[linux-network] Re: ADSL uzerinde web sunucusu

From: Serdar KOYLU (serdar@uludag.org.tr)
Date: Thu 30 Sep 2004 - 08:52:01 EEST

Selamlar..

> Merhaba
> Cok dogru seyler soyluyorsunuz ama bir kac emaildir FR/SDSL sistemlerini(Biri
> paylasilmis bir networktur, biri xDSL ailesinin bir uyesidir) Leased Line ile
> ayni kefeye koyuyorsunuz! "UDP/ICMP paketlerine QoS uygulamaya calismak

Leased Line olarak bildiginiz sey, yani Frame Relay olarak aldiginiz
hizmet, aslen SDSL/HDSL uzerinden alinan bir hizmettir. Yani, kiralik
hat modemi olarak bildiginiz Tellabs, Northbridge, Alcatel vs. modemler
aslen birer SDSL modemden ibarettir. Ha, bu arada, dusuk hizlar icin
SDSL yerine IDSL'de kullanilabilir.

Bizdeki TT'nin santrallerinde genellikle Tellabs TDM uzerinden hizmet
veren Martis node'lari mevcut. Bunlar, SDSL/ADSL/IDSL gibi bir ton xDSL
hizmetini transparent olarak sunabilir.

ADSL icin sorun, fiziksel tasiyici katmaninda degil, ADSL sisteminde
izlenen politikalardadir.

> abesle istigaldir (1)." sozunuz dogrumu hakikaten? Voip yaparken transport
> layer'inda UDP protokolunu kullanmiyormuyuz?

Kullanirsiniz. Ama burada ADSL ozelinden bahsediyoruz. Siz atiyorum
32Kbit rezervasyon yapmak istiyorsunuz. Ama ADSL size bunu
garantilemiyorki siz bunu ilgili servise garantileyebilesiniz ?

UDP icin neden elle tutulur bir QOS kontrolu yapilamayacagini onceki
mailin sonunda belirtmistim. Bu sanirim hic yapilamaz seklinde
anlasiliyor. Kisaca, eger upload tarafinda FR gibi garantilenmis bir
kapasite sozkonusuysa, sizden giden paketler icin bunu yapabilirsiniz.
Ama sizden cikan paketler ISP router'ine ulasinca yeniden bir QOS
cevrimine giriyor, onceliklerini kaybediyorsa ne yaparsiniz ?

Gelen UDP trafigi icinse aslen yapabileceginiz pek bir sey yoktur. Cunku
UDP'de karsi taraf sizin hangi paket alabildiginizi ogrenip buna gore
paket yollama hizini ayarlayamaz. TCP icin bu kolaydir. RFC 2001 bunun
nasil yapilacagini anlatir. Bunun sonucu soyle olur. Eger aginiz ile
internet arasina koydugunuz router uzerinde, internetten gelip yerele
giden paketleri, ciktigi yerde (yerel aga ciktigi yerde) limitlerseniz,
internetten size paketleri yollayan servisler bu yapilandirmaniza
uyarlar. Ama bu servisler UDP kullaniyorsa, bu durumu anlamak icin
ellerinde herhangi bir veri yoktur. Cunku paketinizin karsi tarafa
erisip erismedigini vs. bilemezsiniz.

> Internet Servis Saglayici'dan aldigim SDSL hattim, Telekomdan aldigim ADSL
> hattim ile ayni DSLAM'i paylasabiliyor da, biri(servis saglayici beni vpn
> tuneli acip kendine tasiyip) bana QoS
> hizmeti veriyorda, TTNet niye veremesin?

Bildigim kadariyla, TTNET'in elindeki DSLAM'larin SDSL destegi yok.
Zaten sorunda ADSL olayi degil. ADSL icin uygulanan politikalar. Ha,
ADSL hic bir zaman SDSL'in uzaktan izleme vs. gibi konforuna sahip
olamaz. Buradaki paylasma konusunu pek cozebilmis degilim dogrusu..

Saygi ve sevgiler..