplikasyonlari yazmak cok mumkun. Ayni
http://localhost/index.php cagirir gibi http://localhost/index.exe
calistirabilirsiniz (windows altinda mesela) ya da linuxda
executable'larin extension'a ihtiyaci yok, http://localhost/index
cagirabilirsiniz.

Web uygulama dilleri, daha once de dendigi gibi CGI arayuzunu kullanarak
calisir. CGI arayuzu sizin icin gelen HTTP paketlerini ayiklar ve de
geri cevap olarak HTTP paketleri olusturmaniza yardimci olur. Bunlari
elle de parse edebilirsiniz tabi ama zor oluyor.

Ben bir tane yazmistim. Kucuk bir deneme mahiyetinde. CGI library'si
bulmustum bir tane. Buyuk acilar cekiyorsunuz. Servlet ya da Perl
yazarken oldugu gibi, butun output "<html><body bgcolor=\"#FFFFFF\">"
seklinde yazilmasi gerektigi icin bir defa uzuluyorsunuz ve code block
acmanin rahatligini iyice hissediyorsunuz.

Bir baska sey, ayni PHP sayfasini Windows'da yada Solaris'de yazip,
Linux uzerinde calistirabilirsiniz rahatlikla. Ama o C kodunu her
platform icin ayri ayri derlemeniz lazim.

Kisaca, sene oldu 2006, web aldi yurudu, 50bin framework cikti, C mi
kaldi?

Ha, dersiniz ki ben saat ba$i bi database'in altini ustune getiricem,
cilgin seyler yapicam, o bir saatte olanlardan analizler yapip baska
database'lere kaydedicem diyorsaniz, o kodu C ile yazmak mantikli. Ama C
ile CGI kalmadi artik.

Guvenlik icin ise, genelde web icin olan modeller sandbox denilen kapali
kutularda calisiyorlar. Kolay kolay sisteme ulasamiyorlar. Kisaca kendi
guvenliklerini kendileri sagliyorlar. C ile yazdiginiz seyde, herseyle
siz ilgilendiginiz yetmezmis gibi onunla da sizin ilgilenmeniz lazim.

Cok istiyorsaniz, bunu kullanmistim sanirim:
http://www.boutell.com/cgic/
Bir deneyin. Cok inanilmaz buyuk bir fark olacagini sanmiyorum zaten.
Ama bir de kendiniz gorun.

Iyi calismalar,
Mehmet