[Linux-sohbet] Kurtarın beni bu windows'tan...

From: Timuçin Kızılay (tim@ideefixe.com)
Date: Sat 05 Mar 2005 - 14:10:21 EET

Penguen kolonizde yeni bir penguen adayına yer açın. :)

Yıllardır açık kaynak düşüncesi ve linux ortamı sırf felsefi nedenlerle
ilgimi çekiyordu ama malesef işlerin medeni ile windows kullanmak
zorundaydım. Ama bir süredir windows'un yeni sürümlerine iyice sinir
olduğumdan windows 2000'den sonraki işletim sistemlerini kullanmamaya karar
verdim.
Şimdilik windows 2000 beni yaklaşık bir yıl daha idare eder, bu arada
linux'un yapısını öğreneyim, nasıl çalışır, ne nerededir, nasıl bir
sistemdir göreyim istiyorum. Bilgisayara CD'den linux'u yükleyip sıradan
işler için kullanmakta pek zorluk yaşamadım, ama kendi yaptığım işleri
linux'a taşımak konusunda beceriksiz kaldım. Şimdi bu işlere uygun bir
dağıtım konusunda bana önerilerde bulunun, özellikle benzer işleri yapanlar
biz şunları, bunları kullanıyoruz şeklinde öneriler getirirse çok sevinirim.

Bilgisayarımda neler yaptığımı yazayım önce, sizler de bana bunların linux
karşılıklarını önerin, belki bu daha somut ve kolay bir başlangıç olur.

1. Windows 2000 server üzerinde MS SQL server ile veritabanı projeleri
geliştirmek. Genellikle 3-4 GB boyunda ve yüzlerce tablodan oluşan,
replication vb. yapıları kullanan veritabanları ile çalışıyorum. Oracle, IBM
DB2 gibi veritabanlarnı da denedim ama madem microsoft'dan vezgeçeceğim,
aynı özellikleri açık kaynak kodlu bir sistemde bulmak isterim. MySQL'i bu
anlamda sağlam ve büyük karmaşık sistemlere uygun bir veritabanı olarak
güvenemiyorum. PostgreSQL ilgimi çekti, windows versiyonunu kurcalamaya
başladım, sanırım onu seçeceğim. Postgresql konusunda uzman arkadaşlar da
akıl verirse sevinirim.

2. Windows 2000 server üzerinde IIS web serverda çalışan .asp programları
yazıyorum. Yazdığım .asp kodları genellikle çok sade oluyor, yani karmaşık
atraksiyonlara girmek yerine zaten uygulamanın çoğu kısmı SQL server
üzerinde çalışan stored procedurelar içinden çalıştığı için asp içinde SQL
servera bağlan, bu stored procedure'a şu parametreleri ver, çalıştır, geri
dönen parametreleri al ne yapacaksan yap şeklinde benzer kodlar var. aynı
ortam PHP'de de vardır sanırım. Apache web server üzerinde birden fazla web
sitesi tanımlayıp ayarlarını yapacak, serverin güvenliğini sağlayacak kadar
bilgilenmeden linux'a geçmem imkansız.

3. TCP/IP ve genel olarak bilgisayar networkleri konusunda piyasada network
uzmanı geçinenlerin çoğundan daha fazla bilgi ve tecrübe sahibi olduğuma
inanıyorum, tek sorunum bunlarla ilgili ayarları vb linux'da nereden nasıl
yapacağım konuları. TCP/IP protokolu zaten unix kaynaklı birşey olduğu için
linux ortamında daha fazla imkan vardır diye düşünüyorum.

Bu işleri yapabileceğim hangi dağıtımı tavsiye edersiniz? Bazı dağıtımlar
daha yeni versiyon paketlere sahip ama daha az test edilmiş, bazıları daha
sağlam ama kurması ve ayarları çok eziyetli diye duydum. Zaten birçok
dağıtım olması kafamı karıştırdı, seçim yapabilmek için gereken bilgiye
sahip değilim.

Bu yukarıda saydığım işleri linux ile yapabilmek dışında benim için olmazsa
olmaz bir konu da bu linux'un laptop bilgisayarımda da sorunsuz
çalışabilmesi. kızılötesi portunu kullanarak cep telefonumla GPRS üzerinden
internete bağlanabilmeliyim ki işlerim aksamasın, yaz sıcağında ofiste
tıkılıp kalmak yerine deniz kıyısında biryerlerde ya da denizin ortasında
bir yelkenlide de çalışıyor olabileyim.

Linux üzerinde GPS cihazını USB portundan laptop bilgisayara bağlayıp deniz
haritaları üzerinde navigasyon yapabileceğim yazılımlar var mı? Tanıdığım
denizcilerin hiçbiri bilgisayar uzmanı kişiler dğeil haliyle hepsi windows
kullaniyorlar ve piyasada windows üzerinde bu işi yapan bir sürü yazılım
var, ama linux versiyonlarını kullanmak daha hoş olur. Piyasada bulunan
birkaç tip formattaki harita dosyalarını tanıyabilen bir navigasyon yazılımı
varsa çok işime yarar, uzun seferlerde teknelerinde tayfalık yaptığım
denizci dostlarıma da linux reklamı yapmış olurum. Ne de olsa penguen bir
deniz hayvanıdır. :))

Tabi bilgisayarla yalnızca iş yapmıyorum. mp3 dinleyebilmeli; divx, xvid
gibi formatlardaki filmlerimi izleyebilmeliyim. Oyun oynamakla fazla işim
yok, son çıkan oyunları oynamasam da olur. windowsdaki solitarie benzeri
oyunlar bana yeter. :)

Linux'un genel yapısını, dosya sistemleri şu şekildedir, klasörlerin yapısı
vb. bilgileri okuyabileceğim internetten indirilebilecek kitapların
linklerini de verirseniz daha güzel olur. Kurcalamaya başlamadan önce bir
iki kitap okumak iyi gelir.

Uzun uzun yazdım, gözlerinizi yordum ama çoook uzun süredir windows
kullanmış biri olarak birdenbire bu geçiş gözümü korkutuyor. Bir şekilde
beni kafalayın da ben de kurtulayım windowstan.

sevgiler.....

Timuçin Kızılay