[Linux-sohbet] Bir Linux Kurulum Hikayesi (acemi gozuyle)

From: ozgur (ozgurgursoy@netasistem.net)
Date: Sun 28 Nov 2004 - 23:02:51 EET

Tarih: 28 Kasim Pazar 2004
Saat: 16:16

        Yillar boyunca kullandigim Windows isletim sisteminden sonra "bir kez
daha" diyerek Linux kurmaya karar verdim. Kendi isimi yapiyorum,
firmalara bilisim teknolojileri konusunda bakim-destek-danismanlik
hizmeti veriyorum. Dolayisiyla kullanicilarin her turlu problemleriyle
birebir ilgileniyorum uzun zamandir. Ve bugun linux kurmak istiyorum
yine. Aslinda Linux gecmisim de gorece uzun sayilabilir. Ama bir turlu
ohh bee dedirtecek cok cok iyi bir uygulama gerceklestiremedim. Hep bir
sekilde bir sorun cikti ve kaldirmak zorunda kaldim. Bu konuda acikcasi
kendim de fazla kasmadim desem yeridir (gerci squid icin bir hafta
boyunca her gun ugrasmistim ama hic 10 gunden fazla ugrasmadim bir konu
icin) ... Simdi bir deneme daha yapacagim ve bu defa herseyi bir deftere
not alacagim. sonra da belge olarak listeye gonderecegim. Siz karar
verin Linux' un acemi bir kullanici gozunden nasil gorundugune. Aslinda
bu yaziya ekleyecegim ama simdilik bunu yazmak istiyorum. Cunku daha bi
sey yapmadim. sadece kurulum hikayesidir bu.
        Notebook' um Dell Latitude CPX, 733 mhz Intel Pentium III islemci, 256
mb so-dimm 100 mhz ram, 20 gb Quantum 4200 RPM hdd, DVD-Rom var.
        Elimdeki cdlere bakiyorum su anda. Zamaninda almis oldugum Mandrake 9.1
(3 cd), Slackware 10 (2 cd-internetten indirmistim), Redhat 8 (5 cd),
Slackware 8.0.0 (2 cd), Mandrake 7.2 (2 cd) ve Gelecek Linux 2 (Chip
vermisti (ama o zamanlar derginin verdigi gelecek 2 de bi sorun vardi
diye hatirliyorum))... Digerlerini (Turkuaz, Slackware eski surumler)
arsive kaldirmistim. Zaten cok eskiler. neyse elimizdekilerden bi
tanesini sececegim. En gunceli Slackware 10 fakat cdsinde cok ilginc bir
sorun var. kurulum esnasinda cd den okuyamiyor bazi onemli paketleri
ancak fiziksel olarak cdden kaynaklanmiyor bu sorun. Bunu es geciyorum.
Slackware bana en sempatik geleni. Onunla baslayalim. (8.0.0)
        Cd-rom' dan acilmasini istedim makinanin. Karsimda
Boot:
        seklinde bir ibare benden tepki bekliyor gibi. Yaziyi okuyorum. eger
bir parametre vermeyeceksem varsayilan cekirdek ile acilmasi icin Enter
tusuna basiyorum. sistem aciliyor. Klavye duzenini secmem gerekiyor.
Simdilik Ingilizce klavye kullansam daha uygun olacak. "/" karakterinin
yeri daha iyi ingilizce klavyede. Enterla geciyorum.

Slackware Login :
        Satirindayim. root olarak girmem gerekiyormus. "root" yazip
enterliyorum. `eger, PCMCIA' dan kurulum yapacaksaniz pcmcia yazin`
satiri dikkatimi cekiyor. Ne olacak acaba diye merak edip yaziyorum. Bir
sure bekledikten sonra,
"mount=block device /dev/fd0 is write-protected, mouning read-only"
yazisi geliyor. floppy ile ne alakasi var acaba diye dusunurken,
"mount = wrong fs type, bad option, bad super block on /dev/fd0 or too
many mounted file systems
ERROR: /pcmcia/etc/pcmcia/config.opts not found" yazisi geliyor.

