Re: [Linux-sohbet] LGPL nedir?

From: Recai Oktas (roktas@omu.edu.tr)
Date: Sun 10 Apr 2005 - 00:19:23 EEST

* OKAN ARI [2005-04-09 21:59:34+0300]
> LGPL genel olarak nedir? GPL'den fark nedir?

LGPL[1] (GNU Kisitli Genel Kamu Lisansi), GPL bir kitapligi kullanan bir
eserin, GPL'deki sartlari daraltici bir lisansa sahip olmamasi
zorunlulugunu tasimayan (yani GPL ozellikleri kisitli) buyuk olcude
pragmatik bir ozgur lisans turudur. LGPL su gayelere matufen GPL'e
tercih edilebilecek bir lisanstir:

(1) Lisanslanmaya konu eserin ozgur olmayan, fakat yaygin ve populer bir
alternatifi var ve siz bu bu ozgur olmayan esere karsilik ozgur bir
secenek sunmak istiyorsunuz. Or. Libc (cesitli firmalar tarafindan
yazilan ozgur olmayan standart C kitapliklarina nispetle)

(2) Ilk maddedeki durum varolmamakla, yani populer bir alternatif zaten
bulunmamakla birlikte, eserin ticari saha da dahil azami derecede
yayginlik kazanmasini arzu ediyorsunuz ve GPL bunu zorlastiriyor. Or.
gettext (ozgur olmayan alternatifi zaten yoktu)

Ozetle, LGPL seciminin oncelikli amaci ozgur yazilimin yayginligini
arttirmaktir ve bu yonuyle LGPL'in temelde pragmatik bir lisans turu
oldugunu soyleyebiliriz. Sayet bu sartlar saglanmiyorsa LGPL yerine
daima GPL tercih edilmelidir, ki boylelikle ozgur yazilimin cazibesi
korunarak eserinizden yararlananlarin katkilari da yine GPL olarak geri
donsun.

> Ticari yazilimlarda LGPL lisansli bir urunden faydalanilabilir mi?

LGPL bir kitapligi ozgur olmayan ticari bir urunde, urunun lisans
sartlarini kendinize gore belirleyerek kullanabilirsiniz. Fakat Doruk
beyin de soyledigi gibi yaptiginiz butun degisikliklerle birlikte eserin
LGPL cuzunu yine LGPL olarak dagitmak zorundasiniz (LGPL, madde 2c).

> Somut ornek vermek gerekirse LGPL olan bir php class toplolugunu Zend
> ile encode edilip satilan bir urunumde kullnabilir miyim?

Evet, kullanabileceginizi dusunuyorum; LGPL kitaplikta degisiklik
yapmissaniz kitapligi o sekliyle yine LGPL olarak dagitmak zorunda
oldugunuzu tekrar hatirlatarak.

[1] http://www.belgeler.org/KiTAPLIK/lgpl.html

--
roktas