[Linux-sohbet] Ev kullanicina PC kullanma ipuclari

From: Umut (php@kakalak.org)
Date: Sat 13 Nov 2004 - 14:13:43 EET

Ev kullanicilari icin bilgisayar kullanmak iskence olabilir. Ozellikle:
- Eve cagirabilecekleri bir teknik destek birimleri olmamasi
- En yakin teknik destek icin bilgisayar kasalarini sirtlayip goturmeleri gerekliligi
- Geceleri zaten aninda destek imkaninin olmamasi
gibi sebepler iyice hayati iskence eder.

Windows ve Linux durumuna gore ev kullanicilarina ipuclari.....

Eger windows kullanan bir ev kullanicisi iseniz iste size bir kac ipucu:

1. Eger vaktiniz bolsa isletim sisteminizi kurmayi ogrenin. Bunu ozelikle
bilgisayarinizi yeni aldiginiz ve icine henuz fazla bilgi koymadiginiz
donemlerde yapin. Format atin, partition ucurun, bir daha kurun vs.
Rahat zamanlarinizda yapacaginiz bu islemler dar zamanda yumurta
kapiya gelince yapacaginiz hatali kurulumlari onler, pratiklik kazandirir.

2. Eger vaktiniz darsa bu isten iyi anlayan birisine kurdurun, kesinlikle
bilgisayarinizla standart gelen kurulumlara guvenmeyin, ilk firsatta
kurtulun. Ama en guzeli madde 1'e uymaktir, unutmayin.

3. Ilave program ihtiyaclarinizi iyi belirleyin. Kacak ya da lisansli orasi
vicdaniniza kalmis ama tum gerekebilecek programlari mutlaka
cd cantanizda bulundurun (bu arada bir de cd cantasi edinin tabi)

4. Her kurulumdan sonra gerekli guncellemeleri yaptirin. Bu islem
uzun surebilir ama yine de sabredin. Tabi guncelleme yapilirken
sisteminizein basina bir sey gelmemesi icin de sag ayaginizin
uzerinde uc kere ziplayip monitorunuzun etrafinda 3 tur atin.

5. Antivirus programi olmadan olmaz. Ama gidip lisansli bir sey edinin.

6. Her onunuze gelen programi denemeyin. Hatta hic program kurmayin.
Eger vaktiniz darsa kesinlikle ne kadar kotu olursa olsun mevcut
programlarla idame ettirin hayatinizi. Kurulan her program sistemde
bozulan bir dll demektir.

7. Aktivasyon islemi iskence olabilir bazi versiyonlarda. Yapacak
bir sey yok. Problem cikmasi durumunda ise teknik destegin mesai
saatlerinde calistigini unutmayin. Yarini bekleyin

8. El altinda mutlaka knoppix tarzi bir CD bulundurun. Datalarinizi
kurtarmak icin ihtiyaciniz olacaktir bir gun.

9. Ne kadar iyi bir bilgisayariniz olursa olsun performans egrisi
gun gectikce dusecektir. Bunda: ozellikle klasor pencereleri
icerisinde yaptiginiz her islemin registry'e kaydedilmesi,
yeni gelen sistem dosyalarinin (dll vs) uyumluluk adina daima
eskiye donuk bolca sey icermesi, antivirus programlarinin
gittikce gerileyen performanslari, vs....

10. Gunu gelince madde 1'e geri donun.

Eger Linux kullanan bir ev kullanicisi iseniz:
1. Bilgisayariniza isletim sistemini bir kere kuracaksiniz. Dolayisiyla
once internetteki dokumanlari, kaynaklari arastirin, etrafinizda
size yardim edebilecek pozisyondaki insanlar hangi dagitimlara
hayran belirleyin, listenizi yapin ve kurun/kurdurun...
Ama mutlaka en guncel versiyonunu edinmelisiniz.

2. Vaktiniz bolsa o isletim sisteminin dokumanlarini okyuun.
Vaktiniz yoksa laizm oldukca google'dan arastirin, sikisinca
listelere sorun.

3. Program kurarken isletim sisteminizin dagitim sisteminden
istifade edin. (synaptic, apt-get, portage vs) Program kaldirirken
kolaylik saglar.

4. Isletim sisteminizi tam kurduktan sonra bir "snapshot" alin.
Boylece dilediginiz zaman bu duruma geri gelebilirsiniz.

5. El altinda mutlaka knoppix tarzi bir cd bulundurun. Fiziksel
bir hata olmadikca fazla isiniz dusmeyecek gerci ama incelemek
isteyebilirsiniz, guzel cddir.

6. Guncelleme sizin icin de onemli. Her guncellemeden sonra
madde 4'e geri donerek sifirdan baslamaktan kurtulursunuz.
Ya da bazi isletim sistemlerinde (or: gentoo /usr/portage/distfiles)
belli klasorleri yedeklerseniz kurulumdan sonra update araclari
internet yerine yerelden gerekeni yapar.

Goruldugu gibi Linux kullanmak ev kullanicisi icin daha kolay.
Hele fedora, debian, suse gibi direk desktop kuran dagitimlari
secerseniz windowsa nazaran daha kolay baslarsiniz. Hemen
hepsinde ofisi, goruntu isleme programi, tv tuner programi,
icq, msn, e-mail client ve daha yuzlerce farkli turde uygulama
standart olarak, hem de alternatifleriyle geliyor...

Ispati olarak da kendimi vereyim: Bundan 2 sene once
slackware kurdum, 6 ay once disk arizasi sebebiyle slackwarei
beklemeye aldim ve bir seminer icin demo olarak kurdugum
gelecek imajini yeni aldigim diskin uzerine kopyalayip
guncelledim ve bir amator kullanici gibi kullandim herseyini...

Kardesim hic bilgisayardan anlamaz, ama ona actigim
kullanicidan msn ve icq'yu bile kendisi kesfetmis, kullaniyor.

Saygilar
Umut Demirhan