sonrasinda anliyorum ki PCMCIA Supplemental diskette (pcmcia.dsk)
dosyasini ariyormus. Daha dogrusu disket surucume disket takmam
gerekiyormus. Bu isletim sistemi benim disket surucum olmadigini
bilmiyor mu? diye dusunuyorum. Ya da onceden soyleyemez mi bunu ?
"disketinizi takin diye" Diyelim ki bende bunun disketi de var, disket
surucum de var. ama bunu takmam gerektigini ancak o zaman anlayacaktim.
yani hata ayni zamanda disketinizi takin anlamina gelecekti. herneyse.
makina hala disket ariyor. Enterlamak fayda etmiyor. esc tusuna basinca
escape karakterleri cikiyo. ctrl+c kullanarak cikiyorum.
        fdisk /dev/hda yazarak Partisyon ayarlamasi yapacagim. acilis ekraninda
yaziyordu bunu yapmam gerektigi. fdisk calisiyor ve komut istiyor. p ile
onceki bolumleme tablosunu ekrana getiriyorum.

Disk /dev/hda : 255 heads, 63 sektors, 2432 cylinders units=cylinders of
16065*512 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 1105 8875881 83 Linux Native
/dev/hda2 1106 1138 265072+ 5 Extented
/dev/hda3 1139 2432 10394055 83 Linux Native
/dev/hda5 1106 1138 265041 82 Linux Swap

gerekli hersey hali hazirda oldugu icin hic bi sey yapmadan cikmak icin
q yazip enterliyorum. kuruluma gecmek icin ne yapacagimi biliyorum cunku
acilistaki yazida fdiskten sonra setup yazarsaniz diyordu.
Help, Keymap, AddSwap, Target, Source, Select, Install, Configure, Exit

Direkt AddSwap den isleme basliyorum. Linux swap partisyonunu otomatik
buldu. Yes diyorum bu partisyonu kurmak istiyor musunuz? sorusuna.
Formatliyor. Bad Blocks icin kontrol de yapiyor. /dev/hda5 olarak
konfigure etti. Enterliyorum. kuruluma devam etmem icin hedef suruculeri
secmem gerekiyormus. Yes' e enterliyorum.
"/ (root)" icin /dev/hda1 partisyonunu seciyorum. Format atacagim. INODE
DENSITY secimini default olarak 4096 secip enterliyorum. Ext2 olarak
formatliyor. Bekliyorum. Bekliyorum. hazir! :)
diger partisyonu da (/dev/hda3) formatliyorum. ama daha hangi klasoru bu
partisyona baglayacagimi sormadi derken simdi sordu. ornegine uyup
/usr/local dizinini bu partisyona bagliyorum.
saat:17:12
Kaynak Medyayi secmek istiyor muyum? evet... cd-rom' u seciyorum.
cd-rom'umu buldu galiba. okuyor. paketleri sececegim. hepsi secili.
secili kalsin. kafamdaki sey su :
"hepsi kurulsun. sonra internetten hepsini guncelleyecegim. boylelikle
slackware 10 yapmis olacagim. hem de ogrenirim :). dun KDE yi
indirmistim. en son stabil surumunu falan. full kuruyorum slacki.
paketler kurulmaya basladi.
Bu bilgisayari surekli kullaniyorum. internet cok onemli benim icin.
mail trafigim cok yogun. program yaziyordum. yarim kaldi. olmazsa vmware
kurup oyle halledecegim. ya da kylix ile programima devam ederim. Umarim
Windows' ta sorun cikmaz. Internet sitelerinin sorunsuzca acilmasi
gerekiyor. Daha once bayisi oldugum dagitici firmanin web sayfasi dogru
calismadigindan (siparis verdigim, urunleri inceledigim) Linux' u
kullanamamistim. umarim firefox da sorun cikmaz. kurulum devam ediyor bu
arada. bir sigara molasi farkli bi yerde (evde sigara icilmez, balkona)
geldim. MAKE BOOTDISK ekrani gelmis. Acilis disketi yapmami oneriyor.
ama benim disket surucum yok. Bunun farkinda degil hala. Continue
diyorum. es geciyorum. modemimi soruyor. yok diyorum. (modemum yok).
Screen fontlari secmek istemiyorum. INSTALL LILO kismindayim. otomatik
kurmayi denemesini istiyorum. LILO ekraninin cozunurlugunu soruyor.
1024x768x64K seciyorum. MBR' a yazilmasini istiyorum. mouse soruluyor.
notebookumda usb wheel mouse ve touch pad var. hangisini soruyor ? ps/2
diyorum. kafamda bi soru isareti uyaniyor. acaba ikisini ayni anda
kullanabilecek miyim?
gtm-den sonra networkumu konfigure etmek isteip istemedigimi soruyor.
evet diyorum. hostname soruyor. "ozgur" yaziyorum. domain olmadigi icin
"." yazip devam ediyorum. ip' yi dhcp' den al diyorum (zira bir hub'a
bagli Zoom 5551 X4 adsl modemim dhcp server olarak calisiyor. Network
kartimi arayacak. Probe diyorum. iki adet Warning yazisindan sonra NO
CARD DETECTED yazdi. sonra, /etc/rc.d/rc.modules dosyasini editleyip
ayarlarsin bi zahmet dedi. ya da kernel derlersin dedi. yapabilecegim bi
sey yok su asamada. `Your Networking software has now been configured`
diyor. anlamadim. ethernet kartimi bile goremedi ki. neyse, devam.
SENDMAIL CONFIGURATION' dayim. SMTP -standart TCP/IP config, no maps
isaretleyip devam ediyorum. Donanim saatim lokal zamana gore secilsin.
EUROPE/Istanbul seciyorum. Varsayilan pencere yoneticim KDE olsun.
secip enterliyorum.
        Warning! No Root Password Detected!
ya zaten bilmiyor musun ki kurulumdayiz. daha ne warning ? sakin ol
biraz... root password' u belirliyorum. 8 karakterli. kurulum bitti.
ctrl+alt+del ile yeniden baslatacagim.
Sistem aciliyor. 1024x768x64K calisiyor. acildi :)
linux 2.2.19 cekirdek.
startx yazip enterliyorum. KDE aciliyor. USB mouse calismiyor ?
touchpad' i kullaniyorum. KDE Control Center' da PCMCIA kismina bakinca
"No PCMCIA Controller Detected" yaziyor. Sound' a tikliyorum.
"Sorry no information available about soundcard!"
diyor. cpu yu tanimis. seviniyorum.

