[Linux-programlama] Re: lisanslar hakkinda

---------

[Linux-programlama] Re: lisanslar hakkinda

From: Hakan Uygun <hakan.uygun_at_linux.org.tr>
Date: Tue, 25 Nov 2008 17:22:16 +0200

Merhaba,

> Yaptigim ucretsiz bir oyunu kaynagiyla birlikte dagitmak
> istiyorum.Fakat simdiden kendi ticari projesine alip gelistirmek
> isteyenler oldu.Amacim uygulamayi hem ucretsiz, kaynagiyla birlikte
> dagitmak hem de ticari amaci olanlara satabilmek.
>
> Buna uygun bir yazilim lisansi biliyor musunuz?

Uygulamanızın hem özgür hem de kapalı kodlu ticari yazılımlarda kullanılması
istiyorsanız bir kaç yöntem var.

Birincisi çifte lisanslama. GPL ile yayınladığınız kodlardan faydalananlar
kendi geliştirdikleri kodları da GPL ile yayınlarlar. Burada sadece kodlar
söz konusudur yani ticari ürün derlenmiş ikili kodlar ya da verilen hizmetler
olabilir. Eğer 3. parti kendi kodlarını yayınlamak istemiyor ise sizinle ayrı
bir sözleşme yapar. ( Burada kaynak kodunuzda başka hak sahipleri olmadığı
varsayılıyor. Varsa tüm hak sahiplerinin ortak kararı gerekir. )

İkinci yöntem LGPL. Sizin kolarınız açık olarak yayınlanır. Sizin kolarınızı
kullanarak yapılan ekleme ve geliştirmeler açık olmak zorunda değillerdir.
ama doğrudan sizin kodunuz üzerinde yapılacak olan değişiklikler LGPL ie açık
olarak yayınlanmalıdır.

Üçüncü yöntem ise BSD türevi lisanslardan birini tercih etmektir. Bu noktada
siz kodlarınızı açık olarak yayınlarsınız fakat isteyen her hangi biri sizin
kodlarınızı kapatarak istediği gibi düzenleme yapıp ürün olarak ortaya
çıkarabilir.

Dördüncü yöntem, MPL türevi bir lisanstır. Kodlar 3. partiler tarafından
istenildiği gibi kullanılabilir ama ticari ürün için sizinle özel anlaşma
yapılması gerekecektir.

Benim kişisel tercihim birinci yöntem yani çifte lisanslamadan yanadır...

iyi çalışmalar,
Hakan Uygun