[linux-sohbet] Re: genel alan adlari ve noter

From: Baris Cicek (baris@teamforce.name.tr)
Date: Sat 01 May 2004 - 01:11:16 EEST

On Fri, 2004-04-30 at 23:54 +0300, Mustafa Akgul wrote:

> Bakin, tabii ki bir seylere itiraz hakkiniz. Sorgulamak
> hakkiniz. Ama, bu isin bir tarihi var. onlari bilmeiz gerekir.
Peki hocam bunlari duyurmamak benim mi sucum? Neden acik ve secik, ne
nedir anlatilmamis bu gune kadar. Neden nic.tr'de neyin bu isin tarihi
ile ilgili bir nokta yok. Neden nic.tr'de goruslerinizi dile
getirebileceginiz bir e-posta adresi bile yok? Nerededir bu kararlarin
alindigi toplantilarin tutanaklari, devlet sirrimidir?

> polanya da edu var, fransada 20-30 alt alan adi var. Fransa
> hem xxx.fr turu hemde xxx.com.fr turu veriyor. Ve bolunmeye
> yeni gitti. yeni baslayan ulkelerde genelde bolunme var.
> .us de bolunme var, kisitlama var.
> japonya, israil, kore, brezilya, arjantin, za, au da bolunme var
> japonyada birden fazla alan adi almak mumnkun degil didi,
> simdi degismis olabilir.
>
> Yani sizin soylediginiz gibi hersey siyah beyaz degil.
>
> Bu karari, kendini yetkili goren birileri 90 da almis. bu kadar
> sure kullanilmis. Her sey her an degismezki?

Zaten bu saatten sonra degismesi mantikli gorunmuyor. Bakin generik
uygulamasi degisti nasil bir kaos ortami dogdu. Kendi ulkemizde, belki
daha kac sene com, edu, name, info vb. gibi ingilizce kelimeleri her
yerde kullanacagiz, gecmis olsun.

Ama bu kadar yanlisi de ust uste gorunce insan yenileri olmasin diye
dile getirmek istiyor. Yeni baslayan mi kaldi ayrica, biz kendimizi
hangi ligde gordugumuz konusunda, ipuclarini da veriyorsunuz. Gerci daha
gecenlerde 11. yasini kutlamiyormuyduk Internet'in?

Bu arada bir seyi daha belirteyim. Bir tane ust seviye alan adi olduktan
sonra bolunmenin bir anlami yok ki. Yani ornek vereyim odtu.tr olduktan
sonra odtu.edu.tr olmasi sadece bir genislik getirir. Tercih hakki
dogurur. Baska bir sey degil. Insanlarin sonradan buna gecmeleri de cok
olasi degil yani. Zaten verdigim rakamlara bakarsaniz. Almanya'daki
internet kullanimi bizim 15 katimiz. Onlar ihtiyac duydugunda, biz daha
onlarin bu gun bulundugu seviyeye geliriz herhalde.

> Siz ingilizce olmasina kiziyorsuniz simdi .
> Tum bunlar tartisildi.
> Mevcut kurallar, bir anket de oylandi.

Ve orada, ingilizce olmasi mi uygun goruldu? Uzuldum gercekten hem de
cok uzuldum.

> Su anda mevcut sirketlere sorarsaniz, buyuk cogunlugu mevcut
> kurallardan memnun.

Kimsenin, belge alip fakslamak, bir saat faks numarasini dusurmek, sonra
kabul edildi , edilmedi, yok muhurun bilmem nesi cikmadi gibi
durumlardan hosnut olacagini sanmiyorum. Isin acikcasi insanlar bu
sisteme ragmen eger alan adi kaydi yaptiriyorsa Internet kullanimina ne
kadar istekli olduklarinin da bir gostergesidir bu konuda.

> her uygulamanin artisi ve eksisi var. hakki korumak ile
> burokrasi arasinda tercih yapmak gerekir.
> web.tr, gen.tr de canizin istedigini alabilirsiniz.

Ben de bunu anlamiyorum, tum dunya 'hakki korumak' kavramini secerken
biz burokrasiyi secmisiz.

