[linux-programlama] Re: tablo tasarımı (konu disi)

---------

From: Yüksel ÖZCAN (yukselozcan@celiknet.com)
Date: Fri 27 Feb 2004 - 08:02:37 EST

    Merhaba
    > Merhabalar,
    > FIRMA adinda bir tablo tasarlamaktayim.
    >
    > Bu firmanin 8 farkli durumu olabilmekte (kapali, acik, borclu,
    > icarli,blokeli, holdinge bagli.....)
    Burada su konuya parmak basmak yerinde olabilir. Bir sure borclu olan firma,
    baska bir zamanda alacakli duruma gecebilir. Bu durumda bunu firma
    tablosunda ek alan olarak tutmaniz pek uygun olmayabilir. Diger yontemler
    icin ise mahsuru yoksa soyle bir yontem onerecegim;
    holdinge bagli, gibi durumlar icin ise hesap kodlarinda ayristirma yapin

    Ornegin
    Tekduzen Muhasebe standartlarina gore borclu cari hesaplar 120*** diye,
    alacakli cari hesaplar da 320*** diye kodlarla baslar
    Sizde bu ayristirmalari cari hesap kodunda yapabilirsiniz gibime geliyor,
    Mesela grup firmalari icin hesap kodlariniz 125*** ile baslarsa sorun
    kalmayabilir diye dusunuyorum
    125 <-- grup firmalari,
    125.01 borclu ve blokeli grup firmalari gibi bir yontem izlenebilir. boylece
    ayrisim kodda yapilacagi icin sorgulari da kodlama mantigina gore
    calistirabilirsiniz.

    blokeli, icrali gibi durumlar da sureklilik arz etmeyen durumlar, yani
    hesaba ozel bir durumdur. Bu ozel durumu da butun kartlarin listelendigi
    ekranda icrali olanlar koyu kirmizi seklinde gosterebilirsiniz, yada bu ozel
    durumlari ayri bir tabloda tutup hesap karti incelendiginde bu ozel durum
    ozel_durum tablosundan okunup ozel notlar bolumunde gosterilebilir(3. yol).

    Sonuc olarak sizin onerdiginiz 3. yol ile birlikte benim onerdigim kodlama
    standarti(uzerinde tartismak gerek) ile sorunsuz halledilebilir gibime
    geliyor. Bu arada hesap kartlarinin kodlama isi cok onemlidir. Neredeyse tum
    firmalar kendilerine gore bir kodlama standarti olusturuyor. Bunu hem stok
    kartlari hem de cari kartlar icin yapiyorlar. Boylece daha esnek raporlama
    imkanlari doguyor. Programinizin tasarimini firmaya ozel yapmak yerine genel
    acidan bakarak esnek bir yapi kurmaniz kullanilabilirlik acisindan faydali
    olacaktir. Biz isyerinde soyle yapiyoruz;
    120 <-- musteri hesaplari
    120.34 <--- istanbul musterileri
    120.34.001 <--- istanbul 1. bolge (anadolu yakasi) musterileri
    120.34.002 <--- istanbul 2. bolge (B.Cekmece- catalca hadimkoy) musterileri
    120.59.000.<---- Tekirdag tum musterileri
    Bu sekilde bir kodlama standardi cok kullanislidir. Uzerinde uzun sure
    dusunmeniz gereken bir konu diye dusunuyorum.

    Yuksel OZCAN
    http://muhasebeci.sf.net