Re: [Linux-sohbet] Debian Sarge'mi - Wood'u mu ?

From: Serdar Aytekin (serdar-linux@eximinter.com)
Date: Tue 01 Mar 2005 - 11:41:04 EET

Merhaba,

Bu konu Debian ile ilgili Sikca sorulan sorularin basinda geliyor.
Bu vesile ile bu soruya biraz detayli yanit vermis olalim. Sizin
sorunuzun yanitida bu metnin icinde yer aliyor olacak.

Debian surumleri cok sIk degildir. Genellikle yilda bir surum cikar,
en gec olarakda 2-3 yil surer. Surumlerin bu kadar gec cikmasinin
faydasi cok saglam ve test (debug) edilmis olmasidir.

Her bir Debian surumunun bir kod adi vardir. Debian gelistiricilerinden
Bruce Perens'in Pixar adli sirkette calismasindan dolayi bu surumlerin
kod isimleri "Toy Story" adli filmden alinmistir. Ayrica bir Debian
surumu ciktiginda bu kod adinin yaninda bir de version numarasi eklenir.
Bu yuzdendir ki, 2002 Temmuzda cikan Debian 3.0 Woody adini almistir.

Guvenlik ekibi tarafindan yonetilen kararli (Stable) surumlerin
yanisira, Debian iki ayri yazilim kumesi daha icerir: Test asamasinda
olanlar ve kararli olmayanlar (Unstable). Test asamasinda olan Sarge
kod adina sahiptir.

Kararli olmayan (unstable) surum ozeldir, kod adi daima Sid'dir. Toy
Story filminde, Sid tum oyuncaklari kiran bir karakterdir. Debian
gelistiricileri yeni paketlerini genellikle bu Sid kad adli surume
eklerler ve buyuzdendir ki eger eski kararli olmayan surumleri takip
ederseniz, test edilmemis yazilim sonuclari ile karsilasabilirsiniz.
Kararli olmayan (unstable) surumlerin sorumlulugu size aittir.

Normal olarak birtakim kriterleri gecen kararli olmayan (Unstable)
paketler test asamasina gecerler: Paketler hicbir kritik surum
hatasina sahip olmamalidirlar. Pakete bagli bulunan tum bilesenler de
test asamasindaki depoda olmalidir. Bu islemin amaci;
"Uyari aninda surume hazir ol" anlamindadir.

Test asamasi durduruldugunda, test edildiginde ve surum olarak ciktiginda
(veya bazen kisa bir sureligine durduruldugunda) yeni bir test bolumu
olusturulur. Bu yeni bolum yeni bir kod adi alir. Kararli olmayan
(unstable) surum Sid olarak kalacakdir. Guvenlik ekibi hem yeni cikan
hemde eski kalici surumlere (stable) bir sureligine destek verirler.

Sonuc :

Kullanacaginiz makine cok kritik bir is ustlenmiyor. Asiri guvenlik
gerektiren bir konumda degilse Sarge tercih etmeniz yerinde olur.
Ancak guvenlik sizin icin 1. planda ise kesinlikle *Woody* kullanmalisiniz.

Evde/Isyerinde hem *masaustu uygulamalariniz* hemde kod gelistirmek icin
tercih ediyorsaniz Sarge daha uygundur.

Daha detayli bilgilere, www.debian-tr.org adresinden ulasabilirsiniz.

--
Saygilarimla,