> name.tr de deklarasyonuz esas alinir, itiraz gelene kadar.

Turkiye'de 250 bin Yasar ismi var, 143 bin Ayhan ismi var. Liste uzuyor
kaynak www.nvi.gov.tr. Simdi cikin bakalim isin icinden. Kim kime ne
diye itiraz edebilir. Gene bu oyle ya da boyle ilk gelen alir mantiginda
degil midir? Ayrica ayni sey aslinda .com.tr icin de gecerli oldugunu
iddia ediyorum. Yasar Kirtasiye, Yasar Bilmemne diye Binlerce sirket
vardir. Bunlar gene ayni sekilde ilk gelen alir mantigini koruyor.
Mesela benim teamforce.name.tr alan adina kim itiraz edebilir? Ederse
hangi hakka hukuka dayanarak bu alan adi elimden alinir, bunlari da
dusunmeden edemiyorum.

> itiraz etmeden sorsaydiniz daha iyi olmazmiydi?
> Avukatlarin, reklam yasagi vardir, kanunla belirtilmis.

Sordum zaten. :)

> Avukat oldugunu iddia eden bir webin, ve e-postanin gercek bir
> avukata ait oldugunu bilmenin size ne zarari var ?
> Avukatlara sorulmadigini nereden biliyorsunuz ?
> Avukatlarla ilgili kismi nic.tr de okusaydiniz, bunun barolar
> Birligi ile birlikte olusturuldugunu anlardiniz. Fikir benden
> cikti, ama uzun bir surec sonunda bunu actik. Dunya bunu
> yapmak icin 2-3 yildir ugrasiyor, hala hayata geciremedi.
> Fiyatini tahmin edin : 250$.

Dunya ne icin ugrasiyor pardon ama tam onu da anlayamadim. Belki ICANN
bu tip bir uygulama yapabilir ama eger Turkiye'deki alan adi yonetimi
kendini ICANN ile ayni kosullarda goruyorsa cok komik olur. Ayrica benim
asil yonelttigim soru bu isin sistematigiydi. Yani neden avukatlar? Ya
da neden av.tr? Kistas nedir bu konuda bunu cok merak ettim.

> Doktorsaniz, moldovyada'dan (.md) bir alan adi alabilirisniz,
> 170$ olarak hatirliyorum.

Gecelim doktorlari (cogu zengin zaten:) ama halkimiz 7 dolara araci kari
da dahil .com alabilirken, ilk elden ~12 dolara .gen.tr aliyor. Biraz
ilginc oluyor bu da. Aradaki masrafin faks kagidi masrafi oldugu
konusunda spekulasyon yapabiliriz tabi ama buna da sukretmek lazim 50
dolar vermekte vardi.

> Saygilarimla
>
> Mustafa Akgul

Bakin yaptiginiz calismalara saygi duyuyorum. Belki bu gun tartisiyorsak
bile bu siz ve sizin gibi insanlarin tasin altina elini sokmasindandir.
Sizinle asik atiyorda degilim. Ancak ortada yanlislar var. Ve bu
yanlislar, ister uc kisi tartissin ister bes kisi tepeden inme
kararlarla hayat buldu. Bir gun generic dendi, bir gun 'ya generic dedik
ama aslinda generic diye bir sacmalik olmaz' dendi, Kaos oldu. Insanlar
belki seneler oncesinden sahip olabilecekleri alan adlari icin simdi
bosu bosuna ugrastilar ve isleri cekilise yani allah'a kaldi.

Biz hep boyle komik sorunlarla ugrasmak zorunda miyiz? Insanlar
ellerinde belgelerle, oraya faks cekip buraya mektup atip dert mi
yansinlar. Macaristan gibi bir ulkede bir universitenin (BUTE) tel
basina internet omurgasi 2 gbit iken bizim bir ulke olarak alt yapimizin
bu kadar olmasini da aslinda hep bu 'nasil ederizde bu isi kontrol
altina' aliriz mantiginin yattigini dusunuyorum. Olmayan sorunlari
kafamizda cozmeye calisiyoruz. Sonuc hep yavas adimlarla, yavas
gelismeler oluyor.

--
Baris.
Public Key:

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part