[linux-sohbet] Re: bir oneri :)

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Tue 17 Sep 2002 - 09:04:33 EEST

Pts 16 Eyl 2002 :14 tarihinde, Enver ALTIN şunları yazmıştı:

> - Turk projesi nedir? Yani bu milliyetcilik nereden geliyor? Bu nasil
> bir sacmaliktir ki open source projeler Turk mali (yada nasil deniyorsa)
> olabiliyor? Turk yazinca ne oluyor, X bir ulkeden biri yazinca ne fark
> ediyor?

Tanzimat'tan beri pek anlamadığımız teknolojileri ithal eden bir milletiz.
Gizli bir aşağılık kompleksi oluştu. Bu sebepten dolayı "bak Türkler yapmış"
haberlerini gazetelerde, TV'de vs. de bulabilirsiniz. Daha dün gazetede
"NASA'da bir Türk" diye bir haber vardı. Benim bildiğim NASA ve benzer
kurumlarda çalışan bir sürü Türk var, bu hanım ne ilk, ne son değil. Ama
gazeteci ve gazeteyi okuyan için bu bir haber; "Aaaa, bak, Türkler de orada
çalışabilecek kadar iyi olabiliyormuş" haberi.

Bu konuda milletçe kendimize güvenimiz yerine gelinceye kadar bu tarz
"haberleri" göreceksiniz. Bir gün, bu tarz haberler "ne var yani bunda"
olarak okunacak, ondan sonra görmeyeceksiniz inşallah.

Benim özelimde, açık kaynak kod dünyasında Türklerin iki çıkmaz yola
düşmelerinden endişe ediyorum:

1. Bu teknolojilerin salt kullanıcısı olmak. Kutudan çıktığı hali ile
kullanmak. Bu açık kaynak kodu pratikte tekrar kapalı ve anlaşılmaz yapar.

Çeviri gibi aslında son derece sıkıcı olabilecek şeylerle uğraşmam, bu konuda
İngilizce bilmek bariyerini indirmek ve Türklerin bu teknolojilerin sağı/solu
ile oynayabilecek hale gelmelerine yardımcı olmak için.

2. Türklerin, teknoloji ile oynamaları, fakat kendilerine küçük bir dünya
yaratıp bu dünyanın içerisinde uğraşmaları. Bu dünyanın içerisinde daha düşük
standartlara razı olmaları, dışarıda olup bitenden habersiz olmaları ve
dolayısıyla dönemsel olarak net teknoloji ithalatına devam etmeleri (arada
sırada birisi dışarıdan bir şey getirir...)

Türklerin başlatacağı herhangi bir projeye kayıtsız şartsız destek olunması
gereği, mevcudu "enternasyonal" dünyada var ve oldukça iyi iken sırf "Türkler
de yapabilir" diye yeni projeler başlatma alışkanlığı gibi şeyler var bu
endişelerime yol açan.

Bunun sosyal bir kapalılığa yol açabileceğinden endişe ediyorum. Benim kişisel
kanaatim, salt TR'yi ilgilendiren bir kaç özel durum hariç (muhasebe bile
enternasyonal standartlara oturdu, ne olabilir bu özel durumlar, tam
bilemiyorum) Türk geliştiricileri, tıpkı 72,5 milletten geliştiricilerin
yaptığı gibi genelin içerisinde yer almasının gerektiği. Yani Mehmet bir
proje başlattığı zaman, bunun Vadim, John ve Hans'ın başlattığı projelerden
bir farkı yok. Yeteri kadar ilginçse, destek bulur.

Bizimkiler "destek toplama" oyununu henüz pek iyi bilemiyorlar (istisnalardan
bahsetmiyorum). Bu destek toplama oyununu öğrenmek için bazı projelerde
geliştirici olarak görev almak, en azından development list'leri takip etmek,
arada sırada bug fix yollamak öğretici. Bunu daha fazla kişinin yapmasını
istiyorum.

Bu sebeple de "Türk projesi" başlatıldığı zaman mevcutlara bakmalarını
öneriyorum. Çünkü destek toplama oyununu oynamadıkları sürece, Mehmet'in
başlattığı projeden Vadim, John ve Hans'ın haberdar olmaları, katılmaları
mümkün değil. Onlar başka bir proje başlatıp (Mehmet'inkinin varlığından
haberdar olmadıklarından) destek toplayabilecekler, bizim Mehmet gene yaya
kalacak.

Esen kalın,
Deniz