Re: [Linux-sohbet] Acemi biri system admin olabilirmi?

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Fri 01 Apr 2005 - 11:14:20 EEST

Merhabalar,

Eray YASYERLI wrote:

> [...]
> makine üstünde işlerimi de halletmek istiyorum.
>
> Sunucu için P4 1.7 256 MB 40GB hd makinem var. Ben bu bilgisayarı
> sunucu olarak kullanmak istiyorum. Bu makine şirkette çalışıcak ve
> yaklaşık 5 makine ve wireless ağ bağlı olacak.
>
> Bunun için Fedora yı düşündüm çünkü bazen desktop olarak işlerimi
> yapmak istiyorum. Daha sonra bu makine üstünde ADSL hızlarının 512k ya
> çıkacağı haberinden sonra bu makine üstünde 3-4 domain barındırmak
> istiyorum. Burada php ile yazdığım hem dışarıyla hemde şirket içinde
> etkileşimli çalışan MYSQL databasini kullanmak istiyorum.

Ben genel olarak web sunucusu kurmayı önermiyorum. Piyasadan satın
alabileceğin web hosting hizmetleri gayet ucuzlamış, ve kendin kurup
sağlayabileceğin güvenilirlikten nisbeten daha iyi durumdalar. En
azından maliyetine değmez. Şimdi yukarıdaki makinanın maliyeti 700$
olsa, sen buna kurulumun, ayarların güncellemen, bakımın derken kendi
zaman/emeğini de katarsan, en az bir 1000-1500$ gibi bir maliyeti
olduğunu düşün makul bir web sunucusunun. Buna karşın, alabileceğin
makul web hosting hizmetlerinin yıllık maliyetleri, 50-100$ veya daha
altında. ayda 2$'a kadar düşmüş, makul özelliklerde hosting hizmetleri
var. Örnek: hepsihosting.com, uplinks-network.com ... (Bu bir kişisel
tavsiye değil örnektir.) En basitinden, TTNET'den aldığınız ADSL
hizmetinde en ufak bir aksama olsa (bazen DNS sorunları falan oluyor)
sitelerinize ulaşılamayacaktır. 3-4 tane standart "broşür site" için
değmez. Ya da, trafik biraz artsa, video, flash vs gibi bant genişliğini
yiyecek biraz içerik koysanız, ADSL bant genişliğiniz yetmeyebilir. 512
k'lık ADSL'in uplink hızı 128kbps. Nedir yani? 1 saniyede 16
kilobyte'lık veri aktarır, 3 aşağı beş yukarı. 1 MB'lık bir download
dosyanız olsa, bir tek kişi 64 saniyede indirir, ve bu süre boyunca
bütün bant genişliğiniz dolu olur. Ortalama 50 kB'lık statik
sayfalarınız olsa, yaklaşık 3 saniyede iner, bu da aynı anda maksimum 10
kişinin bağlı olması demektir (sayfanın maksimum 30 saniyede gelmesi
için). Bunu da yapacağınız 3-4 siteye böldüğünüzde, aynı anda her siteye
3'er kişiden fazlası bağlandığında, yavaşlayacak demektir.

Benim web sitenizi kendi sunucunuzda host etmenizi önerdiğim tek durum,
belirli ve hayati önemde bir uygulamanın yerel olarak üretim ortamında
ürettiği bilgilerin, doğrudan web sitesinde entegre bir şekilde
müşteriye yansıtıldığı durumlar. Yani mesela Compiere gibi bir ERP/CRM
uygulaması fabrikayla, bayilerle, ve merkez ofisle web üzerinden entegre
oluyorsa, onu kendi sunucunuzda tutmak genellikle daha iyidir (düzgün
bant genişliği olan 1-2 megabitpersecond upload bağlantı kaydı ile). Ama
o tür hizmetleri bile kiralayarak alabileceğiniz seçenekler, duruma göre
olabilir.

> [...]
> yere ulaştırmasınıda. Ayrıca hesapları tutmak için muhasabe programı
> da çalıştırabilirim. (muhasabeci programını inceledim o olabilir
> belki) Bir de windowsta çalışan bir programı (özel bir pos sistemiyle
> çalışan stok programı) çalıştırmak istiorum ki bunu wine ile
> yapabilirim diye düşündüm. Fakat bütün istediklerimi tek bir makinede
> yapabilirmiyim bunca şeyi bu makine kaldırabilirmi bilmiyorum. Çok şey
> mi istiyorum bilmiyorum ama ben kendimi bu alanda geliştirmem lazım.
> Tabiki bu sizin tecrübeleriniz ve fikirleriniz doğrultusunda

Fax server çok az kaynak kullanır. Stok programını nasıl
kullanabileceğinizi, veya kullanıp kullanamayacağınızı bilemiyorum,
sizin araştırmanız lazım. Web barındırma, sunucunun ram'ı veya işlemci
gücünden önce, bant genişliğinizi yer bitirir (ve dediğim gibi, bence
değimez.)

Sunucuyu zorlayabilecek tek şey, üzerinde Windows temelli uygulama
çalıştırmanız. Bazen Win temelli uygulamalar fazla ram yiyebiliyor. O da
uygulamaya bağlı.

Ben olsam, sunucuda desktop uygulama çalıştırmazdım. İlla bu uygulamayı
kullanmak şartsa,

a)son kullanıcılar Win temelli kalsın

b)Daha feasable ise, ayrı bir Windows Terminal Server kurun.

> Eğer ben bu alanda başarılı bir çalışma yapabilirsem ve bu opensource
> camiasının hem kararlı hemde ekonomik olduğunu çalıştığım yere
> kanıtlayabilirsem. Çalışmakta olduğum turizm sektöründe ses
> getirebileceğimi düşünüyorum.

Harika. Hevesinizin, çalışmalarınızın devamını dilerim.

Dağıtım çok farketmez. Ben redhat/fedora hiç kullanmadım, ama bu
listelerde pek güvenilir olmadığını arada okuyorum. Ben olsam,
Debian/Gentoo temelli ama kolay kurulan (Ubuntu/Vidalinux) vs gibi bir
dağıtımı tercih ederdim. Hem yeterince kolay, hem yeterince esnek, hem
güvenilir...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.