[linux-sohbet] Re: soru

From: Nilgün Belma Bugüner (nilgun@superonline.com)
Date: Mon 28 Oct 2002 - 18:13:32 EET

Pazartesi 28 Ekim 2002 10:12 sularında, M. Umut Karabudak şunları yazmıştı:

> Yanlis anlamadiysam konsolda UTF-8 ile Turkce yazamayacagiz.=20
> Afedersiniz ama bence bu buyuk sorun degil mi?

Yazabilirsiniz, okuyabilirsiniz ama düzenleyemezsiniz.

Yalnız, mc ile mümkün kılmaya çalışmışlar. Ben bunu pek sevmedim ama
en azından mc ile metin düzenlenebilir gibi olmuş...
mc'nin yeni sürümünde view ve edit penceelerinde UTF-8 karakterleri
iso açılımları ile gösteriyor, yani Türkçe karakterleri 2 adet garip
karakter olarak görüyorsunuz. Bu ne kadar yararlı tartışılır.
Bence hiçbir işe yaramaz. Ne yazdığını bilmedikten sonra yazmanın
ne anlamı var...
Zaten bunu da nasıl yapmışlar pek anlamadım. Başka bir düzenleyici
ile yazılmış bir metni gerçek karakterlerle gösterirken,
onda yazılanın açılımını gösteriyor. Garip...

Ayrıca konsolda başka ve çok daha önemli sorunlar var.
Caps düzgün çalışmıyor, karakter kodlaması iso-8859-1 ile
eşleştiriliyor. Yani ş yerine eth tuşlamış oluyorsunuz...
iso-8859-9 kodlamaya zorlayınca dotlessi ve Idotabove'u
eşleseniz de diğerleri yine iso-8859-1 kodlanıyor.
Bu durumda konsolda yazılanla X'de yazılan farklı oluyor, vs. vs.

Bunlar 7.3'de yoktu. 8.0'da değiştirmişler ve içine etmişler...

Şimdilik metin düzenleme işlerinizi X altında yapın. Yoksa başınıza
daha büyük dertler alırsınız.

X kullanmıyacağım sadece konsol kullanacağım derseniz, sistem
ayarlarınızı "tr_TR.UTF-8" değil, "tr_TR" olarak yapın ve sadece
iso-8859-9 kullanın. O zaman bu sorunlar olmaz.

X kullanacaksanız sistem ayarlarınız "tr_TR.UTF-8" olmak zorunda.

Daha da iyisi 8.0 kullanmayın.

Ben 8.0 kurdum ama bu sorunları yüzünden kullanmıyorum. 7.3'e devam.
Ben konsolsuz yapamam. Konsol uygulamaları çevirisi yapıyorum.
Yeni dağıtımlarda düzelir inşallah.

Not: Red Hat kendi paket yöneticisinde UTF-8 desteği sağlayamamış
konsolda nasıl sağlayacaktı... :)))

Esen kalın,
Nilgün