[Linux-programlama] Re: Veritabanı programlama

---------

[Linux-programlama] Re: Veritabanı programlama

From: Hakan Uygun <hakan.uygun_at_linux.org.tr>
Date: Tue, 16 Oct 2007 14:30:59 +0300

Merhaba,

On Tuesday 16 October 2007 13:11:24 Mustafa Ekim wrote:
> nasil yani? biraz daha acar misiniz?
>
> ornegin ders ogretmen tablolarim var,
> select ogretmen.*, ders.*
> from ders
> inner join ogrenment
> on ders.id=ogretmen.id
>
> sorgusunun calisma hizinin bu 2 tablo arasinda bi iliski tanimlanmis olmasi
> ve taninlamamis olmasi durumunda farkli mi olacagini soyluyorsunuz?

Her veri tabanı sunucusu sorguyu çalıştırmadan önce yazmış olduğunuz SQL
cümlesini parçalayıp en hızlı nasıl çalıştıracağının planını çıkartır. Bu
planın çıkartılması sırasında tanımlanan ilişkiler sunucunun ön önemli
yardımcılarından biridir. Tabii ki her veri tabanı sunucusunun yoğurt yiyişi
farklıdır :) dolayısı ile kiminde daha büyük önem taşırken kiminde daha az
önem taşıyor olabilir.

> butunluk kurallari bence de cok faydali.
> ve bence de is kurallari uygulama katmaninda olmali.
> peki sizce o halde stored procedure ne ise yarar?
>
> ben de MVC haric bi uygulama gelistirmeye karsiyim ve MVC stored procedure
> mantigina tamamen ters gibi geliyor bana.
>
> ancak bu sefer stored procedure kullanamamin verdigi performans problemi
> ortaya cikiyor, yaniliyor muyum?

Store Procudure'ler iş kurallarını veri tabanı sunucusu içerisine yazma
ihtiyacından doğan istemci-sunucu mimarisinin araçlarıydı. Fakat siz sadece
daha karmaşık sorguları erlenmiş olarak alamak ya da her veri tabanı
sunucusunun sağladığı ekstra özellikleri kullanmak istiyorsanız MVC içinden
de kullanabilirsiniz.

ORM'lerin hederi CRUD uygulamalarını basitleştirmektir ki bu da çoğu
uygulamanın %90'nı eder. CRUD işlemleri için stored procedure kullanmak kolay
olmadığı gibi performans artışı da sağlamayacaktır. Fakat uygulamanızın geri
kalan %10'luk kısmı için hala konvansiyonel yöntemleri kullanmaya devam etmek
gerek. Örneğin rapor ve analizlerinizi hala stored procedure'ler olarak
yazmak iyi bir çözüm olabilir... Böylece performans problemini DBA'yin başına
atabilirsiniz :P

iyi çalımalar,
Hakan Uygun