[linux-sohbet] Re: acikyazilim-turkiye

---------

From: info@teknobilge.com
Date: Tue 23 Mar 2004 - 08:44:54 EST

    Merhabalar,
    Ben bu konuda Murat Eren'in iyimser yaklas,?m?na kat?l?yorum. GPL
    lisans? alt?nda yap?lan her çaba, her sat?r kod, her verilen reklam,
    olumlu bir gelis,medir. Birisi, "Dünyadaki bütün hava bana ait" demeye
    ne kadar kalkarsa kalks?n, eninde sonunda, havan?n herkesin ortak
    kullan?m?na aç?k oldug(u, belli bir s,eydir... Dolay?s? ile, birileri
    "aç?k yaz?l?m Türkiye" diye web sitesi yap?p tan?t?yorsa, bu zararl?
    deg(il faydal? bir s,eydir. Elbette gönül isterdi ki, madem aç?k
    yaz?l?ma gönül verilmis,, LKD'ye üye olsunlar, bag(?s, yaps?nlar da, hep
    birlikte çat?s,mac? rekabetin içinde kaynak israf etmek yerine, ayn?
    kaynakla daha büyük hedeflere ulas,al?m...

    Öte yandan, aç?k kaynak yaz?l?m temelinde gönüllü çal?s,ma göstermekle,
    çat?s,mac? rekabet içinde büyümeye ve tekelles,meye çal?s,mak tamamen
    ayr? oyunlard?r. Eski büyük tekel olan s,irketler, eg(er Linux'a hala
    tekel olabilmek için destek veriyorlarsa, bu bos,unad?r, ancak SCO gibi,
    komik duruma düs,ebilirler.

    Ve aç?k kaynag(?n güçbirlikçi (cooperative anlam?nda), herkesin
    faydas?na çal?s,may? esas alan felsefesi ve bilinci ile, çat?s,may?,
    rekabeti, tekel olmay? hedefleyen güç mücadelesi, birbirine tamamen
    z?tt?r. Aç?k kaynak yaz?l?m, pazar tipi üretim, bolluk bilincinden yola
    ç?kar, kapal? yaz?l?m, çat?s,mac? rekabet, tekelles,me, k?tl?k bilincinden.

    K?tl?k bilinci der ki: "Herkese yetecek kadar kaynak yok. Benim yas,amam
    için, senin ölmen laz?m. Benim karn?m?n doymas? için, senin aç kalman
    laz?m. Benim zenginlig(im için, senin fakir olman laz?m. Benim özgür
    olmam için, senin köle olman laz?m". Elbette, bunlar? aç?kça yüzünüze
    kars,? söylemeyecektir. Yüzünüze kars,?, sizin için en iyi olan s,eyi
    onun bildig(ini, ona ihtiyac?n?z oldug(unu, onsuz hayat?n bir kargas,a
    olacag(?n?, cehenneme döneceg(ini söyleyecek, ve sizi kurtad?g(?na
    inand?racakt?r. Gerçekte sizi kendine bag(?ml? k?l?p, eti, sütü, yünü ve
    derisi için beslenin koyun gibi görür, otlama zaman?nda, yüzünüze güler,
    sizin iyilig(inizi düs,ündüg(ü izlenimini uyand?r?r, ve zaman?
    geldig(inde mezbahaya göndermekten tereddüt etmez. Çünkü onun için,
    seçim aç?kt?r, ya koyun olacakt?r, ya kurt. Fakat aç?kça kurt olmak,
    kuzular? ürkütür, bu yüzden, koyun postunda dolas,?r... Ve bildig(iniz
    politikac?, imparator, general, ya da büyük s,irket liderleri ortaya
    ç?kar, yalanla, dolanla, türlü entrikalarla, gücü ele geçirmeye
    çal?s,an... Tarih bu öykülerle doludur... Tüm bu güç mücadeleleri,
    tarihin bas,?ndan beri, insanl?g(?n temel itici gücü olmus,tur...

    Öte yandan, yas,ad?g(?m?z s,u dönemde, k?tl?k, bir varsay?m olarak
    geçerlilig(ini yitirmis,tir. En önemli ürün de, sermaye de, bilgi halini
    alm?s,t?r. Bilgiyi nas?l bitirebilirsiniz? Bir bilgisayar program?, kaç
    kere download edildikten sonra biter? Bir kis,i bilgisini kaç kis,iye
    ög(retince kendisinde hiç kalmaz? Bilgi, s?n?rs?z bir kaynak olma
    yönüyle, her türlü dig(er fiziksel kaynaktan (toprak, madenler, temiz
    su, enerji...) ayr?l?r. Kald? ki, bugünün bilgi düzeyi, s?n?rl? olan bu
    maddi (fiziksel, elle tutulur) kaynaklarla bile, bütün insanl?g(a, g?da,
    bar?nma, enerji, su, eg(itim ve altyap? sag(layabilecek düzeye
    gelmis,tir (bakiniz: www.bfi.org). Yani bilgi, sadece, kendisi en
    s?n?rs?z kaynak olmakla kalmaz, ayn? zamanda, dig(er s?n?rl? kaynaklar?
    da çok daha etkin bir s,ekilde kullanman?n yollar?n? gösterir. Mesela,
    çok verilen bir örnektir, 100 y?l önce, 100 y?l içinde, dünyadaki Petrol
    rezervlerinin biteceg(i tahmin ediliyordu. 100 sene geçti, s,u anda da
    100 sene içinde petrolün biteceg(i söyleniyor...

