Re: [Linux-programlama] mono ~ java

From: Bora Güngören (bora@boragungoren.com)
Date: Wed 16 Feb 2005 - 09:43:44 EET

Merhaba,

Öncelikle konuyu bir .NET ve J2EE yada C# ve Java'nın tuvalet
ihtiyaçlarını giderirken ne kadar uzun mesafelere ulaşabileceği
kavgasından uzak tutmak istediğimi belirteyim.

Bu tür tartışmalarda elma ile armut karşılaştırmaktan başımıza bela
alıyoruz. Elma ile elma karşılaştırdığımızdan emin olmamız gerekli.

Bunların her ikisi de birer teknoloji ve piyasada yer kapmak için
yarışıyorlar. VHS ve BETA video kasetler, DDR ve "adı neydi öteki ben
hiç kullanmamıştım" bellekler, DVD eksi R ve DVD artı R diskler arasında
olan ne ise burada olan da odur. Temel olarak her iki platformda da
herşeyi yapmak mümkün.

Ama Linux ve Mono üzerinde .NET dendiği zaman Windows üzerinde .NET'in
ciddi bir avantajı olan "hissedilir performans" o kadar da belirgin hale
gelmiyor. Dolayısı ile sunucu platformu Linux olacaksa ben Java'nın o
noktada çok daha baskın çıkacağını düşünüyorum. 2-3 yıl sonra Mono iyice
bir olgunlaşınca artık .NET'in desteklenmesi işi bitip performans en
iyileme başlar. O zaman resim değişir. Java 1.3'deki sanal makine ile
Java 5.0'daki sanal makinenin yaptığı çalışma zamanı en iyilemeler
arasında dağlar kadar fark var. Aynı şey Mono için de geçerli olacak.
Emin olun.

Bununla birlikte kaba kuvvet yani ham performans kriterlerinin çok da
önemli olmadığını sanıyorum sektördeki herkes anladı. Eğer bir
uygulamada çeşitli nedenlerle Microsoft ürünleri ile entegrasyon zorunlu
ise .NET kullanılması projenin teslim süresi, maliyetleri, riskleri
açısından mantıklı bir tercihdir. Başka açılardan mantıklı olmayabilir
ama bu açılardan bakarsanız ve pragmatik olursanız böyle bir tercihi
yapanı ayıplamak olmaz.

Şimdi gelen soru Apache ve mod_mono ile ASP .NET yazmak mı yoksa Tomcat
ile JSP/Servlet yazmak mı denirse arada çok büyük fark görmem. ASP .NET
de Allah için çabuk yazılıyor. Belki WebForm'lardaki form verisi şişmesi
problemi göze batar ama o da iyi tasarımla atlatılabiliyor.

Ama

 - resmin içine Struts, Hibernate, Spring ve benzeri projeler, Java
Server Faces girecekse
 - proje büyükse ve bir J2EE sunucusu (JBOSS veya ticarilerden birisi)
kullanılacaksa

o zaman rahat biçimde Java çözümlerinin baskın çıkacağını söyleyebilirim.

Kısacası büyük boyutlu bir proje varsa ve büyük boyutlu bir projenin
gereklerine göre Linux üzerinde çalışacak sunucu tabanlı bir proje ile
çalışılacaksa o zaman J2EE baskın çıkar.

Küçük bir proje varsa da, ister inanın ister inanmayın ne .NET ne de
J2EE ile kafanızı yormayın derim; PHP5 yada Python ile bu işi roket gibi
bitirebilirsiniz.

Sevgiler.

Bora Güngören.
not. Kitaba olan övgüler için teşekkürler. Daha da iyilerini yazmak
istiyorum.