[linux-network] Re: [linux-programlama] LP -PPP GPL

---------

From: Recai Oktas (roktas@omu.edu.tr)
Date: Sat 19 Jul 2003 - 01:30:29 EEST

    Selam,

    * M.Ali VARDAR <alivardar@ttnet.net.tr> [2003-07-18 21:52:22+0300]
    > Bu uygulama tamamen GPL dir. Tek bir ilave maddesi vardır. Oda Turknet
    > te calisiyor olmamanız kısaca, herkese GPL Turknet hariç.

    Bilgi olmasi amaciyla teknik bazi detaylari hatirlatmak isterim :-) *GPL
    lisansli kitapliklar* ile gelistirdiginiz uygulamada boyle bir istisna
    kullanamazsiniz diye dusunuyorum. (LP-PPP'yi indirmeye calistim, fakat
    saniyorum linkte bir sorun var, baska birsey geliyor. Tartismanin
    devami icin LP-PPP'nin alti cizilen sarti sagladigini varsayiyorum.)
    Boyle bir istisna ifadesinin hukuksal uygunlugu oncelikle kullandiginiz
    kitapliklarin lisans sartlariyla belirlenir. GPL'den farkli olarak
    `copyleft' turunde olmayan OSD uyumlu lisanslarla bu mumkun olabilir
    (MIT X/BSD lisanslari gibi). Mumkun olsa dahi bunun da asagida
    acikladigim yan etkileri olacaktir.

    Bir an icin `istisna koymanin' mumkun oldugunu dusunelim. Bu ozel
    lisansin en azindan OSD uyumlu olmadigini soyleyebiliriz. Bakin OSD
    (Open Source Definition) 5 maddesi ne diyor [1]:

      5. No Discrimination Against Persons or Groups

      The license must not discriminate against any person or group of
      persons.

    Yani "Kisi veya Grup (topluluk) ayrimi yapilamaz". Bu tarz bir OSD
    ihlalinin pratikte etkisi ne olabilir? Bazi dagitimlar gelistirdiginiz
    uygulamayi ana dagitim depolarina kabul etmezler. Debian boyledir
    mesela. Yukaridaki 5 nolu OSD maddesi aynen DFSG ("Debian Ozgur Yazilim
    Yonergeleri")'de de mevcuttur [2]. (Zaten OSD'nin kaynagi DFSG'dir.)

    Nihai lisans yine GPL uyumlu kalacak sekilde, GPL'e `istisna' ifadeleri
    konulabiliyor. Fakat bu istisnalar hemen hemen daima GPL'in bulasma
    alanini -!- genisletmek gayesine yonelik sekilde kullaniliyor: "Ozel bir
    istisna olarak bu kitaplik filanca arayuz uzerinden herhangi bir lisansa
    sahip bir modulle baglanabilir..." gibi.

    [1] http://www.opensource.org/docs/definition.php
    [2] http://www.debian.org/social_contract.tr.html

    --
    roktas