[linux-sohbet] Re: spamassisn ve razor

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Sun 22 Sep 2002 - 11:09:59 EEST

Cts 21 Eyl 2002 :43 tarihinde şunları yazmıştınız:
> MERHABA
>
> Qmail üzerinde spam taraması yapmak için spam assassin ve razor
> programlarını önermiştiniz.

Spamassassin razor'u çağırıyor.

İki farklı kullanma metodu mevcut:

1. Bireysel kullanıcı. Bu, örneğin bir ISP'de bulunan eposta hesabını, bir
Linux makinasından okuyan bireysel kullanıcılar (ev kullanıcıları) için uygun
olabilir.

Eğer son kullanıcı makinasında root erişiminiz varsa, spamassassin'i son
kullanıcı makinasında bir sunucu (daemon) olarak kurabilirsiniz. Bu, biraz
daha hızlı çalışmasını sağlar.

2. Eposta sunucusu için. Bu, eğer bir ISP veya şirket iseniz, veya herhangi
bir şekilde kendi SMTP sunucunuzu çalıştırıyorsanız geçerli.

Qmail'de bunu kullanmak için Qmail-queue patch'i uygulayacaksınız. Yine
spamassassin dökümantasyonunda olacak.

Spamassassin RAZOR ve ayarları
Ben, Redhat 7.3 üzerinde spamassassin-2.20-1 RPM'ini kurmuşum.

Razor için RPM yok. Ayrıca, spamassassin ile birlikte kullanılacaksa,
razor-agents-1.20 ve razor-agents-sdk-1.02 kurulacak, son sürümler değil.
Razor'un kurulması için PERL'in sisteminizde olması lazım. Bir PERL modülü..

Şimdi gelelim ayar dosyalarına:

Razor için pek bir ayar gerekmiyor.

rpm -ql spamassassin size neyi nereye kurduğunu gösterir

man Mail::SpamAssassin::Conf ayar dosyasını nasıl ayarlayacağınızı..

/etc/mail/spamassassin/local.cf içine makinadaki her kullanıcı (bu kullanıcı
makinasını birden fazla kişi kullanıyorsa) için geçerli

~kullanıcı/.spamassassin içinde salt o kullanıcı için geçerli ayarlamalar
yapabilirsiniz.

Yapabileceğiniz ayarları anlatmak sahiden uzun. Spamassassin
dökümantasyonundan okumak gerekli. Hiç bir ayar yapmazsanız da çalışır. Esas
ayarlar hangi test'e kaç puan verdiğiniz ile ilgili. Biraz sizin özel
durumunuza göre ayarladığınız zaman bir şeyi yanlış olarak işaretlemesini
engellersiniz.

Peki Ne Oldu Şimdi?
-------------------------

Spamassassin postayı *işaretler*. O işaretlenmiş postayı ne yapacağınız size
kalmış. Örneğin SMTP sunucusu bağlamında o spam maillerini kullanıcının daha
alt bir mailbox'una (adı spam olan) indirebilirsiniz. Veya silebilirsiniz.

Bu iş için procmail veya benzeri bir araç kullanmanız lazım.

Eğer bireysel kullanıcı iseniz, spamassasssin'i, kendi mail istemcinizin
filtreleme seçeneklerini kullanarak çağırmanız lazım.
Örneğin ben bireysel kullanıcı olarak kendi makinamda spamd çalıştırıyorum.
Kmail'i, gelen her email'i önce spamd'den geçirmeye ayarladım.
İkinci bir filtre, spamd başlığına göre geleni spam adında bir kutuya atıyor.

Spam'leri ne yapmalı?
---------------------------
İdeali, bulduğunuz spam'lere bir göz attıktan sonra bunları başkalarının da
faydalanması için razor'a bildirmeniz.

Benim bu iş için bir Maildir biçeminde spam posta kutusu üzerinde kullandığım
üç satır:

#!/bin/sh
files=`ls *`
for f in $files
do
cat $f | spamassassin -Dr
done

Bunu yapmak zorunda değilsiniz -- ama spam bildirdiğimiz zaman, bu,
başkalarının o iletiyi spam olarak tanımasını sağlıyor. Razor bu spam'i
bilmişse bile bildirmekte fayda var, arka planda bir oylama sistemi var
çünkü.

Spam bildirmeyi bir hayır işi olarak algılayabilirsiniz. Yapsanız iyi olur,
başkalarına faydanız dokunur.

Nasıl Çalışıyor Bu İş
-------------------------

> Bu programları kurduktan sonra konfigurasyon için hangi dosyaları incelemek

man Mail::SpamAssassin::Conf

> gerekiyor.Yani programlar birbiri ile nasıl iletişim kuruyor.ve tarama ne

Eğer smtp sunucusu üzerine kurdu iseniz, delivery kuyruğunda, kullanıcının
posta kutusuna teslim etmeden önce bunu spamassassin'den pipe'lıyor. Eğer bu
bir spam ise, spamassassin bir bayrak işaretliyor. Posta kutusuna teslim
yapılıyor. Posta kutusunda çalışan procmail benzeri bir araç, bu bayrakla
işaretli spam'leri sizin kararınız doğrultusunda işliyor.

Eğer kullanıcı makinası/istemcisi üzerine kurdu iseniz, istemci postayı
sunucudan çektikten sonra ilk filtre olarak spamassassin'den pipe'lıyor. Eğer
bu bir spam ise spamassassin bir bayrak işaretliyor. İkinci filtre, bayrak
işaretli olan mailleri sizin kararınız doğrultusunda işliyor.

Spamassassin ve ayarları salt bu işaret tarafı. Eğer posta sunucusu üzerinde
kullanacaksanız, ilgili HOWTO'ları okuyup posta sunucunuzun kuyruğunda böyle
bir filtrelemenin nasıl yapılacağını öğreneceksiniz. Ondan sonra, herkes için
geçerli bir procmail (ve benzeri) bir işleme metodunu posta kullanıcıları
için uygulayacaksınız.

Eğer kullanıcı olarak çalıştıracaksanız, kullandığınız istemci programın nasıl
filtreleme yapabildiğini ve filtreleme için dışarıdan program çağırmasını
öğreneceksiniz. Sizin kullandığınız programa uygun filtreleri
uygulayacaksınız.

Spam listesi yok -- spamassassin pek çok test uygular. Bunlar endikatif
testler. Örneğin büyük harfle mi yazılmış, içinde bazı kelimeler geçiyor mu,
bir açık relay'den mi gönderilmiş vb. Bunlara puan verir, bu puanları toplar.
Bu puanlar bir seviyenin üzerinde ise, bu bir spam diye karar verir. Bu
testlerin hangisinin uygulanacağını ve kaçar puan alacağını
belirleyebilirsiniz.

Razor, bu testlerden biri. Internet'te bir yerde bir spam veritabanı var.
Size gelen email, bu veritabanında var mı diye kontrol ediliyor. Varsa, razor
testi pozitif diye bir puan veriyor spamassassin.

Eğer spam raporlamaya girişirseniz, yaptığınız işlem bu Internet veritabanına
bilgi yollamak -- şu, şu, şu da spam'dir diye.

> ve şu anda yahoo'nun kullandığı sistem gibi-gelen spam mailleri başka bir
> dosyada ayırıp her kullanıcının kendisinin silemesini istiyorum Bu
> programlarla böyle bir uygulama yapılabilir mi

Evet.

Esen kalın,
Deniz