    Dolay?s? ile, tarihi olarak çok ilginç bir dönemde yas,?yoruz. Tarih,
    bir anlamda gerçekten bitebilir: Art?k güç için mücadele etmeye
    ihtiyac?m?z yok. Art?k, çat?s,may? b?rak?p, elbirlig(i ile, herkes için
    bol, zengin, mutlu, doyurucu bir yas,am olus,turmak gibi bir
    seçeneg(imiz de var. Ve bunu, ilk olarak I.nternet ile, daha sonra da
    Linux ve Aç?k Kaynak Yaz?l?m ile, Hacker'lar gerçekles,tirerek, bize iki
    bas,ar?l? örnek sundular...

    Bu bas,ar?y?, bu modeli, bu gönüllülüg(ü, hayat?n dig(er alanlar?na
    tas,?mak da, bizlere düs,üyor...

    I.lginç olan s,u: Uzun bir süre daha, iki farkl? bilinç, iki farkl?
    model, birarada bulunmaya ve yas,amaya devam edecek. Bu arada, bas,ka
    SCO'lar da görebiliriz, bas,ka IBM'ler de, Redhat'ler de. Ve bu
    insanlar?, bu tav?rlar?, tam da Aç?k Kaynak ve gönüllülük, bolluk
    bilinci deg(erlerine harfiyen uymad?klar? için eles,tirebiliriz. Bununla
    birlikte, ok yaydan ç?km?s,t?r, Aç?k Kaynak pazar modelinin bir çok
    durumda Katedral (Büyük S,irket, Büyük Devlet, Güç Tekeli) modelinden
    üstün sonuçlar verdig(i görülmüs,tür. Bu gerçeg(in yay?lmas? ve
    anlas,?lmas?, sadece bir zaman meselesidir.

    Bu yüzden, hem güç mücadelelerinin yöntemlerini bilmeli, ve an az?ndan
    kendimiz her durumda ayakta kalabilecek kadar güçlü olmal?, öte yandan,
    özgür bir yas,am için de canla bas,la çal?s,mal?y?z... (Okuyunuz:
    I.ktidar: Güç sahibi olman?n 48 yasas?)

    Ve bu durumun, uzun vadeli sonuçlar?, piyasada yeni bir is,letim
    sisteminin bulunmas?ndan çok ötede sonuçlar dog(uracak, gerçek anlamda,
    özgür, bag(?ms?z bireylerden olus,an, ortak sorunlar?n, birilerinin
    gücü, bask?s? ve zoruyla deg(il, herkesin ortak kat?l?m?yla çözüleceg(i
    toplumsal sistemlerin kurulmas?na kadar gidecektir...

    Bu yüzden, ben, Linux'un ve aç?k kaynag(?n geleceg(i ile ilgili
    kayg?lar?, teknik veya ekonomik olarak görmüyorum. Hala Katedral
    mant?g(? ile is,leyen yasalarda, bir dünya savas,? daha ç?kar?p, tüm
    dünyay? tek bir egemen devletin totaliter yönetimi alt?nda, tüm bireysel
    özgürlüklerin ve demokrasinin ortadan kalkt?g(? bir "Yeni Dünya
    Düzeni"nin kuruldug(u komplo teorilerinde görüyorum... Patent yasalar?,
    telif haklar?, özgür iletis,ime getirilen k?s?tlamalar, "Terörle
    Mücadele" kapsam?nda k?s?tlanan bireysel haklar ve özgürlüklerde
    görüyorum...

    Sayg?lar, ve iyi çal?s,malar...

    Özer Tayiz.

    Not: Bu arada kendim felsefi/ahlaki olarak bu kadar benimsedig(im bir
    camiaya, yeterince katk? yapamad?g(?m için utan?yorum. Maddog'?n
    konus,mas?nda yeni üye olabildim LKD'ye, art?k dernekte de çal?s,malara
    elimden geldig(ince, daha fazla destek olacag(?m...

    Murat Eren demis, ki: