[linux-sohbet] Re: giden ve gelen maillerin yedeklenmesi etik acidan ?

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Thu 29 May 2003 - 14:47:47 EEST

    Mustafa Akgul wrote:

    > 3. Internetin basini cektigi degisimin altini cizilmesi
    > gereken boyutlari arasinda:
    >
    > a. bireyin one cikmasi olgusu var. her calisan, sirdan bir
    > calisan, bir nukara degil, bir kisiliktir, kurumun organik bir
    > parcasidir
    >
    > b. calisanlarin bilgi birikimi, beyinlerindeki yazilimi olmiyan
    > `bilgi`ler, o sirketin onemli sermeyesidir,
    > yetismis insan gucu, sirket icinde yetismis, sirketin ruhu
    > olanlardan bahsediyorum, sirketin en onemli kaynaklari arasinda
    >
    > c. calisani kazanmak, onun kendini gelistirmesine olanak
> [...]

    Doğru hocam da, kullanıcılar bilgisiz.

    Teknolojiye yeteri kadar hakim olmayan bir ortamda, teknolojinin nasıl
    kullanılacağı konusunda bilgi/kısıt/yönlendirme getirmek zorundasınız.
    Bu konuda yeteri kadar yetkin olmayan bireyin tasarrufuna bıraktığınız
    zaman işler güya teknoloji yüzünden düzensizliğe ve ekipten bireye
    "devolution"a (evrimin tersi) inişe varabiliyor.

    Bilgiyi şahsın bilgisi olmaktan çıkarıp ekibin bilgisi haline
    getirebildiğiniz ölçüde bir sürü insanı bir mekanda çalıştırmanın
    "kaldıraç" etkisini oluşturabiliyorsunuz. PC ortamları ve yine email
    gibi sistemler paylaşımcılığı beraberinde taşımıyor. Kullanıcı önüne
    konanı, önünde olduğu kadarı ile ancak kullanabilecek bilgiye sahip ise,
    "falanca raporu Ahmet hazırlardı, o hasta, bilgisayarında nerede
    bilmiyoruz" tarzı durumlarla karşılaşılıyor.

    Listeler konusunda da benzer durum söz konusu. Çoğu şirket çalışanı
    Internet toplumundan bihaber, veya Internet'i salt bir eğlence aracı
    zannediyor. Hiç bir aklı başında şirketin şirket çalışanının kendisini
    geliştirmesine yönelik Internet kullanımından rahatsız olacağını
    sanmıyorum.

    Fakat şirket çalışanları, iyi niyete rağmen bilgisizlik yüzünden
    kaynakları amaca yönelik kullanmayabiliyor -- bir kaç örneğini daha önce
    bir emailde verdim. Veya bir apartmanda herkesin aynı anda musluğu
    açarak su sistemini felce uğratabilmesi gibi herkesin aynı yöne yaptığı
    ufak hamle şirket kaynaklarını tüketebiliyor. Çoğu şirketin Internet
    kullanımını analiz etsek, uzak/yakın iş amaçlı (meslek listesi vb de
    dahil) kullanımın azınlıkta kalacağını düşünüyorum.

    Elektronik posta üzerinden doğru dürüst paylaşımlı kullanım konusunda
    ben bir çözüm bulamadım. Çalışanının posta kutusunu karıştırmak
    şirketlerin hoşuna giden bir şey değil, kolay da değil. Arşivler tutulsa
    dahi birikiyor ve bilginin aşırı bolluğu ile bilginin yokluğu neredeyse
    aynı şey manasına gelebiliyor. 300-500 Gigabayt eposta arasından bir
    tanesini neye göre bulacaksınız? Üstelik bu tarz arayışlar "after the
    fact" olabiliyor, dolayısıyla arama meselesine getirilen data warehouse,
    search engine vb gibi çözümler de yara bandı.

    Bir özel, bir resmi posta adresi verirsiniz tabii, fakat çalışanın
    dikkati haricinde bunun doğru kullanımını ne sağlayacak? Çalışan bir
    yerlere yazıverdiği postanın şirketini bağlayabileceğinin farkında mı?
    Amiri, ikinci imza olmadan benzin masraf fişi dahi imzalayamayan
    adamının hiç bir imza ve "authentication" olmaksızın çalakalem sipariş
    verebildiğinin farkında mı?

    İşin gerçeği, birbirine kısa not yazabilmek için teknolojistlerin icat
    ettiği email mekanizması, şirketlerin ihtiyacı olan ve zaman içerisinde
    doğal evrimle oluşmuş kağıt temelli yazışma/yetkilenme düzeneğine tam
    karşılık vermiyor. Getirilen bu yeni paradigma da henüz şirket yönetim
    felsefesinde yerini bulamamış vaziyette.

    Zaman içerisinde bu yeni paradigma da oturacaktır (teknolojide de bir
    takım düzenlemeler yapılacağı/yapılması gerektiği kanaatindeyim). Ama bu
    bir paradigma değişikliği ve bu tarz değişiklikler salt teknolojiyi
    birinin önüne koymakla gerçekleşmez. BİM'in ve şirket yönetimlerinin
    "change management" konusunda ortaklaşa çalışmaları ve çalışanları
    bilgilendirmeleri ve yönlendirmeleri gerekiyor.

    Esen kalın,
    Deniz