From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Thu 29 May 2003 - 14:47:47 EEST
Mustafa Akgul wrote:
> 3. Internetin basini cektigi degisimin altini cizilmesi
> gereken boyutlari arasinda:
>
> a. bireyin one cikmasi olgusu var. her calisan, sirdan bir
> calisan, bir nukara degil, bir kisiliktir, kurumun organik bir
> parcasidir
>
> b. calisanlarin bilgi birikimi, beyinlerindeki yazilimi olmiyan
> `bilgi`ler, o sirketin onemli sermeyesidir,
> yetismis insan gucu, sirket icinde yetismis, sirketin ruhu
> olanlardan bahsediyorum, sirketin en onemli kaynaklari arasinda
>
> c. calisani kazanmak, onun kendini gelistirmesine olanak
> saglamak, kuruma sahiplenmesini tesvik etmek, o kurumun
> yararina bir seydir. Makul olculer icinde, kisinin listelere
> girmesini, sivil toplumun bir parcasi olmasini, icinde
> bulundugu ekosistme katki vermesini tesvik etmek, o kurumun ve
> hepimizin yararinadir.
Doğru hocam da, kullanıcılar bilgisiz.
Teknolojiye yeteri kadar hakim olmayan bir ortamda, teknolojinin nasıl
kullanılacağı konusunda bilgi/kısıt/yönlendirme getirmek zorundasınız.
Bu konuda yeteri kadar yetkin olmayan bireyin tasarrufuna bıraktığınız
zaman işler güya teknoloji yüzünden düzensizliğe ve ekipten bireye
"devolution"a (evrimin tersi) inişe varabiliyor.
Bilgiyi şahsın bilgisi olmaktan çıkarıp ekibin bilgisi haline
getirebildiğiniz ölçüde bir sürü insanı bir mekanda çalıştırmanın
"kaldıraç" etkisini oluşturabiliyorsunuz. PC ortamları ve yine email
gibi sistemler paylaşımcılığı beraberinde taşımıyor. Kullanıcı önüne
konanı, önünde olduğu kadarı ile ancak kullanabilecek bilgiye sahip ise,
"falanca raporu Ahmet hazırlardı, o hasta, bilgisayarında nerede
bilmiyoruz" tarzı durumlarla karşılaşılıyor.
Listeler konusunda da benzer durum söz konusu. Çoğu şirket çalışanı
Internet toplumundan bihaber, veya Internet'i salt bir eğlence aracı
zannediyor. Hiç bir aklı başında şirketin şirket çalışanının kendisini
geliştirmesine yönelik Internet kullanımından rahatsız olacağını
sanmıyorum.
Fakat şirket çalışanları, iyi niyete rağmen bilgisizlik yüzünden
kaynakları amaca yönelik kullanmayabiliyor -- bir kaç örneğini daha önce
bir emailde verdim. Veya bir apartmanda herkesin aynı anda musluğu
açarak su sistemini felce uğratabilmesi gibi herkesin aynı yöne yaptığı
ufak hamle şirket kaynaklarını tüketebiliyor. Çoğu şirketin Internet
kullanımını analiz etsek, uzak/yakın iş amaçlı (meslek listesi vb de
dahil) kullanımın azınlıkta kalacağını düşünüyorum.
Elektronik posta üzerinden doğru dürüst paylaşımlı kullanım konusunda
ben bir çözüm bulamadım. Çalışanının posta kutusunu karıştırmak
şirketlerin hoşuna giden bir şey değil, kolay da değil. Arşivler tutulsa
dahi birikiyor ve bilginin aşırı bolluğu ile bilginin yokluğu neredeyse
aynı şey manasına gelebiliyor. 300-500 Gigabayt eposta arasından bir
tanesini neye göre bulacaksınız? Üstelik bu tarz arayışlar "after the
fact" olabiliyor, dolayısıyla arama meselesine getirilen data warehouse,
search engine vb gibi çözümler de yara bandı.
Bir özel, bir resmi posta adresi verirsiniz tabii, fakat çalışanın
dikkati haricinde bunun doğru kullanımını ne sağlayacak? Çalışan bir
yerlere yazıverdiği postanın şirketini bağlayabileceğinin farkında mı?
Amiri, ikinci imza olmadan benzin masraf fişi dahi imzalayamayan
adamının hiç bir imza ve "authentication" olmaksızın çalakalem sipariş
verebildiğinin farkında mı?
İşin gerçeği, birbirine kısa not yazabilmek için teknolojistlerin icat
ettiği email mekanizması, şirketlerin ihtiyacı olan ve zaman içerisinde
doğal evrimle oluşmuş kağıt temelli yazışma/yetkilenme düzeneğine tam
karşılık vermiyor. Getirilen bu yeni paradigma da henüz şirket yönetim
felsefesinde yerini bulamamış vaziyette.
Zaman içerisinde bu yeni paradigma da oturacaktır (teknolojide de bir
takım düzenlemeler yapılacağı/yapılması gerektiği kanaatindeyim). Ama bu
bir paradigma değişikliği ve bu tarz değişiklikler salt teknolojiyi
birinin önüne koymakla gerçekleşmez. BİM'in ve şirket yönetimlerinin
"change management" konusunda ortaklaşa çalışmaları ve çalışanları
bilgilendirmeleri ve yönlendirmeleri gerekiyor.
Esen kalın,
Deniz