[linux-programlama] Re: Coklu kullanici destegi

From: A. Murat Eren (meren@comu.edu.tr)
Date: Thu 26 Aug 2004 - 16:21:48 EEST

 Merhabalar,

On Thursday 26 August 2004 19:13, Yüksel ÖZCAN wrote:
> GPL kodlu bir projede bu $ekilde yetki seviyelendirmesi ne derece
> fonksiyonel olur? Koda ula$an her kullanici bu kisimlari rahatlikla
> kaldirabilir.

 Oyle sey olur mu, o zaman VFS'in de EXT'in de kernelin de kaynak kodu acik,
herkes koda ulassin bulundugu bilgisayardaki kisitlamalari kaldirsin fink
atsin diskte.

 Bahsedilen sey, hiyerarsik bir kullanici yetkilendirmesi olan bir uygulama
yazmak istiyoruz, nasil yapariz bunu mevzusu benim anladigim kadari ile
(umarim yanlis anlamamisimdir). Ornekte de vermis Huseyin Bey zaten, PHPNuke
gibi, cesitli forumlarda oldugu bir yetkilendirme sistemi..

 Daha once benim bir deneyimim olmustu, dosya sistemlerine erisimdeki
kullanici grup ve digerleri mantigi cok ufuk acici oluyor. Yazacaginiz seyin
ne oldugu konusunda hic bir fikrim olmadigi icin aklima bir sey gelmiyor
soyleyecek soyle yapabilir ya da boyle yapabilirsiniz diye, fakat siz dosya
sistemi yapisindan yola cikarak hayalinizde anlamli bir seyler canlanmasini
saglayabilirsiniz bence.

 Ornegin well-defined izin tanimlamalari olur, componentlerin de her biri icin
bu izinlerden turetilmis varyasyonlari olur, ayni sekilde kullanicilarin da
haklari olur, kullanicilar componentlere by-pass edilemez bir kanal uzerinden
ulasir yazilim icerisinde. Bu erisim kanali da erisim haklarinin izinler ile
ortusup ortusmedigine bakar.. Kullanicilarin ve erisilecek bilesenlerin
(component yerine bilesen demek daha guzel) izinlerinin ve haklarinin kendi
diger meta bilgileri ile bir arada tutulmasi gerekliligi de ortada. Artik
veri tabani mi kullanirsiniz yoksa dosya sistemi uzerinde mi saklarsiniz size
kalmis. Tam olarak bilemiyorum nasil yaparsiniz fakat tonla yaklasim dusunup
gelistirebileceginiz gibi acip kerneldeki ext2 modulunun yapisini da
incelemeye calisabilirsiniz, ki bunu yaparken nirvanaya ulasip uygulamanizdan
filan vazgece de bilirsiniz.

 Selamlar.

--

- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - A. Murat Eren meren@uludag.org.tr, meren@comu.edu.tr http://cekirdek.uludag.org.tr/~meren/ 0x88FD9FC7, 910A FCB3 2AAB 4CA5 E4D9 EFFA 6555 A33A 88FD 9FC7 - -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

-- free software is a matter of liberty, not price. to understand the concept, you should think of "free speech", not "free beer". -