Ethernet kartimi tanitmam lazim. kalani internetten hallolur. Su ana
kadar hiz cok iyi. Modullerin nerede oldugunu hatirlamaya calisiyorum.
Belki modulu vardir. Ama varsa tanirdi ? once PCMCIA controlleri
tanitmam lazim diyorum. KDE Control Center' da PCI listesinde
Bus 0, device 3, function 0:
CardBus Bridge: Texas Instruments Unknown device yaziyor. Bu benim
PCMCIA koltrolcum olsa gerek. konsolda "lsmod" komutunu yazinca (yuklu
modulleri listelemek icin) pcmcia_core [xirc2pc_cs ds i82365] goruyorum.
xircom ethernetime ait olsa gerek. ama nasil ? zaten lsmod komutunu da
uzun arastirmalarim sonunda bulmustum.
peki. modullerin yuklu oldugu yeri ariyorum. konsolda "man modules"
yaziyorum kayit yok diyor. "man module" yaziyorum kayit yok diyor. "man
pcmcia" ehe kayit var! okumaya basliyorum. Taglardan falan bahsediyor.
Bunun boyle olmayacagini dusunup daha onceden cooook ugrastigimi en
sonunda ethernetimi tanitmayi basardigimi (ki listenin yardimiyla) ancak
10 mbit olarak gordugunu ethernetimi dolayisiyla da 100 mbitlik hub ile
calismadigini hatirliyorum o esnada. onun icin vaz gecmistim slackware 8
den. hmmm, bunu kullanamam. Mandrake 9.1 kurayim bari. o en azindan
ethernetimi taniyordu. tam o sirada son bi cirpinisla /usr/src/linux
2.2.19 icine girip
"make menuconfig" yaziyorum, KDE icinde konsolda. pencerenin yeterli
buyuklukte olmadigini calisamayacagini soyluyor bana. daral geliyormus
tovbe tovbe. pencereyi genisletip tekrar deniyorum. calisiyor ama ...
bu boyle olmayacak. reboot.... cd-rom' a Mandrake 9.1 - 1. cd takiyorum.
saat: 18:19

