Re: [Linux-sohbet] Bütce

From: Umut (php@kakalak.org)
Date: Wed 13 Oct 2004 - 18:18:24 EEST

Bir seyi kullaniyorsaniz lisans ucretini vereceksiniz :) Devlet de
olsaniz ozel sektor de... Para vermek istemiyorsaniz ya ucretsizini
bulursunuz ya da oturur kendiniz yazarsiniz.

Acik Kaynak, kaliteli yazilimin gelismesi yaninda bu yazilimlari her
turlu kuruma ucretsiz saglamakla buyuk bir is yapiyor. Ancak acik kaynak
ucretsiz degil. Devlet diyelim ki Windows yerine Linux kullanmaya karar
verdi, mevcut sistemin degistirilmesi, personelin egitilmesi, mevcut
yazilimlarin eksikliginin giderilmesi ve Devlet kurumlarinin istedigi
seviyeye ya da sekle getirilmesi konularinda yine bir hayli butce
ayirmak zorunda.

Zaten bildigim kadariyla, Munih'te de Suse daha ucuz bir teklif vermedi
Microsoft'a gore. Daha dogrusu Microsoft'un son teklifi Suse'den daha
ucuzdu basindan takip ettigim kadariyla.

O yuzden olayi harcanan para olarak dusunmeyin, oyle ya da boyle Devlet
yazilim/hizmet sirketlerine bu konuda para kaptirmak zorunda, sistemin
en buyuk carklarindan birisi (Bknz: America NSA orgutu en buyuk yazilim
ve donanim musterisi). Ama karsiliginda aldigi hizmet hangisinde daha
iyi? Ya da hangi tarafa yapacagi yatirim, masraf gun gectikce kendisini
amorti edebilecek seviyede?

Tabii ki Windows tarafinda degil. Zira sizin binlerce Win95 lisansiniz
olsun, XP lisansi konusunda ilk defa satin alandan daha avantajli
pozisyonda degilsiniz, ustelik sistem yoneticileri Win95 ile XP'nin
farklarini ogrenmek icin egitim almak zorunda... Donanim degisikligi
zorunlulugundan bahsetmeye hic gerek yok.

Sunu soyleyebilirsiniz: Microsofta verilen lisans parasi yurtdisina
gidiyor, kesinlikle haklisiniz, hepsi olmasa bile cogu gidiyor. O halde
cozum yerli yazilim sirketleri ve Acik Kaynak, en azindan devlet bu
parayi ic piyasada harcar, ekonomiye ve bilisim sektorune katkisi olur.

Belki ULUDAG bu konuda aranan cevap olmaya adaydir, kimbilir...

Saygilar.
Umut Demirhan