[linux-sohbet] Re: Türkiye'de elektronik imza ve ev yapy'my' SSL Sert

---------

From: info@teknobilge.com
Date: Tue 20 Jan 2004 - 10:13:51 EST

    Merhabalar,

    Hukuki degil ama, teknik ozetlemek istiyorum durumu.

    Birincisi, imza ayrı şeydir, sertifika ayrı şeydir. Imza, bir belgeyi
    sizin gerçekten onayladiginizi, karsi tarafin eline gecene kadar
    degismedigini belirten bir isarettir. Imzayi siz olusturursunuz. Ancak,
    cesitli amaclarla, "benim imzam budur" diye bildirirsiniz. Ornek: Firma
    kurmak icin Noter'e kayitli imza bildirimi.

    Sertifika, bir otoritenin, size verdigi bir belgedir, bir cesit kimlik
    belgesi gibi, ya da ehliyet gibi. "Bu adam gercekten bu kimlige, bu
    adrese sahip adamdir. Bu isi yapmaya yetkilidir" gibi bir belge.
    Dolayisi ile, sertifikanin sadece bir yerlere kaydi yeterli olmaz, bir
    yetkili kurumun kontrolunde veriliyor olmasi onemlidir.

    Simdi asil sorunuza gelelim. SSL sertifikasini kendi olusturan web
    sitesi sahipleri, sahte sertifika olusturmaktan hapis+para cezası
    alabilir mi?

    Benim bilgimden biraz daha hukuki bir konu bu ama, benim yanıtım hayır.
    Neden? Çünkü kendi sertifikasini kendisi olusturan bir web sitesi
    sahibi, sahte sertifika olusturmamistir. Yani, hem sertifikanin
    sahibinin kendisi oldugu, hem de sertifikayi veren otoritenin kendisi
    oldugu, sertifikanin uzerinde acikca gozukur. Bir ziyaretci web
    sitesinde bu sertifika ile sifrelenmis bir sayfaya geldigi zaman, "Bu
    sayfanin sertifikasini veren kurum bilinen ve guvenilir bir kurum olarak
    ayarlarinizda belirtilmis bir kurum degil. Devam etmek istiyor musunuz?"
    Gibisinden bir uyari alir. Guvenip devam etmek, ya da guvenmeyip devam
    etmemek kendi kararidir. Yani siz, kendi sirketiniz calisanlari (ya da
    derneginizin uyeleri, musterileriniz, vs) icin ozel kimlik verir gibi,
    kendi kendinize bir belge vermis olursunuz. Bu belgeyi istediginiz gibi
    verebilirsiniz, ama ornegin, ehliyet ya da nufus cuzdani yerine
    kullanamazsiniz.

    Bununla birlikte, SSL sertifikasini, Kredi Karti bilgileri gibi kritik
    onemde bilgiler icin kullanacaksaniz, sertifikanizi guvenilir bir yerden
    almaniz faydali olur, boylece musterileriniz guvenmeyip para odememezlik
    etmez, rahat rahat kredi karti bilgilerini verirler. (Bu bilinc bizde
    zayif, SSL sertifikaniza ragmen online alisverise Turkiye'de ciddi bir
    direnc var.) Siz de daha cok para kazanirsiniz. SSL sertifikalarinin
    49$'dan basladigi dusunulurse, her ticari web sitesi icin sart oldugunu
    soyleyebilirim.

    Ancak siz, sertifikalar uzerinde oynar, mesela kendi yaptiginiz
    sertifikayi baska bir otorite vermis gibi gostermeye falan calisirsaniz,
    iste o suctur. Hos, 128-bit sifrelemeyi cozup de sahte sertifika
    yapabilecek babayigiti de ben ne gordum, ne duydum, o da ayri bir konu.
    64 bit sifrelemeyi cozmek icin, yuzlerce bilgisayari 6 ay boyunca
    calistirmislardi diye bir sey hatirliyorum. Guvenlikci arkadaslar daha
    iyi bilir, duzelten olabilir. Ancak 64 bit SSL ile 128 bit SSL
    arasindaki hesap zamani (islemci gucu) farkinin, iki kat degil, ustel
    fonksiyon nedeniyle karesi kadar oldugunu soyleyebilirim...

    Umarim faydali olmustur.

    Ozer Tayiz.