[Linux-sohbet] Perhiz, lahana tursusu, ve Pardus

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Sat 05 Feb 2005 - 09:57:28 EET

Merhabalar,

Bildiğiniz gibi, Başbakan, Bill Gates'i davet etti, Türkiye'nin MS'un 79
ülkesi için merkez olacağından, ve bilişimle kalkınmadan bahsederken, şu
tür sözler de sarfetti:

> Tabii bir de verilerin ve bilgisayarların güvenliği meselesi var.
> Elimizdeki yazılım ve donanımın ne yaptığını tam olarak bilmediğimiz
> ve kendi ülkemizde geliştirmediğimiz zaman program veya işletim
> sistemine nasıl güveneceğiz? Bunun tedbiri alınmalıdır. Bir devlet, bu
> konuda hiç kimsenin sözüyle yetinemez. Çalışan bütün programlar ve
> incelemelerin de yapılması gerekir.
>
> Yazılım ve donanımla bunların üstüne kurulacak her işletim sistemi,
> yazılımının güvenilirliği kullanımından önce detaylı olarak
> incelenmelidir. Bunlar yapılmazsa güvenlik konusunda bağımlı
> [...]
Hemen birkaç gün sonra da, Tübitak Uludağ projesi kapsamında, Pardus 1.0
açık kaynak işletim sistemini, CD'den çalışır halde duyurdu...

Peki şimdi bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu... Madem Başbakanımız,
bilgisayar güvenliğinden, kaynak kodunu inceleyip, ne yaptığını
bilmekten bahsedecek, bilişimde bağımlılık ve zafiyete düşme
endişelerini dile getirecek kadar bu konuyla ilgili ve duyarlı, devletin
bilim ve teknoloji kurumu Tübitak'ın tam da bu "bağımlılık ve zafiyet"e
düşülmemesi için geliştirdiği PARDUS'la ilgili bilgi almaz mı? Neden
MS'la "işbirliği anlaşmaları" imzalanır da, aynı işbirliği devletin
kendi kurumu Tübitak'la yapılmaz? Şimdi Başbakan, açsa Tübitak'a telefon
dese ki, "Bu Pardus işletim sistemini tüm okullarımızda uygulanacak
şeklide uyarlayın, bu bu özellikleri sağlasın, ucuz olsun, kolay
kurulur, yönetilir olsun, Türkçe olsun, güncel olsun, eğitim programları
olsun, bir e-eğitim portalıyla entegre olsun..." çok mu zor çok mu
yapılamaz bir iştir? Madem Başbakanımız, "güvenlik konusunda bağımlı
kalmaktan ve zafiyete düşmekten" endişe etmektedir, neden tam da bu
sonuçlara yol açacak adımları atmakta, ve bu sorunlara çözüm olacak
adımları atmamaktadır?

Herhalde ULUDAĞ ekibinin yarasına tuz basıyorum, ama yazmadan
edemedim... Kısaca bu ne PARDUS, bu ne lahana turşusu...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.