Re: [Linux-sohbet] Önemli

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Fri 12 Aug 2005 - 10:56:41 EEST

Merhaba,

Tam anlayamadım yaptırımdan siz neyi kastediyorsunuz. Adamların size
sattığı "lisans"ı almazsınız, açık kaynak yazılımı serbestçe
kullanırsınız, onlar da para kazanamamış olur. Tanıdığınız bildiğiniz
kişilere "şu firma lisans satmaya çalışıyor, ama tam olarak aynı işi
yapan açık kaynak bu program zaten var, ben kullanıyorum, işimi görüyor,
serbestçe kullanabilirsiniz, üzerinde istediğiniz değişikliği
yapabilirsiniz, hatta satabilir, üzerinde uzmanlık gerektiren ek
hizmetler verebilirsiniz. Yeter ki siz de programın son halini açık
kaynak koduyla yayınlayın" dersiniz, olur biter...

Davayı falan ancak açık kaynak yazılımın sahibi açabilir, telif
haklarının ihlal edildiği gerekçesi ile.

Kısacası, bilinçli bir pazarda, hiçbir ek değer üretmeden, ek bir ücret
talep etmek, piyasa koşullarından ötürü mümkün olmaz, kimse almaz. Ben
size heryerden 2 YTL'ye alabileceğiniz atıyorum, knoppix veya Simply
Mepis CD'sini olduğu gibi 20 YTL'ye satabilir miyim? Satamam, almazsınız.

Ama atıyorum, X bir firma çıkabilir ve de diyebilir ki, "Ben açık kaynak
kodlu şu linux'u, bu donanım, şu yazılımların birlikte çalışması, ve şu
şu amaçlı kullanım için kolay kurulur ve optimum performans sağlar hale
getirdim. Bunun installer'ını kendim yazdım, kaynak kodu kapalı.
Diğerlerinin tamamı açık. Ücreti bu. Yanında şu koşullarla destek de
veriyorum". Mesela Redhat, AS serisi ürünlerini bu modelle satıyor. Bu
model, özel uzmanlık gerektiren çeşitli diğer alanlarda, diğer
firmalarca da uygulanabilir, ki uygulanıyor da.

Kısacası, tüketicinin bilinçlenip kolay kandırılmayacak hale gelmesi,
her türlü hile hurdaya karşı en önemli önlem. Siz ihtiyacınız olan
yazılımları karşılamak için, önce açık kaynak alternatifleri araştırmayı
alışkanlık haline getirin, Sonra gerçekten değecekse, kapalı kaynak
lisanslarına para ödeyin.

Örnek: Diyelim ki Linux'ta çalışan, Autocad'in yerini tutacak açık
kaynak yazılım bulamadınız. Ama işinize lazım. Para verip kullanmaya
devam edebilirsiniz. Ama OpenOffice her işinizi görüyor, onun yerine
başka ofis paketine para vermeye ihtiyaç duymuyorsunuz. Veya Blender
sizin için 3DStudio kadar iş görüyorsa, onu tercih ediyorsunuz...

Böylece paranız cebinizde kalıyor, yabancıların yaptığı programlara
yurtdışına para akıtmak yerine, kendi işinizde maliyetleri düşürerek
rekabet avantajı kazanıyorsunuz...

Kısacası, bir firma sizi bir kere dolandırdıysa, bu onun suçu olabilir.
Ama ikinci kez aynı hataya düşerseniz, bu sizin suçunuzdur.

Bence dava mava açmayı unutun. Astarı yüzünden pahalı olur.
Dolandırıldıysanız, verdiğiniz paranın üzerine bir bardak soğuk su için.
Öte yandan bu kulağınıza küpe olsun. Açık kaynak alternatiflerinizi
araştırmadan, yazılım, lisans falan almayın. Bu ders, size ömür boyu çok
daha fazla kazanç sağlayabilir.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.