Re: [Linux-sohbet] Lisanslarla Alakalı Bir Soru

From: Serkan Kenar (serkan@ieee.metu.edu.tr)
Date: Thu 25 Jan 2007 - 09:55:37 GMT

Merhaba,

Alper KANAT yazmış:

> Linux çekirdeği kullanılarak oluşturulan bir dağıtımda şu model
> uygulanabilir mi ?

Kısmen. Dedikleriniz son maddeye kadar çoğu firmanın uyguladığı bir
model zaten.

> * İşletim sistemi parayla satılacak ve bununla beraber teknik destek de
> satılmış olacak. (zaman limitli)
> * Tüm sistemin kaynak kodları açık olacak ve internet'ten isteyen
> herkese açık olacak.

Daha kötüsü de var. Gpl-Violations.org'un yakalamasıyla Fortigate'in
ürünlerinde kullandığını söylediği FortiOS'un aslında Linux olduğu
anlaşıldı. Varılan anlaşmaya göre FortiNet isteyene CD parasını da
göndermeleri halinde kullandıkları açık kaynak kod yazılımların olduğu
CD'yi gönderiyor.

http://www.fortinet.com/news/pr/2005/pr042505_gpl.html

> * Kişisel kullanımlar için kaynak kod değiştirilebilecek ancak kurumsal
> anlamda satıp para kazanılamayacak. Yani para kazanmak amacıyla kaynak
> kodunda değişiklikler yapılıp satılamayacak.

Linux çekirdeğinde sizin böyle bir kısıtlama yapmak hakkınız bulunmuyor.
  GPL'e göre siz kodu verdiyseniz, sahip olduğunuz haklarınızı da
veriyorsunuz. Alan kişi veya kurum dilediği gibi değiştirebilir.

Kodunu kendiniz geliştirdiğiniz bir projede dilediğinizi yaparsınız.
Kişisel kullanıcılara GPL, kurumsal kullanıcılara paralı. Bkz: MySQL,
Dansguardian, vs.

saygılarımla,