Re: [Linux-programlama] Ruby mi ? Python mu ?

From: Yuce Tekol (yucetekol@gmail.com)
Date: Sun 22 Oct 2006 - 09:05:54 GMT

Merhaba,

Ben 2 yildir aktif olarak Python kullaniyorum, ondan once herseyi C++'da
yaziyordum. Python simdiye kadar karsilastigim en guclu ve eglenceli dil. Bu
2 yil icinde genetik algoritmalar, karinca kolonisi optimizasyonu, yuz
tanima, vs. gibi bilgisayar zekasi tekniklerinden, cesitli ag ve anlam agi
(semantic web) uygulamalarina, cesitli kitapliklarin C arabirimini
kullanmaya (mesela Python icinden Prolog arabirimini cagirmak), kendi isimi
kolaylastirmak icin yazdigim kucuk betiklere kadar herseyde Python
kullandim; bu dil ve paketleri beni 1 kere bile yari yolda birakmadi!

Python cok ilginc bir dil: programlamaya yeni baslayanlarin kolayca "ise
yarar" programlar yazmalarini sagliyor; uzman programcilarin da
dusunduklerini en kisa zamanda, en anlasilir bicimde hayata gecirmelerini
sagliyor; yani Python hemen hemen herkes icin uygun.

Python "pilleri ile birlikte" geliyor; ek hicbir paket kurmadan bile,
herhangi bir konuda programlamaya baslayabilirsiniz. Bunun yaninda,
internette aradiginiz hemen hemen her konuda Python paketleri de
bulabilirsiniz tabii ki. Ustelik bircok C/C++ kitapligi icin de Python
arabirimi bulunuyor.

Python ile uluslararasi/yerel programlar yazmak, bildigim kadariyla Ruby ve
Perl'den daha kolay; ozellikle unicode destegi bu dillerden daha fazla
gelismis.

Dokumantasyon ve testlerin yazimi da genelde Python programcilarinin onem
verdikleri konular, bu sayede yuklediginiz bir paketi kullanmaya en kisa
surede baslayabilirsiniz.

Pardus, Ubuntu, vs. gibi dagitimlarin tum yonetimsel programlarinin Python
ile yazildigini da belirteyim.

Python ile yazdiginiz bir program, POSIX, Windows, vs. gibi pekcok platform
uzerinde hic degistirilmeden yada cok az degisiklikle calisabilir; ustelik
Python ile Nokia'nin S60 platforumu uzerine uygulama gelistirebilirsiniz.
Python, Java uzerinde (Jython) ve Mono/.NET uzerinde (IronPython) de
calisiyor.

Ruby de, Python da eglenceli diller ve bircok acidan birbirlerine
benziyorlar, ikisinden birisini biliyorsaniz, digerini ogrenmek cok kolay
olacaktir. Bildigim kadariyla Ruby, web programlamasinin disinda (Ruby on
Rails) cok kullanilmiyor; Python ise robotikten, internet programlamasina,
biyoinformatige, sistem yonetim araclarinin programlamlanmasina kadar her
alanda siklikla kullaniliyor. Python'in Ruby uzerine baska bir avantaji da
paketlerinin ve dokumantasyonunun (simdilik) Ruby'den daha bol olmasi.

Python hakkinda anlatilacak daha cok sey ver, ama benden bu kadar :)

Yuce Tekol.