Mandrake 9.1 cdsi ile aciliyor sistem. Grafik arabirim geldi. dil
secenegi olarak english (kuba) seciyorum. Next' e tikliyorum. usb wheel
mouse taninmis. next. mouse secimi. usb->wheel mouse diyorum. next.
security level standart. next. use existing partitions. next.
formatlaniyor. paketleri seciyorum. sectiklerim :
Office Workstation
Multimedia station
Internet station
Network Computer (Client)
Configuration
Development
KDE Workstation
Gnome Workstation

next diyorum. webmin diye bi sey varsayilan olarak aktif olacakmis.
amenna olsun. paketler kurulmaya basladi. sigara zamani. ...
geri geldim. saat:18:34
kurulum devam ediyor. 15 dakika kalmis. dun farkettim. 2. cd-yi isterken
ses cikarmasi iyi bir olay. iceride otururken anliyorsunuz cd istedigini
makinanin. o rahatlikla iceri geciyorum tv ye bakiyorum.
18:40 hala 15 dakika var diyor ??? simdi 2. cdyi istedi. kurulum devam .
sorun yok.. 3. cd yi taktim simdi.
root password' u sordu. girdim. Bir kullanici yaratiyorum. varsayilan
olarak KDE ayarli. next. BootLoader ayarlaniyor. MBR' e yukle diyorum.
kuruluyor. ozet bilgide "Graphical Interface" konfigure edilmedigini
gorup konfigure ediyorum (eger etmeseydim biliyorum ki basim buyuk
beladaydi). flat panel 1024x768, rage mobility buluyor. devam. XFree 4.3
secili. next. reboot edildiginde X11' in yuklenmesini istiyorum. simdi.
updateleri kurayim mi diyor. burasi biraz blof gibi :) simdi gorecegiz.
cunku, Mandrake 9.1 biraz eski ve bir suru guncellemesi cikmistir
herhalde. Guncellemeleri yap diyorum. hic bi sey yapmiyor :)))
hani millet guncelleme yapmaz yaaa :) yine de sorayim diyo karizma olayi
hehehe yemezler. neyse. reboot' a tikliyorum.

sistem aciliyor. cd-rom u cikartti. acilirken. cd yi cikarip cdrom u
kapatiyorum. text-modda aciliyor, oysa grafik ekrani secmistim. devam.
`Bringing up Ethernet` satirinda Failed verdi.
X11 geldi. ama ben kullanici secemedim ? ? ? ya ben root olarak girmek
istersem ? neyse devam edelim ona sonra bakacagiz.
ilk defa giris sihirbazi geldi. Next. choose desktop.KDE . next. ozgur
kullanici ile aciliyor. ses kartini tanimis. ses cikti. hemen mozillayi
aciyorum. google. aciliyor :) etherneti tanimis. ip almis. sorun yok.
simdi firefox kuracagim. bir yandan da Evolation u aciyorum. mail
hesabimi kuracagim.

(ya kolum koptu artik... hayatim yazmadigim kadar kagit, kalem
kullandim... beynim durdu artik. mandrake ile kullanim tecrubelerimi de
yazacagim gece. yarin da onu gonderirim. ama benim anlatmaya calistigim
sey, bazen oyle cumleler kuruluyor ki bu listede sanki linux cok cok
kolaymis gibi. ben aslinda aliskanliktan falan bahsetmiyorum. sizleri
cok seviyorum, linux' u ve ozgur yazilimi ve felsefesini. Ancak benim
derdim cok basit kodlarla daha fazla kontrol daha fazla kullanici
dostlugu. bunu goremiyor olabilirsiniz her gun kullandiginiz icin ama
herseyden once linuxu masaustunde evde kullanacaksaniz yavas! hizlanmasi
lazim. bilgisayarda disket surucu yoksa disketi takin dememesi lazim.
bunlari duzeltmek bence cok kolay seyler. cok basit seylerle cok daha
kullanisli olacak. ama Windows ile karsilastirildiginda daha yurumesi
gereken yol var bu konuda. (ben sadece kolay kullanim dan bahsediyorum.
simdi, listelerde linux' un kolayligina iliskin bazi yazilarin linuxun
kullanici kitlesini daraltacagini dusunuyorum. bazi yazilar inanin ki
inandiriciliktan uzak geliyor. onun icin `linux, windowsdan daha
kolaydir` demek linux a bence zarar verir. cunku windows insanlari
yagliyor, cilaliyo. ne yapacaklarini tahmin ediyor, sen dusunme ben
yaparim diyor. bu yuzden tercih sebebi oluyor. kimsenin umurunda degil
ki ? bi sirkette calisanlari dusunun. neyse cok yoruldum...

Yarin : Kucuk Ozgur, Mandrake 9.1 ve KDE kullanmayi ogreniyor...

)

20:53 :)

sevgi, saygilar...