[Linux-programlama] Re: Delphi for PHP eleþtiri

From: Rüºtü Derici (rustuderici@gmail.com)
Date: Wed 04 Jul 2007 - 03:06:48 EEST

Bu tartışmalara katılmıyorum..

Öncelikle Linux'u savunanlar onun "BEDAVA" oluşuyla başlıyor
olabilirler. ama bedava FREE kelimesinin türkçeleşmesidir.. ve
herzaman COSTLESS manasına gelmek zorunda değildir..
Linux un FREE oluşu açık kaynak kodlu olmasından gelir..
Aldığınız sistemin içinde neler var bakabilir, onu geliştirebilir,
büyütüp küçültebilir
ve hatta yeni baştan yaratabilirsiniz..Ve evet bunları yaparken büyük
ölçüde para ödemezsiniz çünkü bu çalışmaları yapan insanlar bu işi
para için değil daha iyiye ihtiyaç duydukları için yaparlar..yani
buradaki kaygı ticari bir kaygının çok ötesindedir.

Bu özgürlüktür. Aslında Linus Torvalds ve Richard Stallmen
birbirlerini çok sevmeselerde .
GNU felsefesi ile başlayan ve dallanan bir akımdır bu özgürlük fikri..
Ve bu iş aslında Torvalds 'ın linux 'u ile değil Stallman ın FSF(Free
Software Foundation) ı ile başlayan ve Andrew Tanenbaum 'un minix'i
ile devam eden paralı (ve de çok pahalı ) ticari unix sürümleri ile
ilgili bir konudur...Torvalds'ın başarısını Ian Murdock (Debian'ın
kurucusu)
biraz şans olarak görüyor.
Linux bu akım içerisinde yer etmiş ve ticarileşmiş bir işletim sistemi
haline geldi..

Ve MS ile ilgili de ticari bir başarıdır..DOS 'un açılımının Dirty
Operating System olduÄŸunu biliyor muydunuz. Microsoft IBM pc1 iler
için 6 haftada yazılmış bu kodu 50bin dolara satın almış ve onu ibm
ile yaptığı eşsiz anlaşma sonucunda dünyaya pazarlamıştır..
ve kapalı kaynak ve ticari bir yazılım olarak evrimleşmiş bu güne
windows olarak gelmiştir ki FSF 'nin ana fikrine nasılda ters
durduğunu yukarıdaki yazımdan sanırım anlayabilirsiniz...

Windows arkasında nelerin döndüğünü hangi bilgileri nerelere hangi
amaçlarla gönderdiklerini bilmediğimiz bir işletim sistemi ve bende

Çağlar beyin :

Olayı diğer taraftan bakın, Windows paralı. Kusura bakmayın ama bir
işletim sistemine para ödedikten sonra duymak istediğim laf "Üzgünüz bu
sistemin güvenlik açıklarını kapatmak için ayrıca paralı programlara
ihtiyacınız var" değil...

cümlelerine aynen katılıyorum.

Windows gerektiğinde kullanılan ..tabii ki geniş bir yelpazesi ve
yadsınamayacak bir pazarlama stratejisi olan ..programcılı ve
yaratıcılığı yukarı seviyeye çeken diyeceğim ama umarım bu başarı
olarak algılanmaz...katman olarak yukarı çeken ve kontrolu sistem
geliştiricilerinden alıp kendi tekeline alan böylece hem donanım hemde
yazılım anlamında bizleri 1970 lerden günümüze gelen güzelim UNIX
mantığından ve serbestliğinden uzaklara taşıyan sanal olarak kolay ama
yapmak istediğiniz şeyler çeşitlendikçe sizi daraltan bir işletim
sistemidir(kişisel fikrim) dolayısıyla yaklaşık 7-8 senedir iyi bir
oyun platformu olmaktan çokta ileri gitmedi benim için...

Bu tartışmanın sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için tarihi biraz
irdelemek gerek diye düşündüm..Baydıysam özür..

Bu arada Yılmaz Bey 'e hak vermemek te elde değildir.
Neticede bizler bilgisayar teknolojisini öğrenirken ortada unix
makinalar yoktu...
Ve internetin türkiyede 4-5 sene gecikmesi ile zaten internette inove
olan Linux'tan biraz geç haberimiz oldu..

Hepimiz bilgisayarı basic dili ile çalışan oyuncaklardan ve dos yüklü
bilgisayarlardan öğrendik..
Dolayısıyla şimdi bu windows alışkanlıklarının arasında kalkıpta Lİnux
daha rahattır demek abes olur...
Linux onun profesyonelleri için at koşturduğu yaylalar olabilir ama
şirket patronlarının karar verirken baktıkları en önemli şey
alışkanlıklar ve evet ne yazık ki halen daha microsoft bu konuda
(belirli--ve sınırlı bir kullanım alanı dahilinde) unixten daha bir
yaygın..
 Sanırım bu tartışmaya bu ölçütlere devam etmek doÄŸru olacaktır..

Kimse bir başkasını kullandığı sistem dolayısıyla eleştirme yada yerme
hakkına sahip değil..
Neticede biz linuxçülerin en çok uğraştığı işlerden bir tanesi de
windows entegrasyonları değil mi ?
 dolayısıyla o sisteminde varlığını tanıyıp hayata devam etmek gerekiyor :)

Herkese Sevgiler,
Rüştü