[linux-sohbet] Bir upgrade hikayesi

From: Umt (php@kakalak.org)
Date: Sun 08 Dec 2002 - 12:03:11 EET

Bilgisayarda ciddi anlamda ilk ugrasmaya basladigim gunlerde bir dergide
okudugum ilginc bir cumle zaman zaman aklima gelir. Asagi yukari soyle bir
seydi:
"Murphy der ki bir bilgisayar sistemi bir sekilde amaclanan isi yapiyorsa
daha iyi yapmasi icin sakin caba harcama, birak aynen oyle kalsin."

Ama insan rahat durmuyor ki, dur su yeni cikan ddr ramlerden de olsun, diski
daha buyuk olsun, kerneli su olsun, bu olsun, journalling olsun, quota olsun
falan filan derken eski serveri aldim yeniden yapmaya giristim. (Neyse ki
eskisini ellemedim, yeni bir tane yapip oraya aktarayim dedim)

Yaklasik 2 hafta oldu, kafanizi sisiriyorum yok reverse dns, yok mx kaydi
problemi, yok name server kilitleniyor falan diye... Yahu kardesim, calisan
bir seyi ne diye degistirmeye kalkarsin ki :))

Isin ilginc yani, zamaninda ilkini kurarken notlarima aktarmadigim veya
muhtemelen sonradan sagdan soldan okuyup alelacele yaptigim minik
degisiklikler yuzunden birbirinin tipatip aynisi olacagini dusundugum 2
server arasinda daglar kadar fark yasadim. Bunlari kisaca ozetleyeyim:

1. php configure ve make
php ile birlikte bir suru program daha kuruyorsunuz. gd olsun, imap olsun,
neye ihtiyaciniz varsa. eski server redhat 7.1 idi ve aklima gelecek ya da
gelmeyecek pek cok seyin library'leri zaten icinde mevcut oldugu icin
enable-falan demem yeterli olmustu. ama yeni server slackware 8.1 ve minimum
secenekle kuruldugu icin sadece php'yi digerinin configure parametreleriyle
kurmam icin yaklasik 10 tane daha program kurmam gerekti.
Kaybedilen zaman: tahmini 1-2 gun

2. php ini dosyasindaki farkliliklar
ilk servera php 4.0.2 ile baslamistim sanirim. ama simdi 4.2.3 var. ini
dosyalarinda hissedilir derecede farkliliklar var, yani bazi directiveler
yururlukten kalkarken yenileri piyasaya cikmis. Dogal olarak kurulum default
ini dosyasi mevcut scriptleri calistirmadi. eskisinin ini dosyasini
kopyaladim ama bu da bekledigim gibi calismadi. Hata neredeydi? dokumanlari
dikkatli okumamakta.
Kaybedilen zaman: tahmini 2-3 saat

3. mysql veritabani
farkli versiyona ait veri tabani dosyalarini aynen alip kopyalarsaniz
basiniz agrir, her ne kadar major numarasi ayni oldugunda sorun
cikmayacagini soylese de. neticede fix yaparak durumu kurtardim ve fazla
data kaybim olmadi
Kaybedilen zaman: 1 gun (farketmek), 10 dakika (cozum uretmek ve cozmek)

4. kullanici adlari
dizinleri rsync ile oldugu gibi eski serverdan aldim. ancak yeni serverda
kullanici yapisini eskisinde karsilastigim sorunlari yasamamak icin farkli
bir duzende kurdum. tabii ki dosyalarin owner ve rights ayarlarini yeni
sekle gecirmeyi unuttugum icin sacma sapan hata mesajlari bile aldim.
Kaybedilen zaman: 2 saat (tespit ve cozum)

5. named konfigurasyonu
bind'in farkli versiyonlarini kullaniyorum, ama dokumantasyondan problem
yasamayacagina dair garanti aldim. yine amaca uygun olarak conf dosyasi ve
zone dosyalarinda minik degisiklikler yaparak basladim yeni servera. ancak
gunlerce email trafigi problem oldu. mx kayitlarini olmasi gerektigi gibi
yapana kadar cektiklerimi bir ben bilirim bir de Mustafa Hocam :))
Kaybedilen zaman: 3 gun

6. qmail ve environment variables
ah qmail ah. dokumantasyonu gercekten cok daginik, uzmanlasmak ve hata
taramasina girebilmek icin oldukca genis bir on calisma yapmis olmak gerek.
neyse ki google var. qmail kardesime Return-Path degerinin
anonymous@.@--root@localhost olmamasi gerektigini soyleyene kadar resmen
catladim. QMAILHOST ve QMAILSUSER sistem degiskenlerini ekleyince problem
halloldu, ama eski ifadeleri hicbir yerde goremedim. muhtemelen tanimli
deger bulamayinca kendisi benim bir yerlerde yaptigim ama ne oldugunu
bilmedigim minik hatalari toplayarak boyle bir default deger uretti.
Kaybedilen zaman: 2 gun

7. qmail ve php.ini
php.ini icerisinde mail gondermeyle ilgili secenekler mevcut.
dokumantasyonda belirtildigi gibi bunu qmaile yonlendirdim, ama
scriptlerimden hic mail alamadim. neden sonra tekrar win32 ayarlarina geri
getirmeyi akil ettim ve biraz olsun rahatladim. oysa dokumantasyonda yazan
ayarlarla neden calismadigini bir turlu cozemedim. (muhtemelen ownership ve
user rights ile ilgili bir problem. qmail-inject programi apache altinda bir
sekilde ulasilamaz durumdaydi diye dusunuyorum. ama smtp=localhost yaparak
sorunu hallettim)
Kaybedilen zaman: onceki problemle cok icice oldugu icin sorunun hangisinden
kaynaklandigini cozmekle birlikte 2 gun

simdilik bu kadar... daha yasanacak cok dert var onumde sanirim, cunku
gozden kacan seyler gun gectikce cikiyor karsima...

Saygilar, iyi gunler.